Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Visvijver : wat nu?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Visvijver : wat nu?

Hello iedereen,
    Na een luilekker vakantietje zie ik dat mijn visvijver het echter niet meer zo goed doet. Normaal zijn de zuurstofplanten op dit moment van het jaar al fors gegroeid, maar die van ons zijn niet te zien. Alhoewel het water zeer helder is heb ik de indruk wittachtige wazige wolkjes te zien in het water. De vissen zwemmen boven en happen blijkbaar naar zuurstof. Alle andere waterplanten doen het goed, behalve de wateririssen, maar dit is waarschijnlijk een ander verhaal.

Heeft er iemand enig idee wat er met het vijverwater aan de hand is? .... En hoe het te verhelpen is?

Die irissen zitten vol met een soort wormen die alle bladeren kaal wreten. Zou de beste remedie niet zijn al die planten op de komposthoop te kieperen?
    Hierbij een voorbeeldje van die beesten.

Voor alle info betreffende die problemen, hartelijk dank bij voorbaat.

MVG
    Miek.

Re: Visvijver : wat nu?

staat er een filter ? zorgen dat u water boven water weer in het water gepompt wordt, neemt toch weer altijd wat zuurstof mee in de vijver. Of anders toch een pomp zetten, dat je water circuleert....; 'k heb er geen verstand van, maar dit heeft me vorig jaar toch geholpen
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Misschien even hier hulp zoeken?

Comment

de wormen zijn rupsen , van welke vlinder weet ik niet maar elke vijver heeft er last van denk ik ( toch dedie dak al gezien heb). Daarnaast zeker een pomp.

Als je een pomp bezit mss eens kijken of die niet vervuild/verstopt zit.

Zitten er veel algen in je vijver? Zo ja die verbruiken veel zuurstof en zorgen ervoor dat er weinig licht door het wateroppervlak graakt. Daardoor krijg je 1 veel minder zuurstof en 2 je planten gaan het niet echt goed doen. Het is ook een vicieuze (nt correct gespeld waarschijnlijk) cirkel. planten gaan dood dus meer nutrienten dus nog meer algenbloei dus nog minder licht nog meer planten dood.

Oja , is er een nieuwe soort vis geintroduceert? dit kan ook de oorzaak zijn.
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Dank je wel mutse, nabi en jdm voor de reacties.

@ jdm : neen er staat geen filter. Volgens de tuinarchitect is dat niet nodig, tenminste als je enkele andere regels voor ogen houdt. Vooreerst moeten er meer dan voldoende zuurstofplanten in de vijver zitten. Wat bij mij het geval is (was?). Daarnaast heb ik een dompelpomp in de vijver die het water naar een soort watervalletje in de tuin stuwt en vanwaar het water dan weer in een beekje terug naar de vijver vloeit. Dat bevordert ook de zuurstoftoevoer. Nu is de vijver al een 7-tal jaar in werking op die manier en tot op heden nog nooit problemen gehad.

@mutse : Bedoel je groene algen? Neen, die zitten er niet. Het water is heel helder. Alleen vraag ik me af of die wittachtige wolkjes niet een soort algen (of schimmel?) zijn. En zoals gezegd, alle andere planten doen het zeer goed.
          Nu heb ik niets tegen wormen, rupsen of wat dan ook. Maar als ze beginnen mijn planten kapot te wreten.......
          Een nieuwe vissoort???
          Enfin, het gaat allemaal een beetje mijn mutse te boven ;-)

VG
          Miek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
            de wormen zijn rupsen , van welke vlinder weet ik niet maar elke vijver heeft er last van denk ik ( toch dedie dak al gezien heb). Daarnaast zeker een pomp.

Als je een pomp bezit mss eens kijken of die niet vervuild/verstopt zit.

Zitten er veel algen in je vijver? Zo ja die verbruiken veel zuurstof en zorgen ervoor dat er weinig licht door het wateroppervlak graakt. Daardoor krijg je 1 veel minder zuurstof en 2 je planten gaan het niet echt goed doen. Het is ook een vicieuze (nt correct gespeld waarschijnlijk) cirkel. planten gaan dood dus meer nutrienten dus nog meer algenbloei dus nog minder licht nog meer planten dood.

