Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Was ook effe zoeken voor mij hoe dat werkte.
Is niet de fout van Linux > ik weet&wist te weinig he.
't Is eigenlijk een hulpmiddel maar het doel kan eventueel bereikt worden
en dat is ook iets.
We&ik zijn ook al programma's gewoon die onder Win. goed draaien.
> dubbelklikken (setup enz.) en het begint te "lopen".
Niet zo evident bij Linux VOORAL als je pas begint met Linux.
En dan begon ik (destijds) al te grommelen
Nu ben ik wel iemand die graag weet hoe de zaken werken en in elkaar
zitten maar ik steek mijn tijd liever in de programma's en de data.
'k heb gewoon de indruk dat jullie gewoonte beesten zijn. Jullie hebben 10 jaar of meer windows gebruikt, en dat zit er nu zo in. Hoeveel tijd hebben jullie er niet moeten insteken om met windows leren om te gaan. Steek eens even veel tijd in linux, en jullie gaan versteld staan.
Als jullie echt een os for dummy's willen, dan is er nog altijd mac os X, dit is pas eenvoudig en gebruikers vriendelijk. Foto naar een mail importeren, gewoon slepen (niet zoals in windows, attach dan die file gaan zoeken e.d. om maar een voorbeeld te geven). Programma installeren, gewoon naar de applicaties folder slepen, geen 35 vragen moeten beantwoorden van hoe of waar en met welke opties dat moet geinstalleerd worden. En dat draait dan nog allemaal ook.
Linux is een command line os, daar staat nu wel een grafische schil boven, maar deze is nog volop in ontwikkeling. Voor iemand die meer van zijn os verwacht dan af en toe eens op ja knikken, en niet geinteresseerd wat er op de achtergrond gebeurt ('k blijf het zeggen probeer mac os eens, ipv van windows je gaat dan pas beseffen hoe eenvoudig computeren is ), is linux het ideale operating systeem. Je doet met je operating systeem wat jij wil ! 'k ga een voorbeeld geven, probeer onder xp of vista eens van uw netwerk kaart op 127.0.0.1 te zetten (loop back adres, 't is maar een vb he), je mag het willen, je kan het gewoon niet ! Met windows doe je alleen wat ze je in redmond toestaan, meer niet. En het zal nog verergeren de komende jaren. Maar ja om te doen wat jij wil, ga je een leercurve moeten doormaken, net zoals je met windows moeten doen hebt.
Maar naar mijn mening, wil je morgen nog iets van vrijheid om op je computer te doen wat je zelf wilt, is het vandaag de moment om te beginnen leren. En leren doe je door ermee te werken, en af en toe eens door de zure appel te bijten van iets dat niet werkt
'k heb gewoon de indruk dat jullie gewoonte beesten zijn. Jullie hebben 10 jaar of meer windows gebruikt, en dat zit er nu zo in. Hoeveel tijd hebben jullie er niet moeten insteken om met windows leren om te gaan. Steek eens even veel tijd in linux, en jullie gaan versteld staan.
Als jullie echt een os for dummy's willen, dan is er nog altijd mac os X, dit is pas eenvoudig en gebruikers vriendelijk. Foto naar een mail importeren, gewoon slepen (niet zoals in windows, attach dan die file gaan zoeken e.d. om maar een voorbeeld te geven). Programma installeren, gewoon naar de applicaties folder slepen, geen 35 vragen moeten beantwoorden van hoe of waar en met welke opties dat moet geinstalleerd worden. En dat draait dan nog allemaal ook.
Linux is een command line os, daar staat nu wel een grafische schil boven, maar deze is nog volop in ontwikkeling. Voor iemand die meer van zijn os verwacht dan af en toe eens op ja knikken, en niet geinteresseerd wat er op de achtergrond gebeurt ('k blijf het zeggen probeer mac os eens, ipv van windows je gaat dan pas beseffen hoe eenvoudig computeren is ), is linux het ideale operating systeem. Je doet met je operating systeem wat jij wil ! 'k ga een voorbeeld geven, probeer onder xp of vista eens van uw netwerk kaart op 127.0.0.1 te zetten (loop back adres, 't is maar een vb he), je mag het willen, je kan het gewoon niet ! Met windows doe je alleen wat ze je in redmond toestaan, meer niet. En het zal nog verergeren de komende jaren. Maar ja om te doen wat jij wil, ga je een leercurve moeten doormaken, net zoals je met windows moeten doen hebt.
Maar naar mijn mening, wil je morgen nog iets van vrijheid om op je computer te doen wat je zelf wilt, is het vandaag de moment om te beginnen leren. En leren doe je door ermee te werken, en af en toe eens door de zure appel te bijten van iets dat niet werkt
Klopt allemaal jdm.
