Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paddenstoel zo groot als paraplu gevonden in Mexico

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Paddenstoel zo groot als paraplu gevonden in Mexico

Als je het zo wat nuanceert geef ik je gelijk, Theokus. 't Is helaas zo dat ook de wetenschap maar al te vaak gedreven wordt door economische motieven.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Als je het zo wat nuanceert geef ik je gelijk, Theokus. 't Is helaas zo dat ook de wetenschap maar al te vaak gedreven wordt door economische motieven.
      Ik wilde er en met opzet, niet over beginnen
      Dat verhit de gemoederen....

Wat me ook zou interesseren is te weten hoe lang het duurt
      eer die paddestoel deze grootte heeft.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Wat me ook zou interesseren is te weten hoe lang het duurt
        eer die paddestoel deze grootte heeft.
        Dat vroeg ik mij ook al af.
        Volgens mij moet dat ding daar al lang gestaan hebben.
        Canon EOS 5D met 3KG glas
        https://reisforum.net

Comment

begin dan maar winstmakerij te hekelen en niet het verwerven van kennis
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
            begin dan maar winstmakerij te hekelen en niet het verwerven van kennis
            Dat zouden we beiden goed kunnen parakiet
            Maar dat kan hier niet op BD.

Deze "Macrocybe Titans Pegler" heeft reeds zijn "wetenschappelijke" naam, dus
            het is niet de eerste keer dat die gevonden werd.

Stel je de allereerste keer voor, dat die gevonden werd...
            Dat zal destijds ook wel "opzienbarend" geweest zijn en ik ben er zeker
            van dat toen de wetenschap zich ook al er op "gegooid" heeft.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Pittige discussie...

Mijn visie; dat die lokale pipo die paddestoel ontwortelt is een typisch voorbeeld van hoe de mens in elkaar steekt. En dat zit ongeveer zo;

- Daar waar er nog natuurlijke rijkdom is, zitten eveneens mensen die niet weten hoe ze ermee moeten omgaan en/of mensen die niet beseffen hoeveel die rijkdom waard is.
              - Dus doet hij er maar mee wat hem het best uitkomt. Doorgaans is dat roofbouw. Waar de mens verschijnt moet de natuur wijken.
              - Dan komt een periode waar ze inzien dat ze verkeerd bezig waren. Typisch "de mens" hee; hij beseft pas wat hij had als hij het kwijt is. Voor de natuur is het dan steeds al te laat. Dat spreekt vanzelf.
              - Daarna komt de zeer zeldzame categorie "rijken met een hart". Hun drijfveer is tweeledig; een nobel streven om wat rest nog te redden, soms helaas gekoppeld aan een minder nobel streven (hun rijkdom nog vergroten). Dit zijn de mensen die privéconcessies uitbaten, waar de ecotraveler vindt wat hij zoekt, maar tegen een dikke prijs. Wie al naar de Amazone is geweest, of naar de Okavango delta, of naar de gorillas in Uganda, enz... enz... die weet over wat ik spreek. Een reis van 2 weken kost 4000 tot 10000€ per man.

Uit bovenstaande zouden jullie misschien verkeerdelijk kunnen afleiden dat ik niet akkoord ben met die dure prijzen. Dat was zo, tot ik inzag dat het niet anders meer kan.
              Nu weet ik; dit is de enige manier om wat rest van de natuur nog te vrijwaren van een teveel aan mensen. Of dat nu mensen zijn die land willen bemachtigen, mensen die dieren willen bemachtigen (stropers dus) of mensen die fotos willen bemachtigen (massatoerisme, waarbij 30 jeeps rond één luipaard gaan staan, ocharme dat dier), dat maakt niet uit.
              Nu betaal ik dezelfde prijzen met plezier, en mijne laatste frank gaat er naar toe. En ik ben er nog fier op ook want ik bescherm op deze manier mee.

Natuurbescherming is op deze manier een aangelegenheid aan het worden van een rijke elite. En voor je je ongenoegen uit; besef dat je - als je het gemiddelde inkomen bekijkt over héél de wereld - ook tot deze rijke elite behoort. Je bent even rijk als ik, maar misschien heb je andere prioriteiten (kinderen, of een dikkere voituur dan je gebuur, enz... wie weet)

Nog dit; er zijn twee soorten mensen in onze westerse wereld op dit moment. Enerzijds mensen die (proefondervindelijk) weten dat wat ik hierboven schreef niet gezwanst is. En anderzijds mensen die in de waan verkeren dat er nog natuurrijkdom genoeg is. Typisch zijn ze gesterkt door de mooie beelden van bvb NatGeo. Ze weten niet dat wat daar in een half uur wordt getoond vaak maanden heeft gekost om te verzamelen.

Ik heb gezegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooT Bekijk bericht
                Pittige discussie...

