Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

brildragers.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: brildragers.

ben sinds begin dit jaar brildrager ( verzicht... ) en draag die enkel in de auto, zeker niet om foto's te maken, zou niet goed werken door mijne viewfinder

vriendelijke groeten, dimidub
    ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
    http://www.flickr.com/photos/dimidub/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
      Ik fotografeer mét bril Bouk, ik stel het wieltje voor het oculair goed af en dan lukt het wel.
      Dat klopt Bouk, in de beginperiode van mijn fotohobby kwam het regelmatig voor dat ik de bril afdeed om foto's te maken. Maar als je dan tijdens een wandeltocht er achter komt dat je enkele kilometers terug ergens je bril hebt laten liggen dan laat je hem daarna wel op.
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Altijd met bril (nu zo een jaar of 15 denk ik)
        Het enige ambetante is dat je glas smerig wordt van door de zoeker te kijken
        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
        debruri.be

Comment

Ik ben eveneens bijziend (voor de kenners, ongeveer -4,75)

Laat steeds men bril opstaan, anders zie ik niet wat ik fotografeer .
          Soms draag ik lenzen, maar als ik dan een zonnebril draag, zet ik die meestal even af (toch zeker om naar resultaat te zien op het lcd)

Comment

Ik doe het met bril,maar met of zonder bril de foto,s worden er niet beter vanof ligt dat nu niet aan mijn bril?
            D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
            www.langenacker.nl

Comment

Ik ben zelf niet brildragend maar was benieuwd hoe brildragende mensen dit ervaren.
              Nu na het lezen van een stukje van het bericht van Stefaan:
              Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
              Nu met de D70 moet ik mijn bril ophouden als ik door de zoeker kijk; door de lens kijk ik immers "ver" en dat gaat niet zo goed als je bijziend bent.
              Kwam bij mij meteen een vraag oprijzen.
              Voor zover ik begrijp heeft het verziend of bijziend te maken met het scherpstel vermogen van het oog.
              Bij een dslr moet je toch alleen het matglas scherp kunnen zien aangezien daar de scherpstelhaakjes ook scherp opstaan?
              Immers als je scherpstelt op een onderwerp komt dit scherp op je matglas te staan.

Nu valt in het bericht van Stefaan te lezen dat het bij een evf wat dichtbij zit ging zonder bril en met een matglas wat ook dichtbij zit niet gaat zonder bril.
              Dit klopt dus niet met mijn denkwijze.

Ik zou graag willen weten wat ik verkeerd zie.

Greetz rich

Ik zou hier graag van willen weten of mijn denkwijze een beetje klopt
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                Ik ben zelf niet brildragend maar was benieuwd hoe brildragende mensen dit ervaren.
                Nu na het lezen van een stukje van het bericht van Stefaan:

Kwam bij mij meteen een vraag oprijzen.
                Voor zover ik begrijp heeft het verziend of bijziend te maken met het scherpstel vermogen van het oog.
                Bij een dslr moet je toch alleen het matglas scherp kunnen zien aangezien daar de scherpstelhaakjes ook scherp opstaan?
                Immers als je scherpstelt op een onderwerp komt dit scherp op je matglas te staan.

Nu valt in het bericht van Stefaan te lezen dat het bij een evf wat dichtbij zit ging zonder bril en met een matglas wat ook dichtbij zit niet gaat zonder bril.
                Dit klopt dus niet met mijn denkwijze.

Ik zou graag willen weten wat ik verkeerd zie.

Greetz rich

Ik zou hier graag van willen weten of mijn denkwijze een beetje klopt
                Je denkwijze klopt, maar je mist iets: bij een zoeker is een lens ingebouwd die ervoor zorgt dat je oog op oneindig focust om het matglas te zien. Focuswijs (als dat al een woord is) ligt je matglas dus oneindig ver. Dit wordt gedaan omdat focussen op oneindig voor je oog minder inspanning vergt en dit gaat vermoeidheid tegen. Je merkt het zelf als je een boek leest met een leesafstand van 5cm. Je oog kan nog focussen, maar lang hou je dat niet vol.