Support voor XP stopt in 2008.
Is geen reden om te panikeren.
Ik doe nog een bepaalde boekhouding onder Windows 3.11.
(je mag komen kijken)
ik ben begonnen met Fedora core 1 en gegaan tot core 3 (steeds dual boot met windows) daarna overgestapt naar Ubuntu Breezy Badger, dan dapper, en nu Feisty Fawn sinds Dapper geen dual boot meer, enkel nog linux
de reden waarom ik ubuntu verkies boven fedora core, een veel grotere community (in de tijd dat ik overstapte toch), en veel meer software in de software repos
beryl: ja het is leuk, maar als je bepaalde effecten nutteloos vindt, zet ze gewoon af
photoshop: ps 7.0 via crossover office
raw convertor: Lightzone raw convertor
belangrijk is natuurlijk wel hardware ondersteuning, als je nieuwe pc gaat kopen en je weet dat je in de toekomst wel eens linux gaat installeren, kijk goed uit of er drivers bestaan voor je hardware, dan voorkom je problemen
je gaat toch ook geen hardware kopen die geen drivers heeft voor windows ? en dan klagen dat windows suckt
jdm: ik volg je daar volledig in, na 2 jaar fulltime linux ondervind ik al het omgekeerde effect, in windows weet ik soms al m'n weg niet meer
Er zal zeker wel een bepaalde leercurve zijn bij Linux, maar toch is Windows denk ik eenvoudiger aan te passen/in te stellen.
Voorbeeld: op windows draai ik makkelijk 1280x1024 op 70a80Hz.
Echter in Linux kan ik mijn monitor niet hoger krijgen als 1024x800 60Hz.
Ik vermoed dus dat mijn beeldschermadapter/GPU niet goed herkend werd (is nu ook gene 'nieuwe' PC), maar ik vind nergens een optie om een betere driver te installeren.
De resolutie/refresh rate instellingen vind ik wel terug, maar er zijn geen mogelijkheden om dit aan te passen. (ps in windows toch vrij eenvoudig om drivers aan te passen)
Daarnaast ben ik totaal de weg kwijt qua 'dos' acties vb ipconfig, dir, ... er zijn zeker linux varianten, maar als je ze niet weet, dan vind je ze niet. Als je dan begint rond te zoeken op het net, dan kom je gewoon enorm veel ('linux' commando's (sudo, vi, grep, chmod, ...) tegen die nog vanuit de oertijd stammen.
Is daar geen eenvoudige interface voor?
Mij geen probleem als instellingen voor zich spreken en in een eenvoudige config file staan, maar met vi nog instellingen gaan aanpassen anno 2007 ??
PS: Ik heb onlangs ook voor Ubuntu Feisty Fawn gekozen. De update manager vond ik zeer goed. Gaat zelfs veel sneller dan de windows updates !!
Xcalibur
## D70 + AF-S Nikkor DX 18-70mm f/3.5-4.5 G ED + Nikkor 50mm f/1.8 + Sigma 70-200mm f/2.8 HSM + Sigma 28-70 f/2.8 + <op zoek naar een flitser> ##
Voor iemand die de gewoonte heeft van op mac te werken, is windows helemaal niet eenvoudig in te stellen (dat begin ik nu te beseffen), nu ik op mac os zit te werken besef ik pas wat voor een lastig foefel os windows is, voor het minste wat je wil doen, heb je externe programma's nodig. Nog maar domweg een printscreen doen... op een mac kun je het gebied aanduiden, gewoon met muis overslepen, klikken, en dat wordt gesaved op je bureau blad in een png file. Deze kun je achteraf zelfs zonder openklikken naar een mail verslepen, en dat zet je waar je wil in die mail. Als je onder windows een print screen doet, moet je dat eerst ergens gaan pasten, dan uitsnijden wat je nodig hebt, en dan saven, en dan kun je pas je volgende doen.... Sorry maar windows is helemaal niet makkelijk, en helemaal niet gebruikers vriendelijk (werk eens een maand met een mac) ! Jullie hebben gewoon gewoontes aangeleerd, en die zitten er nu zo ingebakken, dat alles valt of staat met windows
Inderdaad, in linux zijn de commando's anders, ls voor een dir, ifconfig ip adres op te vragen, maar die commando's zijn 10* en krachtiger, dan hun tegenhangers in windows, en daar wil ik nu zelfs niet over in discutie gaan, dat je gewoon op mili seconden van ip adres kunt veranderen onder linux, dat je gewoon je netwerk kaart kunt aan en uit zetten, wanneer het je past... zonder dat je in 20 submenu's moet gaan klikken .
