Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mobiele airconditioner

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mobiele airconditioner

Hallo allemaal,
    ik ben op zoek voor mijn klein dakappartement, met name voor de slaapkamer naar een mobiele airco.
    Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer.
    Waar moet ik vooral opletten, er wordt gesproken over geluid, luchtventilatie, koelvermogen, ontvochtiging enz.

eenvoudige vraagje eigenlijk: zijn er hier mensen die ervaring hebben over mobiele airco's, die me een goed toestel kunnen aanraden?
    Ik krijg hier elke week wel weer een folder waar zo'n airco in staat, en ja die dingen verbruiken ook wel best veel energie zie ik .
    Ik zoek iets voor een vertrek van ongeveer 30 vierkante meter.
    Heb je voor die ruimte iets behoorlijks van rond de 300euro?? (ik zie hier net een model geschikt voor 85 kubiek meter!)

graag uw ervaringen, vooral ook wat geluidshinder betreft.
    Dank u
    Groeten Sensor

Re: mobiele airconditioner

Wel vorig jaar startte ik een gelijkaardig topic:

Waar je op moet letten? De BTU waarde liefst zo hoog mogelijk maar de prijs gaat evenredig mee... Geloof dat er veel fabrikanten ook zeuren met deze waarde, een echte norm is er niet. De meeste zijn 8000-9000 BTU, max. 12.000 BTU. Verbruik ligt rond de 1000W op volle kracht.

Hou er rekening mee dat zo'n ding zeer veel weegt, ik kan het met moeite alleen opheffen. Lawaai maken ze allemaal ongeveer evenveel. Mijn ervaring is dat ze in een klein appartement de temperatuur met moeite een paar graden kunnen doen dalen maar het voelt wel veel koeler aan omdat ze de luchtvochtigheid doen dalen.

Eigenlijk moet een airco in warme periodes constant aan staan maar die bakken maken daar teveel lawaai voor (je wordt dat echt beu na een paar uur). Een vaste airco met timer/programmeerbaar is ideaal maar kost aanzienlijk meer en het moet ook mogelijk zijn.

Preventie kan ook veel doen:
    - met radiatorfolie velux ramen afschermen langs de buitenkant, dat helpt enorm veel en is makkelijk aan te brengen (op lengte snijden en ertussen klemmen langs onder en boven...). Er komt nog wat licht door (blauwachtig) dus het is niet 100% duister binnen.
    - Ramen dicht houden op de warmste periodes van de dag (tussen 10 a 11 uur en 20 uur ongeveer), de overige uren alles open zetten om te verluchten.
    - indien een appartement met traphal: onderaan de trap een raam open zetten en bovenaan in het appartement een raam open maakt een schoorsteeneffect...
    - isolatie natuurlijk... er zijn veel premies tegenwoordig voor isolatie maar als het het jouwe niet is kan je daar niks aan doen. Probeer in het begin van een warme periode zoveel mogelijk de warmte buiten te houden.

Ik ben alleszins content met die lawaaierige bak, probeer er zo ver mogelijk van te zitten en als hij aan staat is het wel de bedoeling dat je alle ramen dicht hebt, de slang naar buiten ook goed afdichten rondom of ergens een speciaal gat voorzien daarvoor...

De laatste dagen heeft hij toch al af en toe aan gestaan om een verfrissend windje te maken, tis niet overdreven warm maar heb toch al 26-27°C zien passeren op de thermometer...
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Geen raad van mijn kant, maar wel een "domme vraag"
      Heb je systemen die 'koelen' zonder buis naar buiten?

Een gat kappen om zo'n slang doorheen te steken zie ik niet zitten
      Ze door de venster hangen evenmin, aangezien er dan natuurlijk ook weer warmte naar binnen gaat komen. Allez, ik zie toch het nut niet van zo'n toestand. Of kent iemand een creatieve oplossing ?

Comment

Wel je hebt in de VS van die raamairconditioners... daar hebben ze ook openschuivende ramen ipv opendraaiende dus je kan er onderaan een bak in steken die de breedte moet hebben van het raam... Vind zo'n systeem zo slecht nog niet maarja... bij ons dus niet bruikbaar... je krijgt meteen ook frisse lucht binnen maar het rendement zal lager liggen omdat hij warme buitenlucht moet afkoelen... Ik stoor er mij aan dat een airco de lucht niet ververst maar de binnenlucht neemt om af te koelen... begrijp het wel voor het rendement enzo maar je moet toch regelmatig verluchten ook en dan verlies je ook rendement...

