Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste logo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste logo

    Hallo,

    Ik heb voor de eerste maal een logo gemaakt voor een vriendin en wou even vragen of ik de juiste werkwijze toepaste. Dit is gemaakt in PsCS.

    Eerst had ik gewoon 300 dpi gebruikt op een canvas van 15 op 10 cm. Als ik echter inzoomde kreeg ik onscherpe randen. Het is nl. de bedoeling om dit logo op een paar truitjes te zetten maar ook op de wagen (dus een grote van rond de 50 cm op/... ) Nu heb ik het echter opnieuw gemaakt met een canvas van 50 op 80 cm en dpi 600. Ik heb hiervan één papier afgedrukt op ware grote en nu lijkt me alles ok. Is dit de juiste werkwijze om zeer grote afdrukken te maken of moet dit anders aangepast worden ?

    mvg,
    Geert

  • #2
    Re: eerste logo

    zijn logo's daarom meestal geen vectorafbeeldingen? kan je continue uitvergroten zonder randen
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: eerste logo

      Het is niet altijd mogelijk (omwille van de vorm van het logo), maar normaal gesproken werk je het uit als een illustratie, zoals parakiet al zei een vectorafbeelding.

      Als je dit ontwerp op T-shirts wil, dan is het vaak moeilijk om de zeefdruk voor te bereiden wanneer je van een photoshop-bestand vertrekt.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: eerste logo

        Zeefdruk is wel al bijna van den ouden tijd hé T-shirts laten bedrukken kan tegenwoordig op allerlei wijzen, denk ik; zelfs in sommige kopieercentra of bij sommige beletteringsfirma's die er een masjientje voor hebben.

        Als je geen vectorbestand hebt, vraag dan gewoon na welke dpi men nodig heeft en maak het daarnaar (of groter) in PS . Meer dan 200 dpi zal dat niet zijn; eerder 150 of nog minder mss.

        Naargelang het uitzicht van je logo kan je het desnoods vergroten in PS ook hoor (of met Photozoom, edm.)

        Als het niet kan zonder PS-bewerkingen, dan is voldoende pixels hebben zeker de juiste werkwijze. Ook die vinylprinters voor stickers op de wagen werken immers zo tussen de 100 en 200 dpi voor jouw formaat schat ik.
        Last edited by maGuy; 15 juli 2007, 11:49.

        Comment


        • #5
          Re: eerste logo

          Wel, ik had inderdaad al iets gelezen dat hiervoor beter vectortekeningen gebruikt worden maar hiermee heb ik niets van ervaring en ik vind ook geen goede tutorial ivm vectortekeningen met PScs. Er wordt meer naar illustrater verwezen voor vectortekeningen. Dus moest iemand een goede tutorial weten mag hij deze altijd vermelden.
          Kan ik eventueel van dit logo http://users.telenet.be/bonzai/afbee...%2001kopie.jpg een vectortekening maken ?

          Comment


          • #6
            Re: eerste logo

            Van een rood kruisje gaat dat zeker

            Comment


            • #7
              Re: eerste logo

              Kan ik eventueel van dit logo een vectortekening maken ?
              Vermeld er even bij dat de download van je logo op je website momenteel 14 MB is !
              Ik heb je logo gedownload en je kan het in Illustrator openen en omzetten naar vector (via omzetting in Illustrator -> Object -> Live Trace)

              Je krijgt dan geen exacte omzetting, maar toch voor 80% is het lijnwerk omgezet. Tijdens het omzetten verlies je wel de kleuren. Je zal vervolgens alle kleureffecten (vlammetjes) in Illustrator nog zelf moeten aanbrengen.

              Maar het grote voordeel is wel dat je bestand dan maar... 71 KB groot (klein) is geworden, en je dan over een vectorbestand beschikt dat je onbeperkt kan schalen zonder kwaliteitsverlies.

              Momenteel is je logo "loeiend zwaar", als je het opent zonder de JPG compressie maar liefst ... 145 MB !

