Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verdeelkast Electriciteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verdeelkast Electriciteit

Zoek wettelijke voorscriften over verdeelkast: smeltveiligheden, onderbreker(s) ,beveiliging vochtige apparaten, aarding, e.d.
    Ook cursus met theoretisch en practisch gedeelte over samenstellen van verdeelkast.
    Dank voor hints en help.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Re: Verdeelkast Electriciteit

Al de wettelijke bepalingen ivm elektrische installaties zijn te vinden in het AREI

Algemeen Reglement Elektrische Installaties

Deze is HIER te vinden...

De tekst is misschien niet heel gebruiksvriendelijk, maar mits een beetje goede wil (en wat basiskennis) moet je er toch alles in kunnen terugvinden...
    Het is geen cursus, maar wel iets om op terug te vallen bij twijfel...

Succes...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Comment

Misschien kan dit je al verderhelpen oeps

Comment

ooit al even aan een vakman gedacht?
        men zit hier maar constant te zagen als er iemand trouwfoto's wilt maken als amateur
        maar de elektriciteit willen ze zelf doen
        dit is wel een stuk delicater dan wat foto's te maken van een trouw
        indien die slecht gelegd is kan er brand van komen en in het slechtste geval elektrocutie
        sorry maar dit is mijn mening erover (elektricien van opleiding)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
          indien die slecht gelegd is kan er brand van komen en in het slechtste geval elektrocutie
          sorry maar dit is mijn mening erover (elektricien van opleiding)

Moeten die niet gekeurd worden, voor die in gebruik genomen worden ?
          To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
            Moeten die niet gekeurd worden, voor die in gebruik genomen worden ?
            tja aan een keuring kan er nog altidjd het een en het ander ontsnappen aan ht oog van de keurder
            dus beter af met een vakman
            zeker voor aansluiting van de zekeringskast
            de rest ok tot daar aan toe nog maar de zekeringskast
            laat dat maar over aan een vakman,die heeft ten eerst die klus veel sneller geklaard en dan ben je zeker dat die deftig is geïstalleerd volgens de normen van het AREI
            plus de vakman kan dan ook makkelijk het elektrich plan uittekenen dat je nodig hebt voor de keuring

Comment

ik zou ook aanraden van een vakman onder de arm te nemen.
              ge kunt eventueel een deel werk zelf doen vb:het kappen en slijpen.
              om zo de prijs te drukken.
              als ge het toch zelf doet, zorg ervoor dat het verdeelbord goed is gedaan, da kijken ze altijd na.

grtz

kristov

Comment

Zo een voorgekableerd kastje uit de brico is misschien iets voor u? En ik denk wel dat ze bricofiches over elektriciteit hebben ook.

Als het voor een renovatie is, hou er dan rekening mee dat er een minder strenge keuring geldt voor het bestaande gedeelte, tenminste als die installatie ouder is dan 25 jaar (t.t.z. ouder dan de invoering van het AREI).

Voor nieuwbouw, met aardingsweerstand kleiner dan 30Ohm (en geloof me, voor je gemak heb je dat echt best): algemene differentieel van 300mA, eentje van 30 voor vochtige ruimtes en toestellen zoals wasmachine, droger, vaatwas. Zekeringen: 20A voor 2,5mm² (zeg: 2,5 carré), maximaal acht enkel- of meervoudige stopcontacten per circuit, een lichtpunt met bedieningen telt ook als stopcontact voor het totale aantal. Lichtkringen: minstens twee per woning, aantal punten onbelangrijk (wel vermogens wat in de gaten houden dat je niet met overbelastingen komt als er één en ander tegelijk brandt), mag in 1,5mm² op 16A zekeringen maar daar mag geen enkel stopcontact opzitten.
                Dat zal zowat het voornaamste zijn. Kookvuren, afhankelijk van het spanningsnet ("drijfkracht" of monofase) op 5G2.5 of 3G4mm²; op 4mm² mag je op 25A afzekeren.
                Wat ikzelf doe: ook bij monofase installaties naar zwaardere verbruikers een 5G2,5, en dan de aders twee per twee samennemen, dan heb je 5mm², kan je ook op 25A afzekeren, en als het later dan toch een driefase-aansluiting zou worden of je hebt die bekabeling voor iets anders nodig heb je wat reserve.
                Men vraagt ook om de buizen zodanig te markeren dat identificatie achteraf nog mogelijk blijft.

Wat kijkt de keuring na? Voornamelijk: aardingsweerstand (wordt zéker gemeten), werking verliesstroomschakelaars, aanwezigheid aarding op stopcontacten (wordt getest, meestal voor elk stopcontact), nazicht van de draadsecties op de zekeringen, en correct gebruik van de materialen (bijvoorbeeld: opbouwstopcontacten moeten op een plaatje gemonteerd, je mag geen soepele kabel gebruiken, geen VOB-draad "bloot" in kabelgoten,...).
                Wat je zeker moet hebben voor een keuring zijn de situatie- en ééndraadsschema's (zie voorbeeld in dat boekje van aib bijvoorbeeld). Daarop wordt ook nagegaan of je je aan de regels hebt gehouden qua aantal stopcontacten en dergelijke.