Door het raam en daar een pasvorm voor maken bv is een mogelijkheid... ik doe het via een kleine velux en prop er onderaan naast de buis een grote handdoek tussen... Ik ga wel eens zien of ik het niet via de verluchtingsrooster in de badkamer kan laten gaan, die geeft in de schoorsteen uit. Moet daarvoor enkel nog een kleine verlenging hebben van de buis en een koppelstuk voor op die buis te steken (zonder de rooster natuurlijk).

Ik ken geen airco's zonder afvoer, je moet ergens de warmte kwijt geraken...
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
          Ik ken geen airco's zonder afvoer, je moet ergens de warmte kwijt geraken...
          ik dacht al zoiets :green
          toch bedankt voor je bericht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
            Ze door de venster hangen evenmin, aangezien er dan natuurlijk ook weer warmte naar binnen gaat komen. Allez, ik zie toch het nut niet van zo'n toestand. Of kent iemand een creatieve oplossing ?
            Ik heb een oud vliegenraam omgeknutseld tot airco-uitgang.
            Onderaan een plankje van ca 20cm hoog vastgenageld, daarin met decoupeerzaag een gat gezaagd met diameter van afvoerbuis-bevestiging.
            De rest van het raam heb 'k afgedekt met stevige plastiek...
            Ik weet het, misschien niet echt esthetisch... maar 't werkt wel...
            Grtz, Tigra-Boy
            ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
              Ik heb een oud vliegenraam omgeknutseld tot airco-uitgang.
              Onderaan een plankje van ca 20cm hoog vastgenageld, daarin met decoupeerzaag een gat gezaagd met diameter van afvoerbuis-bevestiging.
              De rest van het raam heb 'k afgedekt met stevige plastiek...
              Ik weet het, misschien niet echt esthetisch... maar 't werkt wel...
              Goeie tip, alleszins meer esthetisch dan mijn handdoekmethode!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                Geen raad van mijn kant, maar wel een "domme vraag"
                Heb je systemen die 'koelen' zonder buis naar buiten?

Een gat kappen om zo'n slang doorheen te steken zie ik niet zitten
                Je hebt in de regel 2 systemen:
                - de mobiele toestellen (prijs 300 à 700 euro) met een slang naar buiten; voordeel goedkoop en mobiel, nadeel: minder koelvermogen, meer lawaai en lomp
                - de zogenaamde splittoestellen (prijs vanaf ongeveer 1000 euro) met bak buiten en kleine blazer binnen. Voordeel: fraai geïntegreerd binnen en groot koelvermogen, stille werking. Nadeel: duur en vraagt installatie.

Een degelijk mobiel apparaat kost rond de 500 euro. Wij hebben een De Longhi bij Vandeborre gekocht voor zo'n 600 euro (2 jaar geleden) en zijn er vrij tevreden over. Hoe duurder het apparaat, hoe minder lawaai en hoe groter het koelvermogen. De slang wordt uit het raam gehangen om de warme lucht buiten te krijgen. Er is uiteraard een resterende kleine opening van het raam, maar dat is in de regel niet echt een groot probleem.
                Onze mobiele airco kan zo'n ruimte van 20 m2 aan.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Er valt mij juist te binnen dat er ook mobiele airco's bestaan met een split unit... Dus de grootste lawaaimaker zit buiten:

Ik wou eerst iets dergelijks kopen maar de buitenunit moet mooi recht staan en niet op een dak liggen bv

De prijs was wel al richting 500 euro, de capaciteit ligt wel wat hoger dan de normale bakken (17.000 btu).

Waar ook op te letten: sommige bakken vangen het condenswater op in een reservoir en laten het weten als dat vol zit. Anderen gaan het condenswater verdampen in de uitgevoerde lucht... en nog andere bakken hebben een afvoer nodig maar dat is een minderheid aan het worden.

Comment

Bedankt voor de reacties!
                    Ik zie voorlopig af van een aankoop.
                    Net zoals Wim woon ik onder het dak drie hoog.
                    Warmte buitenhouden door middel van allerhande zoals folie, ramen dichthouden en dergerlijke heeft bij bij niet veel nut! ik voel de warmte van het dak aan het plafond!
                    Of ik zou moeten opteren voor de duurdere modellen, maar daar is mijn budget te klein voor.
                    Dan maar in mijne sauna blijven.
                    Ik vrees als ik zo'n mobieltje koop, ik die continue moet laten draaien om een beetje effect te hebben, en daar heb ik ook geen zin in.Stroom en lawaai

groeten sensor
                    Groeten Sensor

Comment

Als het een plat dak is, dan kan het enorm helpen om dit the 'schilderen' met een soor aluminiumverf. Wat ook wat helpt is het dak bedekken met kiezel (is heel goed voor de roofing), en/of het regelmatig besproeien met water (uit een regenwatertank).

