Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac mini geschikt voor fotobewerking?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mac mini geschikt voor fotobewerking?

Op dit moment doe ik mn fotobewerking op mijn Windows pc. De foto's die ik op mn website plaats moet ik dan overzetten op mn oude macje, ivm rapidweaver. Nu dreigt mn macje het min of meer op te geven, en nu was ik al op zoek naar geschikte software om een website mee te bouwen (zie deze thread) maar...

nu heb ik de mogelijkheid om voor een mooi prijsje een nieuwe Mac mini te kopen. Deze zou ik dan uiteraarrd niet alleen gebruiken voor het onderhouden van mn website maar ook voor fotobewerking en het meeste andere werk (fora, internetten etc) Mn pc zou ik voornamelijk nog gebruiken voor spelletejes... De specs van de Mac-mini zijn als volgt:

1.5 Ghz Intel core processor (voor alle duidelijkheid, 't is géén dual core)
    2 mb L2 Cache
    667-mhz Frontside bus
    512 MB DDR2 SDRAM geheugen (deze zou ik direct uitbreiden naar 1 of 2 GB overigens)
    geïntegreerde GMA 950 grafische processor met 64 MB gedeeld DDR2 SDRAM2
    60 GB Seriele ATA harde schijf
    Combo drive

Wat denken jullie, is deze Mac mini, (eventueel) met extra DDR2 geheugen, geschikt om te gebruiken voor fotobewerking met CS2 of CS3. De verkoper raadde mij namelijk een véél duurdere I-mac aan maar zoveel geld wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven (wil ook nog graag de nieuwe Pentax DA* 16-50 lens kopen rond de herfstperiode)

Ik ben overigens nog in bezit van een goede muis, monitor en toetsenbord, dus die heb ik niet nodig. Bovendien heb ik ook nog een 200GB externe harde schijf (7200 rpm/ 8 of 16mb cache, weet ik ff niet meer zeker)
    www.indetailfotografie.nl

Re: Mac mini geschikt voor fotobewerking?

'k zou toch ook voor de i-mac gaan. Van een kleine niet de prestaties van een grote verwachten. Ik zit nu met aperture op een 2,16 ghz met 2 gig intern te werken, en het is meer dan doenbaar, maar 't zou toch nog iets vloter mogen lopen. Maar ja dat is mijn indruk he
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Prestatie van de machine is één zaak. Kwaliteit van het beeld is een andere. Je moet immers een fatsoenlijk beeldscherm hebben om je bewerkingen correct te evalueren. Dan mag je computer nog uit zichzelf een heel ruimtestation kunnen aansturen, als de interface bestaat uit ponskaarten kan je niks foto's bewerken.

Ik weet niet hoe het zit voor Mac, maar op PC is geheugen denk ik de belangrijkste factor om een machine vlot te laten draaien. Als je ergens in investeert, zou het m.i. in het scherm en het geheugen moeten zijn.

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Ik weet niet hoe het zit voor Mac, maar op PC is geheugen denk ik de belangrijkste factor om een machine vlot te laten draaien. Als je ergens in investeert, zou het m.i. in het scherm en het geheugen moeten zijn.

Wim
        ik zou eerder "investeren" in cpu en scherm

een CPU vervang je zo gauw nog niet, geheugen bijsteken is vrij simpel
        koop nu een normale hoeveelheid geheugen en geef extra uit aan je cpu.

binnenkort kun je dan je geheugen upgraden.

begrijp me niet verkeerd.. dit is niet "geld uitsparen op geheugen"
        maw: moet je nu geen 512mb kopen ipv 2 gig.
        maar: 2 gig ram + betere cpu ipv 4 gig ram en een 'tragere' cpu
        foto als spiegel of als venster?

Comment

MarkEl,

Het zal de combinatie zijn van verschillende onderdelen....

Rest gewist: was naast de zaak omdat je al een MAc hebt
          Last edited by theokus; 14 juni 2007, 14:02.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Van een kleine niet de prestaties van een grote verwachten. Ik zit nu met aperture op een 2,16 ghz met 2 gig intern te werken, en het is meer dan doenbaar, maar 't zou toch nog iets vloter mogen lopen.
            Uiteraard kun je van zo'n Mac-mini niet hetzelfde verwachten, zo realistisch ben ik wel, maar ik heb ook al begrepen dat Aperture een enorm veeleisend pakket is, veel meer eisend ook dan bijv. CS2 of CS3.

Maar goed, als ik deze Mac-mini vergelijk met mn huidige pc qua processorsnelheid, zou dit dan nog veel schelen? 'k Heb nu een AMD 64 3800+ met 2 gb intern geheugen. (In die Mac-mini zou ik waarschijnlijk ook 2 GB plaatsen) en mn pc is wat mij betreft snel genoeg voor het gebruik van CS2, wat buiten games om wel zo'n beetje het zwaarste programma is wat ik gebruik. En voor games hou ik mn huidige pc zowiezo wel...

Ja, geheugen is iets wat ik dus direct zou toevoegen, en ik was van plan om mijn huidige scherm aan te sluiten op de mac, en een andere tft (die ik nog heb, hoef ik dus niet apart te kopen) aan te sluiten op mn pc...
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Als het enkel is om wat te werken in Photoshop zal je met genoeg geheugen wel vrij vlot overweg kunnen met deze mini. geen snelheidmonster maar zeker ook geen kneusje.
              Wil je Aperture draaien zal je wel in de problemen komen. Dit is niet door gebrek aan snelheid of geheugen maar puur door het ontbreken van een schermkaart. Aperture is heel afhangkelijk van de schermkaart.

Comment

Working...
              X