Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Centrale verwarming radiatoren vervangen !!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Centrale verwarming radiatoren vervangen !!

Waarschijnlijk zijn er hier ook goede doehetzelvers of chauffagisten - loodgieters !

Mijn chauffagist laat mij in de steek
    Na herhaaldelijk beloven en zjn afspraken niet na te komen kan ik niet blijven wachten ,maar ja waarschijnlijk is het project te klein !

Er moet een nieuwe hangradiator geplaatst worden en onze leidingen zijn opbouw in koper en gesoldeerd !! Ik weet dat nu alles geperst word maar solderen is voor mij geen probleem !

Oude leidingen van de andere radiator moet ik verwijderen en dus de nieuwe aansluiten ! Nu is de vraag mag je ook snelkoppeling gebruiken voor een chauffage ? Ik dacht enkele jaren geleden dit eens gelezen te hebben dat dit niet mocht ! Maar ben niet zeker !

Het solderen mag dit met een vlam of best toch een zware solderbout ?

Hoe bereken je het vermogen van een radiator voor een kamer ?

Re: Centrale verwarming radiatoren vervangen !!

Het solderen van koperen buizen kan eenderzijds met een kleine bunzenbrander en "zacht tin" ofwel brasseren waar je met heel hoge temperaturen gaat werken en er koper gaat bij toevoegen. De laatste wordt niet gebruikt bij buisjes voor een radiator (diameter 15 of 18mm).
    Als je onder snelkoppelingen verstaat de koppelingen met een knelring die met een sleutel of tang over de buis geklemd wordt kan inderdaad gebruikt worden maar heeft als eerste nadeel vooral het estetische.
    Zacht solderen is op zich niet zo moeilijk als je volgende in acht neemt:
    * buis steeds met een buizensnijder op lengte snijden, liefst geen ijzerzaag.
    * de binnenkant ontbramen
    * zowel de buis ALS de binnenkant van het koppelstukje opschuren met staalwol. Er vormt zich een oxidatielaagje op elke koperbuis en het tin zal anders niet "kleven" op het koper.
    * ik gebruik een vloeibare flux of soldeen. Ik doe wat aan elke zijde van de te solderen koppeling. Dit zorgt ervoor dat het tin gemakkelijker zal vloeien over de gehele koppeling
    * goed warm maken van de koppeling alvorens tin toe te voegen.
    * na het solderen kan je dan de koppeling afkoelen met een natte dweil maar gebruik ik zelden. Ik laat het liever gewoon afkoelen voor enkele minuutjes.

Wat het berekenen van het vermogen voor een radiator betreft. In de winkel of groothandel waar je die koopt wordt dit gratis gedaan voor jou. Je moet opgeven hoeveel m² en hoogte het lokaal is, of er spouwisolatie gebruikt is en of het enkel, dubbel of superisolerend glas is die gebruikt wordt. Ook opgeven welk lokaal het is (badkamer, living, slaapkamer, ....)

Hopend je hiermee al wat van dienst te zijn geweest.

Comment

@ twizter,

Inderdaad die snelkoppelingen zijn estetisch niet mooi maar wel gemakkelijk.Ik zal het maar houden bij solderen !

Comment

Ik weet niet waar je je onderdelen zou halen maar kan je er 2 aanbevelen in je streek:
        * Doeself Verbeke in Gottem
        * Stalo in Petegem-Deinze (aan het Tielts routse ).
        Die beiden zullen met plezier je vermogen van de radiator uitrekenen.
        Stallo vertel je dat je met een grote verbouwing gaat starten en vraag je voor een klantenkaart en korting, men zal je direct 5 of 10% korting geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
          Ik weet niet waar je je onderdelen zou halen maar kan je er 2 aanbevelen in je streek:
          * Doeself Verbeke in Gottem
          * Stalo in Petegem-Deinze (aan het Tielts routse ).
          Die beiden zullen met plezier je vermogen van de radiator uitrekenen.
          Stallo vertel je dat je met een grote verbouwing gaat starten en vraag je voor een klantenkaart en korting, men zal je direct 5 of 10% korting geven.

Moet mij enkel een hangradiator aanschaffen en koppeling en buizen ....de rest is hier nog maar 12 jaar geleden geplaatst.Helaas had de vorige eigenaar voor opbouw gekozen wat ik bij een verbouwing niet meer zou doen !
          In de afgewerkte kamers zijn de leidingen meegeschildert met een metaalverf idem als de kleur op de muur ,zo vallen ze minder op !

Comment

Iedere doe het zelf zal je inderdaad uitrekenen hoe groot je radiator moet zijn. Persoonlijk verkies ik 2 snelkoppelingen op strategische plaatsen zodat het eenvoudiger is om de buizen aan te sluiten. Tegenwoordig is dat meestal aan de radiator zelf. Maar let op als dat langs 2 verschillende kanten van de radiator is.

Helaas had de vorige eigenaar voor opbouw gekozen wat ik bij een verbouwing niet meer zou doen !
            Na de hele vloer op 3 verdiepingen te moeten opbreken voor een lekkende verwarming komt er bij mij niets meer in de vloer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Iedere doe het zelf zal je inderdaad uitrekenen hoe groot je radiator moet zijn. Persoonlijk verkies ik 2 snelkoppelingen op strategische plaatsen zodat het eenvoudiger is om de buizen aan te sluiten. Tegenwoordig is dat meestal aan de radiator zelf. Maar let op als dat langs 2 verschillende kanten van de radiator is.

Na de hele vloer op 3 verdiepingen te moeten opbreken voor een lekkende verwarming komt er bij mij niets meer in de vloer.
              Ikzelf ook chauffage aan het leggen in mijn huis en alles onder de vloer. Er is echt niks verkeer met alutube buizen, zeer sterk en duurzaam.
              Ik snap dat "blauwe buis" en koper beter niet onder de vloer wordt geplaatst maar met deze alutube buis moet dat zeker kunnen.

Comment

Working...
              X