Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vista en 4GB memory.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vista en 4GB memory.

Sinds zaterdag heb ik het geheugen van mijn PC vergroot van 2x 1GB naar 4x 1GB geheugen (DDR2 533Mhz).
    Bij het heropstarten toont de BIOS me braaf dat ik nu de trotse bezitter ben van een 4GB machiene...
    Tot daar géén enkel probleem ware het niet dat IN windows (Vista) via het commande WINVER (via de commando lijn) ik zie dat Windows slechts 3.142.796 KB ziet, m.a.w. 3GB. Ok via de "Task Manager" zie ik dat dit het geval is: Total physical memory 3069MB.

Wat gebeurt er?
    Xp en Vista zijn toch 4GB mem compatibel!
    Waarom kan ik géén volledige 4GB memory aanspreken... ?

Iemand die me hier kan helpen dit probleem op te lossen ?
    Alvast merci!
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

Re: Vista en 4GB memory.

Sorry : vraag herlezen , BIOS laat reeds 4 GB zien . Wel een gerucht gehoord dat de 32 bits versie tot max 3Gb zou ondersteunen. Ook bij het googelen postings in die trend gevonden
    De reden dat de 32bits versie niet de gehele 4GB kan adresseren is omdat heel wat andere componenten ook geheugenadressen nodig hebben. Ik denk dan aan input/output componenten , de grafische kaart, de harde schijf buffer enz....

Indien je aan een 64-bits versie zou geraken ben je van het probleempje af , hé . Succes
    Last edited by Dash; 21 juni 2007, 14:50.
    Nikon D70 en Nikon Coolpix 8700 / 18-70DX / 70-300 / Nikkor Macro 105 / SB600

Comment

ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat XP en Vista "problemen" hadden met 4GB. Volgens mij moest je een Patch installeren om weldegelijk gebruik te kunnen maken van je 4GB.

Effe gegoogled... http://blogs.microsoft.nl/tonykrijne.../20/10345.aspx én
      http://blogs.msdn.com/hiltonl/archiv...m-problem.aspx
      Last edited by kris_vdm; 21 juni 2007, 14:31. Reden: Linkje toegevoegd
      Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
      http://digital.raptor-tec.be

Comment

Heb ook 4 gig zitten, systeembeheer geeft 3582 aan. Prestatie is 4,2 dus zit wel goed denk ik

Comment

Heb de prestatie index bekeken en heb een gemiddelde van 4.2!
          BIOS volledig uitgedokterd en alle "banks" zijn online en beschikbaar voor een OS. Memories zijn ook stuk voor stuk getest!
          Heb ook de laatste versie van de BIOS, dus daar kan het ook niet aan liggen!
          Waar is die verdomde laatste 1GB naartoe?
          Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
            Heb je die links bekeken die kris_vdm je voorgeschoteld heeft?

Comment

Jawel, maar kan nergens een referentie bij Intel vinden die me bij het gekende "probleem" classifieerd!
              Ik heb volgens de DrHardware software een "Intel P965/G965 Express Workstation (82P/G965 MCH + 82801HB/HR ICH8/R) PCI Chipset".
              Ik heb ondertussen al een call geopende bij de PC leverancier.
              BTW ik heb een DELL Dimension 9200.
              Last edited by DIDE; 21 juni 2007, 16:08. Reden: verkeerde naamgeving

Comment

Heb vista ultimate 64 bit erop staan en 4 gig geheugen.
                Hier wordt 3199 mb ram weergegeven en een prestatie index van 5.4

