Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren laserprinter.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleuren laserprinter.

Ik ben klaar met mijn Epson inktjet printer.(ding is aldoor verdroogt) Dus er komt een laserprinter. Nu zijn de kleurenlasers ook best betaalbaar. Hoe is de kwaliteit van foto’s met die dingen? En dan bedoel ik voor gebruik van voorbeeld foto-tjes op een A4. voor het echte fotowerk gaan mijn prints naar een lab.

Wat zijn trouwens de goede laser merken? Zelf zit ik nu te denken aan een Canon i-SENSYS LBP5000 of HP Color LaserJet 1600. de specificaties zijn net even anders. Maar voor zo ver ik het heb kunnen vinden op internet wordt het binnenwerk beide door Canon in elkaar geschroefd. Er zit een paar euro in prijs tussen, maar dat is met toner andersom.
    Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

Re: Kleuren laserprinter.

Oorspronkelijk geplaatst door tijgerhaai Bekijk bericht
    Ik ben klaar met mijn Epson inktjet printer.(ding is aldoor verdroogt) Dus er komt een laserprinter. Nu zijn de kleurenlasers ook best betaalbaar. Hoe is de kwaliteit van foto’s met die dingen? En dan bedoel ik voor gebruik van voorbeeld foto-tjes op een A4. voor het echte fotowerk gaan mijn prints naar een lab.

Wat zijn trouwens de goede laser merken? Zelf zit ik nu te denken aan een Canon i-SENSYS LBP5000 of HP Color LaserJet 1600. de specificaties zijn net even anders. Maar voor zo ver ik het heb kunnen vinden op internet wordt het binnenwerk beide door Canon in elkaar geschroefd. Er zit een paar euro in prijs tussen, maar dat is met toner andersom.
    Laserprints kunnen absoluut niet tippen aan de kwaliteit van een goeie inkjet. Ik heb mijn laserprinter dan ook naast mijn inkjet draaien. Het meeste print ik daarop af omwille van de gunstige kostprijs per pagina en de snelheid.

Let bij de aankoop vooral op de dekking. Je laat best een test uitvoeren met grote volvlakken: deze moeten uniform en voldoende dekkend zijn. Zeker in de zwarting flessen er nogal wat merken. Zelf heb ik een vier jaar geleden een Xerox Phaser 7700 gekocht. En ik zou het opnieuw doen, moest ik vandaag voor de keuze staan. (Ik weet niet hoe 't zit met hun solid inkt technologie.)
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Het meeste werk is gewoon tekst wat ik print. Maar soms wil ik voor een shoot een soort van contactsheet printen met foto’s die kunnen dienen als inspiratie en poses. De kleurechtheid ed. is dus niet zo belangrijk, als het maar een redelijke indruk geeft. Geen strepen/raster ed.
      Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

Comment

Ik zou zeggen koop een printer van een deftig merk, de prijs is bijna gelijk.

Ik heb zelf een Xerox 6120 en ben daar zeer tevreden mee.
        Ik gebruik hem wel niet om foto's mee af te drukken, daarvoor is een laserprinter echt niet gemaakt. Maar hij kan het wel.

Ik heb er in het begin als test wat foto's mee afgedrukt, en de meeste foto's doet hij het redelijk goed tot zeer goed. Maar soms verknald hij het ook.

Je kan op de site van xerox enkele testafdrukken aanvragen.
        Gewoon op gratis printvoorbeeld klikken.
        Canon EOS 5D met 3KG glas
        https://reisforum.net

Comment

Ik heb onlangs ook wat onderzoek gedaan naar goedkope kleurenlasers en ben tot de conclusie gekomen dat de verbruikskost nog veel te hoog ligt... De prijs van de printer is zeer betaalbaar maar ze worden geleverd met maar voor een kwart gevulde toners... wacht tot je een volledige wissel moet doen... dan mag je plots 2x de prijs van de printer ophoesten...
          Ik blijf bij zwart wit laser voor het gros van de afdrukken en als het dan echt in kleur moet zijn dan is het nog altijd een HP8750 inkjet, nog nooit ook maar 1 verstopte kop gehad, ook na langere tijd niet te gebruiken.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
            Ik heb onlangs ook wat onderzoek gedaan naar goedkope kleurenlasers en ben tot de conclusie gekomen dat de verbruikskost nog veel te hoog ligt... De prijs van de printer is zeer betaalbaar maar ze worden geleverd met maar voor een kwart gevulde toners... wacht tot je een volledige wissel moet doen... dan mag je plots 2x de prijs van de printer ophoesten...
            Dat is iets dat je bij de aanschaf van eender welke printer moet incalculleren: consummables. Ook inkjetprinters worden geleverd met beperkte inktpatronen (er zijn printers die minder kosten dan de inktpatronen die je er moet instoppen). Ga er gewoon van uit dat er slechts inkt bij zit om 'm uitgebreid te testen, dan voel je je niet bedrogen. De aanschaf van toner is vaak duur, maar je doet er ook enorm veel langer mee. De prijs per pagina is veel belangrijker en wordt bepaald door:

[prijs vd printer ÷ (levensduur van de printer in jaar x geschat aantal pagina's per jaar)] + [prijs van een blad papier] + [tonerprijs ÷ aantal afdrukbare pagina's voor deze hoeveelheid toner aan een gemiddelde dekking] + [drums ÷ capaciteit] + [supplies voor routineonderhoud ÷ capaciteit]

Iedere keer als ik een setje toner koop (high capacity) van elke kleur, een paar waste cartdridges en een paar drums, ben ik meer dan 1000 euro kwijt. Ik print er dan wel >10000 pagina's mee. Ik hou een gemiddelde totale kostprijs voor mij (incl. papier, consummables, onderhoud en afschrijving) van ongeveer 0,20 euro per (kleur)pagina aan op gewoon premium laserpapier. Dat is met voornoemde phaser 7700, dus dat kan afwijken voor andere printers.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

ik gebruik mijn color laser voor presentaties, moq-up's van designs en foto's die niet belangrijk zijn. je kan nl nooit "echte" fotokwaliteit van een glossy printer bereiken met laser. (al is het best wel impressionant hoe goed het tegenwoordig is als je niet voor de goedkoopste printers kiest)

niet elke laser printer heeft een gelijke gamut. die van mijn printer (Lexmark) valt best mee.

een A4 met 100% dekking kost mij amper 12 cent .. maar als ik alle 5cartridges samen moet vervangen is dat circa 1000 euro (gaat circa 15k blz. mee met mijn gebruik, een gemiddeld blad kost me dus 6 cent aan toner)

Comment

Working...
              X