Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twee peters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twee peters

Misschien een bizarre vraag, eentje die meer zou passen op één of ander zwangerschapsforum, maar ik stel ze toch.

Als alles goed gaat, word ik begin volgend jaar papa (jipie).
    Natuurlijk spoken er nu ook vragen rond zoals oa. Wie wordt peter en meter?...
    Zowel mijn vriendin als ik hebben beide een broer. Wij zouden allebei graag onze broers als peter van ons eerste kindje vragen.

Nu was mijn vraag of het een probleem zou geven indien wij, ipv de traditionele peter en meter, twee peters zouden nemen (en geen meter)?
    En dit wat betreft doop, inschrijving gemeente...

Heeft iemand hier ervaring mee of is dit not done?
    Mvg Tim

Re: Twee peters

Heeft dat enig nut, dat dit officeel geboekstaaft staat ? De onze zal zowel tegen mijn ouders als tegen mijn schoonouders pépé en mémé zeggen.
    Dit is gewoon iets psychologisch.
    Op de gemeente vragen ze gewoon naar de moeder en de vermoedelijke vader indien getrouwd , indien niet getrouwd moet je zelf als vader nog moeite doen, om het kind te erkennen. Naar de meter of de peter vragen ze zelfs niet

Doop heb ik geen ervaring mee, en hoop ik ook geen ervaring mee te krijgen
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Ik wil hier geen discussie starten over de doop op zich.
      Dat is voor ieder een persoonlijke keuze en die van jouw respecteer ik dan ook.

Wij zullen ons kindje laten dopen en zou dan niet graag voor problemen komen te staan.
      Vandaar mijn vraag.
      Mvg Tim

Comment

Doop, kan ik dus niet meespreken. Maar voor de gemeente hoeft u zich geen zorgen te maken.

Ik vraag me gewoon af, of bij een doop peter en meter geregistreerd worden ? Of dat dit dus gewoon een symbolisch iets is. Best eens met de priester van uw dorp gaan praten, 'k denk eerder dat dit van de ingesteldheid van die persoon zal afhangen.
        To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
          Doop, kan ik dus niet meespreken. Maar voor de gemeente hoeft u zich geen zorgen te maken.

Ik vraag me gewoon af, of bij een doop peter en meter geregistreerd worden ? Of dat dit dus gewoon een symbolisch iets is. Best eens met de priester van uw dorp gaan praten, 'k denk eerder dat dit van de ingesteldheid van die persoon zal afhangen.
          Aangezien hier mensen van alle slag te vinden zijn op het forum...Toevallig geen Geestelijke man in de zaal?
          Mvg Tim

Comment

't Ja.. je zal eens moeten schipperen hé.

Lees eerst eens dit:

Dus , zelfs al heb je heel goede relaties, zit je met een probleem(pje).

'k Denk (allée : 'k hoop ) wel dat als de dooppriester open minded is er iets te regelen valt. Het basisidee van peter/meter is niet het feit dat ze van verschillende geslacht moeten zijn. Wel dat ze, samen met de ouders,hun petekind van een goede opvoeding moeten voorzien. Ook als de ouders zouden wegvallen........ Dat is het idee erachter.
            En gul moeten zijn met de "nieuwjaar"

Bedenking hierbij : Als je aan die priester kan uitleggen dat er in je naaste, vertrouwde, omgeving alleen maar "mannen" zijn die aan die opvoedingseis voldoen. Dan kan die priester misschien een uitzondering maken om de geest van het peter/meterschap te volgen i.p.v. je een meter op te dringen die absoluut niet in een kerk wil komen . Alhoewel dat ook een goede meter zou kunnen zijn in het dagelijkse leven ......

Nu toch even mijn heel eigen mening: het is niet dat "papiertje" of document dat telt hoor. Als je twee (schoon)broers hun taak als peter ernstig nemen zou ik dat handtekeningetje in de kerk laten voor wat het is en kiezen voor de menselijke waarde van het peterschap.
            Een voorbeeld uit mijn eigen leven: 'k ben gehuwd met een Chinese vrouw. Zodoende heb ik neefjes en nichtjes (ondertussen bijna allen meerderjarig) die onze gebruiken van peter/meter niet kennen uit hun Chinese kultuur.