Comment

Tony Krijnen schrijft :
                  Dit komt omdat de chipset van de gebruikte hardware tijdens het opstarten een ±512 MB reserveerd voor verschillende apparaten in het systeem, zoals de PCI Express bus, VGA kaart, systeem bios en ACPI tabellen, legacy video, etc. De gereserveerde geheugenrange wordt uit het maximale adresseerbare geheugen van 4 GB "gesneden".
                  Indien je 2 GB fysiek geheugen in de PC hebt zie je echter gewoon 2 GB beschikbaar geheugen omdat 2GB fysiek geheugen + 512MB (gereserveerde geheugenrange) minder is dan de totaal adresseerbare geheugenruimte van 4 GB.
                  Installeer je dan 4 GB fysiek geheugen krijg je dus 4 GB fysiek geheugen + 512 MB gereserveerde geheugenrange = 4,5 GB. Aangezien een 32-bits Windows Vista niet meer dan 4 GB kan adresseren gaat de 512 MB die gereserveerd is door het systeem van de beschikbare 4 GB fysiek g
                  eheugen af (= 3,5 GB).
                  Ideaal gezien zou je dan kunnen zeggen: Ok, dan installeer ik de 64-bits versie van Windows Vista aangezien deze meer dan 4 GB kan adresseren. Helaas kan het dan zijn dat je dan ook hier tegen de limiet van de chipset aanloopt. Bijv. de Intel 945G kan maximaal 4 GB adresseren waardoor deze de extra geheugenruimte die nodig is voor het systeem ook niet anders kan adresseren. Hierdoor is het probleem zowel op de 32-bits als de 64-bits versie van Windows Vista hetzelfde. (Hier een link naar een PDF bij Intel)

Indien dit voor de applicaties op dit station een probleem is zal men dus moeten kijken naar een chipset die boven de 4 GB kan adresseren en daar de 64-bits van Windows Vista op installeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
                    Heb de prestatie index bekeken en heb een gemiddelde van 4.2!
                    BIOS volledig uitgedokterd en alle "banks" zijn online en beschikbaar voor een OS. Memories zijn ook stuk voor stuk getest!
                    Heb ook de laatste versie van de BIOS, dus daar kan het ook niet aan liggen!
                    Ik haal met 2x1gig Kingston 5.3 gemiddeld op alles en 5.6 op geheugen
                    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                    http://www.racenews.be

Comment

Volgens mij is dat gemiddelde geen gemiddelde maar de laagste score onder alle onderdelen.

Ten tweede zul je nooit met een 32 bit besturingssysteem de volle 4GB aan geheugen kunnen benutten, zonder enige vorm van paging. Er zijn soms mouwen aan te passen met PAE enzo maar dat stamt uit de serverwereld.

Ik zou de mens die je aangeraden heeft er 4GB in te steken een lap rond zijn oren geven.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
                        Ik haal met 2x1gig Kingston 5.3 gemiddeld op alles en 5.6 op geheugen
                        Kheb ier ook zo computertje draaien
                        2x1Gb's 533Mhz met Core2Duo en 7950Gt grafische kaart en gemiddelde score is 5... Kvind raar dat je met 4Gb gelijk minder haalt?
                        SHARPimages.be

Comment

Mag ik even het doel van dit forumonderdeel in herinnering brengen.
                          De nodige uitleg kan hier gevonden worden
                          Daarom een kleine reis naat "Chit Chat"
                          mvgr
                          mod Jo(han)
                          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrederikV Bekijk bericht
                            Kheb ier ook zo computertje draaien
                            2x1Gb's 533Mhz met Core2Duo en 7950Gt grafische kaart en gemiddelde score is 5... Kvind raar dat je met 4Gb gelijk minder haalt?
                            Het is uw laagste score die doorweegt of zelfs al helemaal uw score bepaalt dacht ik. Kan het nu niet checken want ik heb enkel nog mijn vista-image, want ik kwam wat HDD ruimte te kort

Bij mij was alleszins mijn totale score dezelfde als die van mijn VGA, een 7600GS.

Moest ik 4 Gig RAM hebben dan gebruikte ik 2 Gig als RAMDISK. Zet daar uw foto's maar eens op als je gaat PS'en. Da's pas performancewinst!

Comment

Inderdaad, een 32-bit OS of systeem kan maar 4 GB RAM toewijzen.
                              Als u dan een videokaart heeft met 512 MB geheugen onboard, dan zal dit al van uw RAM afgaan.

Om meer dan 4 GB geheugen te kunnen toewijzen heeft u een volledig 64-bit systeem nodig en met volledig bedoelen ze dus volledig want van zodra iets maar 32-bit is zoals een driver van het een of het ander wordt het weer beperkt tot 4 GB. Enkel Vista 64-bit komt dus in aanmerking (met alles volledig 64-bit en ondersteunende hardware).

Het is dus geen bug of probleem maar een normale beperking.

Bijkomende uitleg staat ook op :

Last edited by VerSeg; 22 juni 2007, 23:26.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X