Keuring is verplicht na elke grondige aanpassing van de elektriciteit. Die regel wordt nogal eens met de voeten getreden, vooral door "hobbyisten". Volgens mij kan een verzekeraar, als het uitkomt dat er een ongeval ontstaan is door niet-gekeurde "vernieuwde" elektriciteit, weigeren te betalen.

Bedenk je ook dat je als particulier steeds 21% btw betaalt, als je een vakman vraagt kan het aan 6%.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                  tja aan een keuring kan er nog altidjd het een en het ander ontsnappen aan ht oog van de keurder
                  dus beter af met een vakman
                  zeker voor aansluiting van de zekeringskast
                  de rest ok tot daar aan toe nog maar de zekeringskast
                  laat dat maar over aan een vakman,die heeft ten eerst die klus veel sneller geklaard en dan ben je zeker dat die deftig is geïstalleerd volgens de normen van het AREI
                  plus de vakman kan dan ook makkelijk het elektrich plan uittekenen dat je nodig hebt voor de keuring

Sommige amateurfotografen leveren betere fotos af dan proffessionals.
                  Idem met electriciens.
                  In mijn nieuwbouw plugde ik een verlengkabel met een kortsluiting in. De zekering sprong, maar het licht ging ook uit.
                  Ik ontdekte dat de installateur stopkontakten had afgetakt van lichtcircuits.
                  De kabel in de stopkontakten was 2.5mm, maar was afgetakt van lichtverdeeldozen met 1.5mm kabel. Installatie was goedgekeurd door Vinçotte. Zowel installateur als Vinçotte zwaar in de fout gegaan.
                  Na zware discussie met de installateur is alles opnieuw bekabeld.
                  Installateur beweerde dat ik er niets van kende, tot ik hem een diploma A1 elektriciteit onder zijn neus schoof

Comment

inderdaad een fout van de installateur, die dan zeker niet moet gaan afstrijden dat hij een fout gemaakt heeft.
                    Jammer genoeg geven tegenwoordig heel wat foefelaars zich uit voor installateur... Ik ken er met in 't groot "domotica" op hun camionette terwijl ik sterke twijfels hebben of ze een trappenhuisautomaat kunnen aansluiten...

Maar het doel van een keuring is: jouw veiligheid waarborgen. Dus: aardingen, verliesstroomschakelaars,... - je kan toch moeilijk verwachten dat een keurder alles terug gaat openvijzen om te zien of er geen verkeerde sectie gebruikt is? En men kan zich ook niet bezighouden met nameten of elke circuit wel zo ligt als op het plan.
                    Trouwens, als er bvb een schakeling niet goed werkt (bvb lichtschakeling die niet in orde is), dan is dit meestal geen reden voor afkeuren maar dan wordt dat enkel als "opmerking" vermeld.
                    Het doel van de keuring, en datgene waarvoor het keuringsagentschap zich garant stelt, is dat je niet dood kan gaan van je elektrische installatie; vandaar dat zij ook altijd de verliesstroomschakelaar zullen verzegelen - als je die er dan uithaalt en er gebeurt een dodelijk ongeval kunnen ze bewijzen dat je gefoefeld hebt.

Comment

ben in opleding elektrisch industrieel installatietechnieken en ik raad je aan om dit boek eens te kopen of te huren:
                      project huisinstallatie naslagwerk
                      wolters plantyn

staat alles klaar en duidelijk uitgelegd
                      begin ni met het arei te lezen want dan zal je er ni veel van verstaan

huisinstallaties kan iedereen die wat handig is MAAR idd voor de keuring moet je het wel volgens het boekje doen (arei)
                      als je vragen hebt mag je ze gerust stellen

of als je dichtbij woont (regio machelen ) wil ik mss wel eens langskomen
                      en je kast netjes kableren of nakijken

Comment

Mijn beroepservaring heeft me geleerd dat elektriciteit inderdaad een gevaarlijk 'ding' is; je ziet het niet maar het is er wel. Blijf eraf indien je geen enkele ervaring hebt; lege je vloeren bol, sluit je water rechtstreeks aan op de riool, zet je binnendeuren scheef... kan allemaal geen kwaad. Electriciteit en gas is echter een ander paar mouwen.

Een keuring op de werf zal veels strenger worden beoordeeld indien de werken door een particukier zonder ervaring (en dit laatste ziet en weet de keurder in 1 opslag) worden uitgevoerd. Laat je de werken uitvoeren (eventueel zoals hier reeds voorgesteld; jij helpt, hij is verantwoordelijk) door een gekend (die in het verleden steeds serieus werk afleverde) elektricien...

Indien je toch volhard in je voornemen : doe info op (zie boeken hierboven)

Misschien nog een idee: Google 's op "voorgekableerde zekeringenkast"
                        He"b er 1tje uitgekozen.

http://www.selfmatic.be/nl/electriself.htm

Nog een raad: voorzie genoeg stopkontakten (beter 3 teveel dan 1 te weinig). Voorzie elektriciteit aan elk raam; later (bij meer geld) zet je misschien een rolluik, elektrische garagepoort.... Leg ook reeds ledingen voor een alarm systeem (draadloos is duurder en minder bedrijfszeker)...

Nog ander idee: http://www.groterm.be/EK(4).htm

Heb bij geen van de 2 adressen enig belang, enkel even aantonen wat je vindt via Google....
                        DVC

Comment

Working...
                        X