Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als Particulier Factuur maken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Als Particulier Factuur maken?

Een Nederlandse firma wil van mij (Belg) als particulier een Factuur voor aangeboden diensten.
    Kan ik als Particulier een Factuur maken voor een Nederlandse Instantie?

Ik begrijp dat ze een factuur willen omdat ze dat dan kunnen inbrengen als onkosten.

Maar kan ik zoiets maken als Particulier?

Alle info welkom.
    Canon EOS 5D met 3KG glas
    https://reisforum.net

Re: Als Particulier Factuur maken?

Dat kan inderdaad, over welk bedrag spreken we?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moi-online Bekijk bericht
      Dat kan inderdaad, over welk bedrag spreken we?
      thx. :-)
      Last edited by Fred.; 6 november 2010, 16:26.

Comment

Er bestaat zoiets als Payroll, misschien is dit een oplossing. Ikzelf heb er geen ervaring mee maar een kennis sprak hier positief over.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Je mag een factuur opmaken maar je moet er een speciale vermelding op doen.

Het was iets van: Onderworpen aan de vrijstellingsregel van BTW

Hoe het exact wordt geschreven weet ik niet.

Maar die mogelijkheid is er allessinds...

Houdt er rek. mee dat dit dan bij je belastingsaangifte wordt gevoegd he, en dat je dit niet 10x per jaar kan doen!

Kijk gewoon even of het wel de moeite is om dat te doen, is het een blijvende klant, reclame? ...?

Comment

Je moet er dan wel mee rekening houden dat je dit als diverse inkomsten moet aangeven in je belastingsaangifte.
            Dit bedrag wordt dan belast aan 33%.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Je moet er dan wel mee rekening houden dat je dit als diverse inkomsten moet aangeven in je belastingsaangifte.
              Dit bedrag wordt dan belast aan 33%.
              Ja, dat wist ik al.

Maar waarom 33% ?

Ik ben al ééns op zoek gegaan naar een website met informatie, maar voor particulier vind ik precies niets.
              Last edited by Fred.; 6 november 2010, 16:24.

Comment

Als particulier kan je geen factuur alsdusdanig maken. Er bestaat nog zoiets als de BTW reglementering. Facturen opmaken is voorbehouden aan mensen of vennootschappen geregistreerd bij de administratie van de BTW. De uitleg over het factureren met verlegging van heffing omwille van een levering aan Nederland zal ik je hier besparen.
                Je kan een onkostennota opmaken, je kan een ereloonnota opmaken voor levering van intellectuele prestaties (indien je tenminste gemachtigd bent deze prestaties te leveren op vlak van beroepsbekwaamheid en en vestiging en voor zover deze niet onderworpen zijn aan BTW omwille van het aspect van dienstverlening) of je kan een debetnota maken vrij van BTW voor een verkoop onder particulieren (van bv een tweedehandsauto).
                Dat is het zowat. Alles wat dit overstijgt valt onder de gereglementeerde leveringen van goederen of diensten en dient te worden gefactureerd met vermelding van je Belgisch BTW nummer en/of in het geval van leveringen of handelingen met een handelskarakter je KBO nummer.
                Je kan eventueel een commissienota opmaken, met éénmalig karakter, anders wordt dit bekeken als een bijberoep en ga je bovendien nog eens onderworpen worden aan de reglementiring van het sociaal statuut van zelfstandigen, dit geldt trouwens ook voor herhaalde intellectuele prestaties. Dergelijke commissie wordt idd belast aan een afzonderlijk tarief van 33% als "occasionele baten".
                fotosite

Comment

amai, wa nen uitleg...

Ken je anders niemand die een BTWnummer heeft?

Over welke handelingen hebben we het hier?

Comment

Mocht het over 'journalistiek werk' gaan dan kan je een ereloonnota opmaken, deze zijn nl. niet btw-plichtig:

Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Bedank Eslan voor jou deftige uitleg.
                      Last edited by Fred.; 6 november 2010, 16:24.

Comment

Working...
                      X