Het feit is hem, dat jullie de commando's zoals dir, ipconfig e.d. ooit moeten aanleren hebben, vroeger voor jullie met een pc werkten, kenden jullie die ook niet, jullie hebben ook moeite moeten doen, om die te leren kennen. Maar als jullie naar een ander os overschakelen is dat precies te veel gevraagd . Het andere os zou moeten werken zoals windows ???
Soit hetgene jij vraagt, van scherm aan te passen en dergelijke, dat kan ik in mandriva ook gewoon via mijn grafische schil. De goeie driver moet gewoon geinstalleerd staan, dat is onder windows ook zo, anders zit je in 640*480 in 16 kleuren te werken .
Ik werk hier wel met de commerciele versie van mandriva, kost me 120 euro per jaar, en zowel de ati als de nvidia die ik gebruik worden daar volledig in ondersteund.
En vi, sudo grep, chmod ... stamt niet uit de oertijd, In vista hebben ze nu geleerd, om sudo te gebruiken (rechtermuisknop, en installeer als administrator.... dat is nu eenmaal su / sudo )
Soit hetgene jij vraagt, van scherm aan te passen en dergelijke, dat kan ik in mandriva ook gewoon via mijn grafische schil. De goeie driver moet gewoon geinstalleerd staan, dat is onder windows ook zo, anders zit je in 640*480 in 16 kleuren te werken .
Ik werk hier wel met de commerciele versie van mandriva, kost me 120 euro per jaar, en zowel de ati als de nvidia die ik gebruik worden daar volledig in ondersteund.
En vi, sudo grep, chmod ... stamt niet uit de oertijd, In vista hebben ze nu geleerd, om sudo te gebruiken (rechtermuisknop, en installeer als administrator.... dat is nu eenmaal su / sudo )
De goeie driver jdm...?....
Normaal gezien staat de juiste nvidia-driver al geïnstalleerd.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Probeer die maar eens om jouw kaart te configureren.
Het zal waarschijnlijk niet lukken de eerste keer omdat de meesten niet
precies weten wat ze hier en daar moeten invullen of doen.
En dat komt idd. omdat we deze werkwijze niet gewoon zijn, niet
kennen. Daar ben ik het mee eens.
Maar het blijft een "work arround" he...
En als je dan "geluk" hebt dan wordt jouw videokaart herkend.
Via dit kan je ook de monitor instellen qua refresh plus resolutie.
En als je pech hebt dan crasht de xserver
En dan?
En dan kan je nergens meer aan om dingen terug te zetten of te veranderen.
Je zit met een soort blauw scherm en tekst met puntgrootte 128
Maar....maar, je kan dan nog met een tekstverwerker het betreffende bestand
aanpassen en de pc terug opstarten.
(euh > bestand > xconfig?, weet het niet meer)
Geloof me: ik heb dit verschillende keren gedaan.
(bij Ubuntu Dapper dus)
Testen heb ik gedaan met 5 verschillende videokaarten van Nvidia.
Toen een kaart niet "lukte" vond ik idd. ergens op het net dat deze
kaart niet "compatible" was.
Dus> materiaal kopen dat wel compatible is met Linux&Ubuntu.
Dezelfde kaarten zijn in XP géén probleem.
Videokaarten of "beeld" krijgen op jouw scherm is toch elementair, niet?
En als de problemen zich dan al voordoen....
Je hebt goede hardware, een goede monitor en jouw eerste confrontatie
is een beeld van 640*480...en dit in 2007 > op een 19" scherm.
Dan begin ik toch te sjamfoeteren
Joma het zijn toch die drivers he
Wie heeft daar een boodschap aan?
De leveranciers leveren niet de goede drivers?
Nvidia toch wel. Maar om die te installeren ben je ook even bezig.
Is mij nooit gelukt.
Ja ok, omdat ik dat niet ken...
Maar na uren zoeken en links en rechts vragen?
Je krijgt veel uitleg maar niks dat werkt...en dan valt alle hulp of
uitleg stil.
En dan moet de "rest" nog ondervonden worden
En dan ben je nog steeds bezig met de OS, met de besturing.
En ja ik wil dezelfde progs draaien onder Linux die ik gebruik bij XP.
Het is niet altijd het gewoon zijn van Windows of geen inspanning willen
doen om de OS te leren kennen.
En niet iedereen gebruikt Mandriva.
Het is nu Ubuntu met Feisty wat de klok slaat of die Dapper Drake
En binnenkort is het weer een andere naam...