Oja , is er een nieuwe soort vis geintroduceert? dit kan ook de oorzaak zijn.

blijkbaar niet veel algen, want water is helder...
            een oorzaak zou kunnen zijn dat er te veel bladeren en ander vuiligheid van vorige herfst in het water op de bodem ligt. dit kan zorgen voor bacterien die het vuil afbreken, en dus zuurstof verbruiken, vooral met het warme weer van de voorbije dagen... je kan dus es je vijver laten 'leeglopen' en volledig uitkuisen

of in eerste instantie een pomp (of een fonteintje) plaatsen zodat zuurstof in de bodem terecht komt.
            sommige planten nemen ook zuurstof op uit het water... welke weet ik nie juist.
            nieuwe vissen kunnen ook ziektes en bacterien meebrengen... dus nieuwe vissen zet je best eerst een paar dagen apart om te zien of ze wel gezond zijn voor je ze in de vijver steekt
            ik raad je dus aan om mss es je vijver goed te kuisen of in een dierenwinkel raad te vragen

ps. kun je mss een fotootje laten zien van die 'wolkjes'??? heb dit jaar nl mijn thesis over waterkwaliteit gedaan, en binnenkort ook examen erover. mss herken ik wat het is (volvox, cyanobacterien, daphnia's...)
            Last edited by elien_2007; 10 juni 2007, 20:21.
            Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
            by elien_photography, on Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elien_2007 Bekijk bericht
              sommige planten nemen ook zuurstof op uit het water... welke weet ik nie juist.
              alle planten

alleen zullen zuurstofplanten meer zuurstof afgeven dan opnemen.
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CoMiek Bekijk bericht
                Die irissen zitten vol met een soort wormen die alle bladeren kaal wreten.

Irisbladwesp - Rhadinoceraea micans

Comment

Ja, 'k ben hier in een huis van 10 jaar terecht gekomen, 11 jaar heeft die vijver ook kunnen overleven zonder filter, zelfs zonder electrische hulpmiddelen. Maar vorig jaar zijn hier ook de problemen begonnen, hier waren het wel eerst algen. 'k heb een filter geplaatst, ik reinig die eens per maand. En mijn vijver staat er weer vrij gezond bij.

Comment

een zesser zou minder last van algen hebben...
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      een zesser zou minder last van algen hebben...
                      'k zou zeggen, airco aan zetten.... de warmte begint parten te spelen

Comment

Een aantal tuincentra met vijverafdeling testen het water van je vijver, misschien eens ene staal nemen, je weet nooit.

Comment

In september 2005 zijn alle vissen doodgegaan, en er waren misschien wel honderden nieuwe kleine visjes bij.

Ik had korrels tegen de slakken gestrooid in de tuin, en vermoedelijk is een deel van dat gif via een moerasgedeelte van de vijver in het water geraakt.

Begin 2006 weer nieuwe vissen gezet, en die doen het goed, en kweken ook alweer.

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties.

@ parakiet : Sorry, maar jouw idee is totaal onbruikbaar. Weet je, ik heb al problemen gehad om de gewenste vijvergrootte in mijn tuintje te krijgen. Dus een zesser is zeker geen optie. Maar misschien moet ik wel overwegen een vierer te installeren. Maar dan niet met airco zoals gesuggereerd door jdm, maar met manepanelen.

@ hvr_oosterzele : dat is het inderdaad : een Irisbladwesp. Dit vond ik op het net :
                            De irisbladwesp tref je vooral op irissen aan.
                            Vaak vind je ze op de gele lis langs slootkanten en tuinvijvers.
                            De volwassen bladwespen leggen in mei hun eitjes bij gele lissen.
                            De bastaardrupsen, die tot 5 cm lang kunnen worden,
                            eten in hoog tempo tot in juli.
                            Dan kruipen ze de grond in, spinnen onder de grond
                            een cocon en verpoppen daarin.
                            Pas in mei van het jaar erop komen ze uit.
                            Als ze voorkomen in grotere aantallen
                            kunnen ze een behoorlijke schade aanrichten

@elien_2007 : ik heb geprobeerd een foto te nemen maar dat witachtig spul was op het beeld niet te zien. Ook met een polfilter op de lens was er niets te zien. Dus sorry daarvoor.

Misschien is intussen mijn probleem opgelost. Ik ben gisterenavond nog bij een vriend een wasmand zuurstofplanten gaan halen en die in mijn vijver gekieperd. Nu zwemmen de vissen weer normaal rond zonder aan het wateroppervlak lucht te komen happen. Dus is vermoedelijk het probleem verholpen.
                            Rest mij nu natuurlijk de vraag waarom dat evenwicht in het water verstoord werd en alle zuurstofplanten foetsie waren.

MVG
                            Miek.
                            Last edited by CoMiek; 11 juni 2007, 22:16.

Comment

Een klein zuurstofpompje kan ook helpen, o.a. op hete zomerdagen.
                              Voor dat witte wolkje zou ik toch navraag doen op dat vijverforum, hoor, moest ik jou zijn. Lijkt me alsof er iets in het water is terechtgekomen wat er totaal niet in thuishoort, zoals een poetsproduct of zo.

Comment

Working...