Mijn visie; dat die lokale pipo die paddestoel ontwortelt is een typisch voorbeeld van hoe de mens in elkaar steekt. En dat zit ongeveer zo;

- Daar waar er nog natuurlijke rijkdom is, zitten eveneens mensen die niet weten hoe ze ermee moeten omgaan en/of mensen die niet beseffen hoeveel die rijkdom waard is.
                - Dus doet hij er maar mee wat hem het best uitkomt. Doorgaans is dat roofbouw. Waar de mens verschijnt moet de natuur wijken.
                - Dan komt een periode waar ze inzien dat ze verkeerd bezig waren. Typisch "de mens" hee; hij beseft pas wat hij had als hij het kwijt is. Voor de natuur is het dan steeds al te laat. Dat spreekt vanzelf.
                - Daarna komt de zeer zeldzame categorie "rijken met een hart". Hun drijfveer is tweeledig; een nobel streven om wat rest nog te redden, soms helaas gekoppeld aan een minder nobel streven (hun rijkdom nog vergroten). Dit zijn de mensen die privéconcessies uitbaten, waar de ecotraveler vindt wat hij zoekt, maar tegen een dikke prijs. Wie al naar de Amazone is geweest, of naar de Okavango delta, of naar de gorillas in Uganda, enz... enz... die weet over wat ik spreek. Een reis van 2 weken kost 4000 tot 10000€ per man.

Uit bovenstaande zouden jullie misschien verkeerdelijk kunnen afleiden dat ik niet akkoord ben met die dure prijzen. Dat was zo, tot ik inzag dat het niet anders meer kan.
                Nu weet ik; dit is de enige manier om wat rest van de natuur nog te vrijwaren van een teveel aan mensen. Of dat nu mensen zijn die land willen bemachtigen, mensen die dieren willen bemachtigen (stropers dus) of mensen die fotos willen bemachtigen (massatoerisme, waarbij 30 jeeps rond één luipaard gaan staan, ocharme dat dier), dat maakt niet uit.
                Nu betaal ik dezelfde prijzen met plezier, en mijne laatste frank gaat er naar toe. En ik ben er nog fier op ook want ik bescherm op deze manier mee.

Natuurbescherming is op deze manier een aangelegenheid aan het worden van een rijke elite. En voor je je ongenoegen uit; besef dat je - als je het gemiddelde inkomen bekijkt over héél de wereld - ook tot deze rijke elite behoort. Je bent even rijk als ik, maar misschien heb je andere prioriteiten (kinderen, of een dikkere voituur dan je gebuur, enz... wie weet)

Nog dit; er zijn twee soorten mensen in onze westerse wereld op dit moment. Enerzijds mensen die (proefondervindelijk) weten dat wat ik hierboven schreef niet gezwanst is. En anderzijds mensen die in de waan verkeren dat er nog natuurrijkdom genoeg is. Typisch zijn ze gesterkt door de mooie beelden van bvb NatGeo. Ze weten niet dat wat daar in een half uur wordt getoond vaak maanden heeft gekost om te verzamelen.

Ik heb gezegd.
                Interessante uiteenzetting.
                Naar mijn gevoel bestaan er ook twee soorten mensen: zij die macht hebben
                en zij die geen macht hebben

Die lokale "pipo" weet meestal niet beter.
                Wellicht is deze enkel fier dat hij op de foto staat.

In het Zuiden of in Aziatische landen worden ook enkel de symptomen aangepakt maar zelden de oorzaken.
                Gevolg is dat de plaatselijke bevolking nog meer in de verdrukking komt.
                Die bevolking heeft géén keuze. En die gaan dingen doen die wij niet graag
                zien en die zaken zie je ook altijd in de media.
                Bovendien staan dan "20 organisties" klaar om die bevolking te berispen
                of om ze in een min of meer negatief daglicht te stellen.
                De machthebbers, politiek en economisch, zie je nooit en hoor je nooit
                en die gaan gewoon door met hun zaken.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  100 jaar geleden heeft men dat soort dingen ook al gedaan en onderzoek gedaan, de wereld is er uiteindelijk niet beter op geworden.

Hela, 100 jaar geleden was er nog geen belgiumdigital.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
                    Hela, 100 jaar geleden was er nog geen belgiumdigital.
                    Toeme ja, das just

1907...
                    De Londense aannemer William Willett publiceert een artikel over "de verspilling van daglicht".
                    Het ergert hem, dat in de zomer het eerste daglicht verloren gaat in de nachtrust. Hij pleit voor invoering van de zomertijd.
                    DUS...méér werken he
                    Ik was me al lang aan 't afvragen wie dat werken heeft uitgevonden...
                    Last edited by theokus; 13 juli 2007, 16:28.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Working...
                    X