Comment

Geen enkele mobiele airco uitgezonderd de split-systemen zij eigenlijk stil genoeg, ook niet de allerduurdste die al veel stiller zijn.
                        Zolang je de grootste lawaaimaker niet buiten kan hangen zal het steeds storend zijn.
                        Maar ... vroeger hadden we dit ook en dat maakte te veel lawaai maar als je een paar nachten niet kan slapen van de warmte dan ben je tevreden dat je dit toch hebt en ga je ook met dat lawaai slapen.
                        Dat timer-gedoe is enkel goed om lawaai te voorkomen maar draagt niets bij aan de goede werking van een airco.
                        Elke airco, hoe zwaar die ook mag zijn is gemaakt om met dergelijke hoge temperaturen continu aan te staan en de temperatuur een beetje constant te houden. De temperatuur constant houden zal je in elk geval minder geld en lawaai kosten dan het steeds opnieuw te laten opwarmen en dan maximum te moeten koelen.
                        Nu zitten we ondertussen met een vaste installatie en dat kan je van geen kanten vergelijken met die mobiele kastjes ... al dat mobiel blijft gewoon een noodoplossing voor wie niet anders kan.
                        Onze mobiele deden wij van miserie uit (lawaai) tot we minder last hadden van het lawaai dan van de warmte en dan ging die van miserie terug aan.
                        Het is en blijft een noodoplossing.
                        Je kan nu denken van "het is maar een dakappartement" maar onder het dak is het net het ergste wat warmte betreft.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Geen enkele mobiele airco uitgezonderd de split-systemen zij eigenlijk stil genoeg, ook niet de allerduurdste die al veel stiller zijn.
                          Zolang je de grootste lawaaimaker niet buiten kan hangen zal het steeds storend zijn.
                          Maar ... vroeger hadden we dit ook en dat maakte te veel lawaai maar als je een paar nachten niet kan slapen van de warmte dan ben je tevreden dat je dit toch hebt en ga je ook met dat lawaai slapen.
                          Dat timer-gedoe is enkel goed om lawaai te voorkomen maar draagt niets bij aan de goede werking van een airco.
                          Elke airco, hoe zwaar die ook mag zijn is gemaakt om met dergelijke hoge temperaturen continu aan te staan en de temperatuur een beetje constant te houden. De temperatuur constant houden zal je in elk geval minder geld en lawaai kosten dan het steeds opnieuw te laten opwarmen en dan maximum te moeten koelen.
                          Nu zitten we ondertussen met een vaste installatie en dat kan je van geen kanten vergelijken met die mobiele kastjes ... al dat mobiel blijft gewoon een noodoplossing voor wie niet anders kan.
                          Onze mobiele deden wij van miserie uit (lawaai) tot we minder last hadden van het lawaai dan van de warmte en dan ging die van miserie terug aan.
                          Het is en blijft een noodoplossing.
                          Je kan nu denken van "het is maar een dakappartement" maar onder het dak is het net het ergste wat warmte betreft.
                          ...en na zes uren draaien ben je 14 liter water kwijt
                          > DeLonghi 130A> heb die hier staan.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            ...en na zes uren draaien ben je 14 liter water kwijt
                            > DeLonghi 130A> heb die hier staan.
                            Het is net al met alles ... je moet zien waar je zelf tevreden mee bent en wat je ervan verlangt ...
                            Het is zeer moeilijk om voor een ander te beslissen.
                            Een vaste airco is veel aangenamer in gebruik en geeft veel betere resultaten maar het kost ook een paar veelvouden van een mobiele.
                            En dan is er nog het verschil tussen eigenaar zijn of huurder ... als huurder kan je moeilijk muren gaan doorboren.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              En dan is er nog het verschil tussen eigenaar zijn of huurder ... als huurder kan je moeilijk muren gaan doorboren.
                              Kijk en daar zit nu juist het probleem.
                              Het is niet mijn eigendom, indien wel, dan had ik al lang geopteerd voor een vaste airco,koste wat het koste.
                              Maar intussen kan ik weer wat ademhalen na de lange onweders van afgelopen nacht

groeten Sensor
                              Groeten Sensor

Comment

Working...
                              X