              Om te zeefdrukken verkiest men nog steeds een vectorieel bestand, geeft de mooiste resultaten. Ik laat voor mijn werk regelmatig dingen in zeefdruk maken in grote tot zeer grote oplagen (stickers en kleding). Uiteraard kan het ook via het transfer-systeem dat copy-shops gebruiken. Maar dat is dan maar voor een beperkte oplage en is op termijn kwalitatief veel minder (houdbaarheid na wasbeurten).

              Succes !

              Comment


              • #8
                Re: eerste logo

                Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                Zeefdruk is wel al bijna van den ouden tijd hé T-shirts laten bedrukken kan tegenwoordig op allerlei wijzen, denk ik; zelfs in sommige kopieercentra of bij sommige beletteringsfirma's die er een masjientje voor hebben.
                Er is bij mijn weten geen enkele methode die de kwaliteit en duurzaamheid van zeefdruk kan benaderen. Transfertdruk kan bijvoorbeeld alleen op witte of lichte textiel. En met superflex zit je weer met andere beperkingen. Zeefdruk is nog lang niet out. De FESPA beurs staat er overigens vol mee.
                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                Comment


                • #9
                  Re: eerste logo

                  Wel ik heb de trial versie van illustrater gedownload, heb een goeie beginners- tut gevonden en ga het proberen te maken zoals het hoort.

                  Bedankt voor de medewerking.

                  mvg,
                  Geert

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste logo

                    Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                    Zeefdruk is nog lang niet out.
                    Daar niet van. Ik bedoelde met "ouden tijd" maar dat je voor de paar T-shirts die iemand soms nodig heeft het vandaag zo ver niet meer moet zoeken.

                    Ik heb echter ook geen idee van welke aantallenzeefdruk interessant wordt? ; wat ook van het aantal kleuren wel zal afhangen.

                    Ik ben sinds mijn grafische ingenieuropleiding zelfs vergeten of en in hoeverre je een foto voldoende kan simuleren met zeefdruk, dus ook daar zijn de nieuwe methoden wss veel interessanter voor?

                    Oorspronkelijk geplaatst door geertvde
                    Wel ik heb de trial versie van illustrater gedownload, heb een goeie beginners- tut gevonden en ga het proberen te maken zoals het hoort.
                    Moet je zeker doen, want al die autotrace-toestanden zijn goed voor dingen die snel moeten gaan of die sowieso al rafelig zijn. Voor je eigen logo kan je het best zelf natekenen in Illustrator. Probeer daarbij te denken dat je het ooit wil laten uitsnijden, maw zo weinig mogelijk overlappingen en verstopte/gelayerde delen; puur hetgeen een snijmachine moet snijden. In uw geval: rondom het oranje (dit wordt eerst gekleefd) en er bovenop het zwart.

                    Heb je dat font niet ter beschikking? Dan moet je helemaal niks natekenen hoor! Die oranje omranding kan je automatisch in Illustrator aanmaken (bv met Object > path > Offset Path...), met een beetje nabewerking indien snijbestanden nodig.
                    Last edited by maGuy; 17 juli 2007, 20:52.

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste logo

                      Uit je andere thread merk ik dat je het font wellicht zelf hebt.

                      In Illustrator CS2 doe je dan als volgt:

                      - letters intikken en spatie tussen letters wat vergroten (bv met alt + cursor keys ts de letters)
                      (de rest kan in een action gezet worden
                      - Type > Create Outlines
                      - Object > Path > Offset Path...
                      - Window > pathfinder > merge
                      - Object > Arrange > Send to back
                      - oranje fill geven

                      Voilà Voor een perfect (snij)bestand moet je dikwijls nog wat kleine tijdens "merge" ontstane paden wissen (View > outline om ze te ontdekken)

                      Je kan tekst en achtergrond voor andere doeleinen bv apart in PS plakken als je wil. Met de smart layer plakoptie kan je ze dan straffeloos vergroten/verkleinen en styles op toepassen.
                      Last edited by maGuy; 17 juli 2007, 21:12.

                      Comment

                      Working...
                      X