Een van de redenen waarom ik geen langspeelfilm kan bekijken op m'n PSP: na een kwartier ben je het al beu. 't Is dan wel een klein schermpje maar als je het zo dicht bij je houdt dat het het zelfde beeldhoek heeft als een cinemascherm, dan krijg je koppijn.

Misschien moet er iemand met een soort pre-focus bril afkomen of zo

Dave
                pixelpusher

Comment

Ah ok, bedankt voor je uitleg

Dan word het inderdaad lastig.

Greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Ik draag mijn bril altijd, ook bij het fotograferen. Ik draag een bril sinds mijn 6e levensjaar, en mijn oogafwijking laat geen contactlenzen of laserchirurgie toe.

Gelukkig is het geen zware bril.

Dave
                    Daar kan ik over meespreken. Gebruik voor fotografie mijn bril zelfs om te gaan zwemmen. Zit met een afwijking van -8,5 en -9,00.

Comment

Brildrager hier (-1,5 aan rechteroog).
                      Bril blijft meestal op.
                      Bestaan er geen voorzet stukjes om die correctie uit te voeren? (edit: gevonden: http://www.nikonusa.com/template.php...productNr=4759)
                      Heb ook duikervaring, en de duikbril kan wél aangepast worden aan je oogzicht

mvg,
                      Kristof
                      Last edited by kmeirlaen; 17 juli 2007, 15:54. Reden: link

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEPBV Bekijk bericht
                        Daar kan ik over meespreken. Gebruik voor fotografie mijn bril zelfs om te gaan zwemmen. Zit met een afwijking van -8,5 en -9,00.
                        Kijk eens aan, ik dacht dat ik al slecht zag met mijn -6,5 en -4,5. Ik heb wel de pech dat mijn beste oog (-4,5) een lui oog is

Comment

idd zware afwijking, ik heb -2 en -5 ongeveer dus dat valt nogal mee. Maar ik hou toch ook mijn bril op om te gaan zwemmen, al is dat niet altijd om te zien waar ik zwem

Comment

Toen ik pas begon met fotografie was ik brilloos.
                            2,5 jaar geleden merkte ik dat ik problemen kreeg met mijn zicht.
                            Een oogartsbezoek leerde me dat ik verziend werd (typisch leeftijdssymptoom volgens de oogarts). Afwijking is niet echt veel (L +0.75 - R +1), maar toch degelijk voelbaar bij het lezen.
                            In eerste instantie bleef ik zonder bril verder fotograferen. Een jaar geleden merkte ik dat het zonder bril niet meer zo goed lukte om scherp te stellen. Mijn ogen kregen er een branderig gevoel door. Dan maar met bril sindsdien.
                            Het is wennen, af en toe knots ik wel eens met de rand van mijn bril tegen mijn toestel. Maar liever dat dan die branderige ogen.
                            Antwoord op je vraag: met bril dus.
                            En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
                              ...
                              Heb ook duikervaring, en de duikbril kan wél aangepast worden aan je oogzicht

mvg,
                              Kristof
                              Een duikersbril heb ik ook liggen maar is al lang niet meer up to date. Alleen kost het een flinke noot maar had het er wel voor over. Voor je hobby doe je veel hé!

Comment

Als lensdrager moet ik zeggen dat ik hier nooit heb bij stilgestaan. Het enige probleem dat ik heb is dat m'n linker lens na een tijd gaat verschuiven
                                omdat ik dat oog de hele tijd dichtknijp. Maar dat is een heel ander mankement.
                                Ik heb vroeger, in het analoge tijdperk, wel nog "gebrild" maar ik kan me niet herinneren dat ik die toen ooit heb afgenomen.
                                M'n zonnebril neem ik wel altijd af wegens het fenomeen van de "geplooide oorbruggen" (of hoe het ook mag heten).

Comment

Working...
                                X