Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's andere benaming geven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's andere benaming geven

Hey juppekes

Ik heb weer eens raar vraagje

Ik heb hier een mapje met mijn natuurfotokes in

De benaming van mijn fotokes zijn die van mijn toestel dus IMG_en dan een nr

Nu is mijn toestelletje rond gedraaid dus 9999 gepaseerd dus telt hij opnieuw vanaf IMG_0001 (ondertussen al 12500 in 7 maanden )

Als ik nu mijn nieuwe fotokes wil in die map wil plaatsen krijg ik een melding van : er bevindt zich al een bestand met naam bla bla bla enz....

Dus nu wil ik die fotokes in die map een andere naam geven

Heb het al geprobeerd met irfan view maar dat duurt nogal lang (bijna 5000 fotokes)

Weet er iemand een progje om dit vlug te doen???

Thx Mriya
    Last edited by Mriya; 16 juli 2007, 21:45.
    Bootjes

Re: Foto's anderte benaming geven

12500 bestanden in dezelfde map, dat lijkt me toch niet overdreven gezond (ok uw bestandstructuur gaat dit wel aankunnen, zolang je niet alles in een root dir werpt maar soit).

Wat met verschillende mappen werken, het gaat niet alleen voor u gemakkelijker zijn, om achteraf iets weer te vinden, uw pc gaat ook zoveel moeite niet hebben om een map te doorlopen .

Je moet je dit dus voorstellen als 1 lade, waar 12500 foto's in liggen, niet echt praktisch om iets weer te vinden
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Re: Foto's anderte benaming geven

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
      12500 bestanden in dezelfde map, dat lijkt me toch niet overdreven gezond (ok uw bestandstructuur gaat dit wel aankunnen, zolang je niet alles in een root dir werpt maar soit).

Wat met verschillende mappen werken, het gaat niet alleen voor u gemakkelijker zijn, om achteraf iets weer te vinden, uw pc gaat ook zoveel moeite niet hebben om een map te doorlopen .

Je moet je dit dus voorstellen als 1 lade, waar 12500 foto's in liggen, niet echt praktisch om iets weer te vinden
      Die 12500 gaat over het aantal cliks

Die betreffende map heeft er ong 5000
      Bootjes

Comment

Re: Foto's andere benaming geven

Euhm... Ik laat mijn foto's opslaan per datum... dus voor elke dag een andere map... het lijkt mij niet erg handig om alles in één enkele map te zetten...
        Canon 350D
        Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

Comment

Hiervoor kun je best een "batch rename" programmaatje gebruiken.
          Even googlen op "batch rename + freeware" en je vind er vast wel een paar.
          bvb bij www.tucows.com, waar ze met koetjes (cows) dus een quotatie geven.

Zelf gebruik ik al lang ARen (google - aren2inst.exe), maar misschien zijn er wel al betere, snellere nu.

Grtz,

Happyboedha

En idd niet te veel files in 1 folder!
          Sony A700

Comment

Ik heb een hééél snelle, eenvoudige manier:

- In windows verkenner alle bestanden (foto's) selecteren;
            - Rechter muisknop indrukken en "naam wijzigen";
            - Bij de eerste foto de naam van het bestand intikken met daarachter tussen haakjes 1, bv. "foto(1).JPG";
            - Enteren.

En zie daar, alle namen in één klap oplopend genummerd!
            Last edited by renaat; 18 juli 2007, 21:34.
            Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
              Ik heb een hééél snelle, eenvoudige manier:

- In windows verkenner alle bestanden (foto's) selecteren;
              - Rechter muisknop indrukken en "naam wijzigen";
              - Bij de eerste foto de naam van het bestand intikken met daarachter tussen haakjes 1, bv. "foto(1).JPG";
              - Enteren.

En zie daar, alle namen in één klap oplopend genummerd!
              Dit heb ik ook geprobeerd maar dat gaat niet voor bijna 5000 foto's
              Bootjes

Comment

Het commando Ren(ame) In de command prompt? (start > run (uitvoeren) en daar cmd typen)

ga naar de gewenste dir: c: [enter] of d: [enter] ...
                ga naar de gewenste map: cd map\onderliggende map\ [enter]
                Map terug: cd .. [enter]
                Naar de root: cd \ [enter]

Dan om te hernoemen.
                Je kan bvb kiezen om overal een prefix aan toe te voegen:
                for %i in (*.*) do ren %i reeks1%i
                (Voor elk voorkomen van een file, verander de file in reeks1+filenaam)

Ja, het moet in een for-loopke, want anders wordt een stuk bestandsnaam overschreven.
                ren *.* s1*.* geeft voor bestand jantje.jpg s1ntje.jpg ipv s1jantje.jpg

suffixen en tekst toevoegen in het midden van het bestand kan ook, maar is iets complexer dankzij de manier waarop de windoze command prompt met wildcards werkt... (En nested for loops doet die ook ni naar behoren)
                Als je toch zoiets wil kan ik da wel es bezien.
                Canon 450D met kitlens
                Panasonic FZ8

Comment

Ik heb zelf voor gekozen om een letter ervoor te plakken bij de 2de (en verdere) series nummers. Het zo net zo goed ook een nummer ervoor kunnen zijn.

Met de gratis programma Lupis Rename is het zo gebeurt - hele rij foto's selecteren, "invoegen voor de bestandsnam" aanvinken, letter/nummer invoegen, hernoem toets aanslaan, 20 sec wachten. Voila! Een hele batch foto's hebben een nieuwe naam.
                  Last edited by Helen; 19 juli 2007, 13:56.
                  vriendelijke groeten, Helen
                  Updated WWW.HELENICA.NL
                  ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

ik gebruik den deze
                    wel een beetje ingewikkeld , maar éénmaal je hem een beetje kent
                    Bulk Rename Utility: Free File Rename Utility for Windows. Bulk Rename Utility allows you to easily batch rename files and folders based upon many flexible criteria. Free Download.

grtz
                    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                    en ewa flitsspeelgoed

Comment

Natuurlijk kan Total Commander (www.ghisler.com) dat ook.
                      Ik vraag me steeds af wat je met dat programmatje NIET kan.
                      Total Commander is een soort Verkenner, maar dan in de 27ste macht.
                      Als je het leert gebruiken kan je binnen een paar maand niet meer uit de voeten met de Windows verkenner (zoals ik).
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Kijk even op deze website.
                        Het programma "Sophisticated Rename" doet al wat je wenst en zelfs meer

Comment

ACDSee heeft ook de batch rename functie waarbij je zelf het format aan kunt geven. Is ook een goed programma voor het sorteren van je foto's

Ciao, Martieni

Comment

Download pixrenamer :http://www.the-nightowl.net/computin...eware-page.htm simpel programma geschreven door mijn partner

Als tijdens het renamen progressbar op 3/4 staat ongeveer, dan mogelijk een paar minuten wachten afhankelijk van de snelheid van uw systeem.

Groetjes en succes
                            Al wat je leert kan men je niet meer afnemen...

Canon 300D + 18-55mm - Kodak P850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anastacia Bekijk bericht
                              Download pixrenamer :http://www.the-nightowl.net/computin...eware-page.htm simpel programma geschreven door mijn partner
                              Ik zat met hetzelfde probleem (renamen van tientallen foto's) en met bovenstaand programmatje is het een fluitje van een cent ... een dikke proficiat aan je partner

Comment

Working...
                              X