Sorry dat ik me weer heb laten gaan Joris
Heb avondschool Linux gevolgd en hier zweren ze bij Ubuntu. Je kan deze pimpen naar eigen smaak. Ook zijn er heel vele open source programma's te vinden die ergens wel een vervanging zijn voor de windowsprogrammatuur. Ook kan je eventueel een virtuele omgeving creëren waar je verschillende OS'sen door elkaar kan draaien, dus windows onder Linux kan ook. De mogelijkheden zijn enorm. Let wel even op : de kaarten van ATI zijn een specialleke. Deze functioneren niet onder de linux standaardinstallatie. Hiervoor moet je even zoeken hoe je dit kan oplossen Er zijn genoeg forums waar je terecht kunt met al je vragen. Het is in het begin niet altijd eenvoudig maar gaandeweg vind je wat je zoekt. Als ik moest kiezen tussen windows of Linux ga ik voor Linux, maar er gaat niks boven mijn OSX van Mac uiteraard
Heb avondschool Linux gevolgd en hier zweren ze bij Ubuntu. Je kan deze pimpen naar eigen smaak. Ook zijn er heel vele open source programma's te vinden die ergens wel een vervanging zijn voor de windowsprogrammatuur. Ook kan je eventueel een virtuele omgeving creëren waar je verschillende OS'sen door elkaar kan draaien, dus windows onder Linux kan ook. De mogelijkheden zijn enorm. Let wel even op : de kaarten van ATI zijn een specialleke. Deze functioneren niet onder de linux standaardinstallatie. Hiervoor moet je even zoeken hoe je dit kan oplossen Er zijn genoeg forums waar je terecht kunt met al je vragen. Het is in het begin niet altijd eenvoudig maar gaandeweg vind je wat je zoekt. Als ik moest kiezen tussen windows of Linux ga ik voor Linux, maar er gaat niks boven mijn OSX van Mac uiteraard
Den Door se
En ik nen theo-door...hahahaha.
Het is eens fijn om alles te proberen.
Maar je valt ook toch terug op "maccie" he
het enige waar ik niet kon aan wennen op mac was het niet aanwezig zijn van een 'maximize' button voor de venstertjes
de commandline is natuurlijk heel leuk als je gewoon bent van in een linux omgeving te werken
Straf, straf...
Voor mij was dit net hetzelfde.
Mijn zeer goeie vriend F.J. uit H.... is al jaren prof. en macgebruiker.
En ik heb dit verleden jaar als eens gezegd.
Als ik die bezig zag met het "opentrekken" van vensters dat moest ik toch
echt lachen
Ik dacht toen echt: joma allee nu, en dit voor een Mac??
Voor de rest heb ik geen bezwaren hoor: goei waar en gebruiksvriendelijk.
(maar eigenlijk te duur voor wat het is > is een andere discussie)
Straf, straf...
Voor mij was dit net hetzelfde.
Mijn zeer goeie vriend F.J. uit H.... is al jaren prof. en macgebruiker.
En ik heb dit verleden jaar als eens gezegd.
Als ik die bezig zag met het "opentrekken" van vensters dat moest ik toch
echt lachen
Ik dacht toen echt: joma allee nu, en dit voor een Mac??
Voor de rest heb ik geen bezwaren hoor: goei waar en gebruiksvriendelijk.
(maar eigenlijk te duur voor wat het is > is een andere discussie)
Als je zegt te duur voor wat het is moet ik even antwoorden. Als je over het besturingsysteem zelf spreekt kan ik enkel zeggen dat OSX voor 175 euro of zelf minder in de winkelrekken ligt. In dit besturingssyteem zit alles omvat. Zelf de taalbestanden voor alle landen zijn meegeleverd. Dus geen politiek die MS uitvoerd van 6 verschillende systemen op de markt te brengen met als hoofdprijs om en bij de 700 euro voor de Ultimate versie, die nog jaren achterop hinkelt aan de opvolger van Tiger, namelijk Leopard ( OSX ), dat wordt uitgegeven in oktober van dit jaar ( hopelijk dan toch ).
Ook moet met steeds juiste vergelijkingen doen. Er zijn laptops in de handel van 600 euro en van 4000 euro ( neen geen apple ). Als je de juiste specs vergelijkt met wat je krijgt bij Apple t.o.v. een ander merk zal je merken dat er juist geen prijsverschil is of dat Apple zelf minder kost.
Het is wel een feit dat er eigenlijk geen heel goedkoop instapmodel is en dat je vlug 1000 euro moet neertellen om bvb een Macbook aan te schaffen. Maar je hebt dan wel een fraaie en degelijke laptop in huis die doet wat hij moet doen, zonder crashes, snel is en waar wonderbaarlijk alles op werkt.
Ps.: als je echt wakker ligt van de max venster resolutie installeer dan gewoon spaces ( gratis en standaard in de Leopard ). Dit zijn virtuele bureau bladen waar je je venster maximaal kan uittrekken ( OSX onthoud steeds je laatste venstergrootte ) en zo switcht tussen Uw verschillende applicaties. Je kan zelf je gegevens van het ene in het andere venster verslepen
Comment