Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zitmaaier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zitmaaier

    Heb onlangs mijn grasperk vergroot tot iets over de 1000m2 en het wordt nu toch wel serieus tijdrovend om met een gewone zelftrekker dat gras elke week af te rijden. Het afrijden op zich is geen probleem maar de opvangbak wordt veel te klein en daar verlies je het meeste tijd mee. Mulching-machines gebruik ik liever niet daar ik zeer kleine kinderen heb en die zouden dan gegarandeerd grasresten aan het botjes mee in huis brengen.
    Dus misschien tijd voor een zitmaaier want die hebben een veel grotere opvangbak.
    Zijn er mensen die zo'n zitmaaier hebben en die daar zeer tevreden/ontevreden over zijn.
    Ik weet eventjes niet waar ik mijn zoektocht moet beginnen vandaar dat ik eens via deze weg probeer.

    Alvast bedankt
    Last edited by ct54332; 26 juni 2007, 10:01.

  • #2
    Re: Zitmaaier

    ik niet maar mijn nonkel wel , ondertussen al een 4tal gehad en naar het schijnt moet je veel geluk hebben dat hij goed is. Bij 2 identieke kan de ene elke keer problemen geven en de andere nooit tis raar.
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

    Comment


    • #3
      Re: Zitmaaier

      Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
      ik niet maar mijn nonkel wel , ondertussen al een 4tal gehad en naar het schijnt moet je veel geluk hebben dat hij goed is. Bij 2 identieke kan de ene elke keer problemen geven en de andere nooit tis raar.
      voor het bedrag dat die zitmaaiers kosten wil je toch wel geluk hebben dan !

      Comment


      • #4
        Re: Zitmaaier

        geen idee van prijzen en kwaliteit, maar je zou verwachten dat ze bij Honda toch goed gerief hebben...

        Comment


        • #5
          Re: Zitmaaier

          Het moet niet altijd duur zijn om goed te zijn hoor.
          Kijk hier maar eens. De prijs valt hier best mee.

          Comment


          • #6
            Re: Zitmaaier

            Probeer de modellen met een Briggs & Stratton motor te vermijden, want die gaan heel wat minder lang mee dan bijvoorbeeld een Honda.

            De Briggs & Stratton motoren zijn in de meeste gevallen nog met zijkleppen, dat zijn dus antieke motorblokken, en die verbruiken allemaal vrij veel olie...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Zitmaaier

              de beste zijn "snapper", amerikaans geloof ik. Ik ken iemand uit de sector en volgens hem zijn dit de punten waarop te letten:

              - tractormodellen zijn doorgaans minder goed dan de plateaumodellen
              - kijk of er hellingen zijn op je terrein, dan best B&G motoren vermijden (die gooien zelf olie op en bij helling levert dat problemen op en begeeft de motor het.
              - Aluminium chassis!
              - minimum 13pk nemen

              Comment


              • #8
                Re: Zitmaaier

                Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                de beste zijn "snapper", amerikaans geloof ik. Ik ken iemand uit de sector en volgens hem zijn dit de punten waarop te letten:

                - tractormodellen zijn doorgaans minder goed dan de plateaumodellen
                - kijk of er hellingen zijn op je terrein, dan best B&G motoren vermijden (die gooien zelf olie op en bij helling levert dat problemen op en begeeft de motor het.
                - Aluminium chassis!
                - minimum 13pk nemen
                Wat zijn plateaumodellen ???

                Erwin
                Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                Comment


                • #9
                  Re: Zitmaaier

                  De rolce onder de zitmaaiers, vergelijkbaar met de beste Honda maaiers, kwalitatief nog net iets beter en steviger gebouwd. De prijs is er ook naar:

                  http://distributor.deere.com/nl/prod...ctors/ltr.html
                  Gert 5D mark III

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zitmaaier

                    Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                    de beste zijn "snapper", amerikaans geloof ik. Ik ken iemand uit de sector en volgens hem zijn dit de punten waarop te letten:

                    - tractormodellen zijn doorgaans minder goed dan de plateaumodellen
                    - kijk of er hellingen zijn op je terrein, dan best B&G motoren vermijden (die gooien zelf olie op en bij helling levert dat problemen op en begeeft de motor het.
                    - Aluminium chassis!
                    - minimum 13pk nemen
                    alvast bedankt voor de uitleg, maar wat bedoel je juist met plateaumodellen, zijn dat die zitmaaiers waarbij het maaigedeelte voor het stuur staat en niet onder ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zitmaaier

                      dat zijn modellen met de motor achteraan. Ik heb hier een snapper staan van 18 jaar oud, geen spatje roest, lijkt "brand-new"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zitmaaier

                        ik heb een honda van 13 pK van intussen 10 jaar oud, rijdt op superbenzine.
                        Ik had mijn terrein uitgebreid van 12 naar 27 are, waarvan eerst 6 dan 21 are gazon. De eerste keer op 21 are met een elektrische hand-grasmasjien heb ik er 8 uur over gedaan, dus dat was niet voor herhaling vatbaar.
                        Tegenwoordig ligt er nog zo'n 13 are gazon + struiken (de rest is voor de honden). Heb een stevige helling (zo'n 10% gemiddeld) en ik ben serieus zwaarlijvig, dus die 13pK is wel wat limiet: had ik het geweten, dan had ik de 21 pK versie genomen.
                        Maaien doe ik in 1e of maximaal 2e versnelling (geeft beter maaikwaliteit dan als je erover vliegt in 4e of 5e), dat duurt zowat een uur. Opnieuw, had ik het geweten, dan had ik waarschijnlijk de automatische versnellingsbak gekozen.
                        Na enkele jaren heb ik er de vergaarbak afgegooid en er een mulchingsysteem opgezet want ik werd het beu 3 à 4 keer per afrijbeurt (toen nog een 18 are gazon af te rijden) de bak te moeten ledigen; de hoeveelheid gras die daarbij afgereden werd begon me ook stilaan over de kop te groeien.
                        Mijn maaier gaat jaarlijks in de winter binnen voor onderhoud, en eigenlijk nooit echte miserie gehad: vorig jaar de batterij voor de eerste keer vervangen, en de messen moeten vervangen nadat ik met mijn stomme kop op een stalen buis was gereden.
                        Voilà, ik hoop dat mijn ervaringen je helpen bij je keuze.
                        erik, Nikon materiaal

                        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                        Comment

                        Working...
                        X