Wel zijn die neefjes/nichtjes hier in België naar school geweest. De meesten zijn hier ook geboren hoor. En in die scholen horen ze dat andere kinderen peters/meters hebben.... en zij niet. En ze wilden dat ook.
            Misschien ook voor die "nieuwjaar"....

Zodoende ben ik dan ook peter geworden op latere leeftijd van die kinderen.
            Eén keer gewoon zomaar. Na een familieberaad. Op erewoord dus, maar met hart en ziel.
            Eén keer voor een neefje die zijn doop en zijn plechtige communie (in die volgorde) op dezelfde dag deed.

Een goede raad dus : als je voor de opvoeding of de waarden die je aan je kind wil meegeven kiest voor twee peters. Ga ervoor. Met of zonder papier.

Groetjes
            Skitch
            Last edited by Skitch; 30 juli 2007, 02:53.
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Hey,

ons jongste dochtertje werd op 1 juli dit jaar gedoopt, samen met nog drie andere kindjes tijdens dezelfde doopviering.
              Bij een van de kindjes waren er ook twee peters en daar werd geen enkel moment moeilijk over gedaan door de priester.
              'k Zou dat eerlijk gezegd nogal straf vinden moest dat wel het geval zijn.

Vraag het anders gewoon eens aan de priester die jullie kindje zal dopen...

Dave

Comment

Ik ben zelf één van de twee peters van m'n petekindje.
                Er waren geen problemen voor de gemeente of priester.

M'n broer z'n twee zoontjes hebben allebei twee peters, en een dochtertje van m'n ander broer heeft twee meters.

Op geboortedrukwerk zie je tegenwoordig overigens veel kindjes met twee peters of twee meters.
                Fuji FinePix S100fs

Comment

ik denk inderdaad niet dat dat een probleem is, vroeger was de trend een meter en een peter, maar nu wordt daar heel vaak van afgeweken. Mijn vriendin haar kinderen hebben ook ofwel 2 meters of 2 peters en die heeft daar geen enkel probleem door ondervonden.
                  canon Eos 400D; canon efs 18-55 f3.5-5.6; Sigma dc18-200 f3.5-6.3
                  mijn fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Een goede raad dus : als je voor de opvoeding of de waarden die je aan je kind wil meegeven kiest voor twee peters. Ga ervoor. Met of zonder papier.

Groetjes
                    Skitch
                    Dit is een raad die we zullen opvolgen

Ook bedankt aan de ervaringsdeskundigen.
                    Mvg Tim

Comment

Ook bij ons - door omstandigheden

oudste heeft 2 meters
                      jongste heeft 2 peters.

Aangezien de meter/peter officieel nergens aangegeven moeten worden zou het alleen bij een evt doopviering iets kunnen uitmaken.

Maar dat was bij ons dus niet het geval, we hebben geen enkel probleem gehad, het kwam zelfs niet ter sprake.

-> gerustgesteld?

En Skitch zijn opmerking is meer dan terecht. Het zijn de waarden en het idee die tellen, niet dat papier...
                      Last edited by Sjillie; 31 juli 2007, 09:32.

Comment

het instituut "Kerk' maakt daar geen bezwaar tegen hoor, het peterschap (het woord meterschap is pas veel alter ontstaan) staat gewoon voor die persoon dat het kind mee begeleiden in hun Christelijk leven, de taken van vader en moeder onder steunen en in tijd van nood er zijn voor het kind.

zijn dit twee mannen of twee vrouwen of een man en een vrouw of enkel een vrouw of enkel een man. maakt allemaal niet uit voor de Kerk.

en als menheer pastoor er toch een probleem van maakt moet hem zijn cursus Kerkeliljk recht maar is onder het stof vandaan halen
                        BD0789BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cozze Bekijk bericht

en als menheer pastoor er toch een probleem van maakt moet hem zijn cursus Kerkeliljk recht maar is onder het stof vandaan halen
                          Zo bekijk ik het ook

mvg,

Roland

Comment

Dus al bij al zou het niet al te veel problemen mogen opleveren
                            Mvg Tim

Comment

Onze jongste heeft 2 peters, dat is nergens een probleem geweest!
                              En ja, hij is gedoopt voor de katholieke kerk
                              ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Working...
                              X