Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(zandstralen) of aflogen van oude verflagen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (zandstralen) of aflogen van oude verflagen

Hallo

't Moet inderdaad niet altijd fotokes nemen zijn...

We hebben een oud huis en onze gang willen we zoveel mogelijk 'restaureren'

Vandaar een resem vragen:

[1] oude deuren, te ontdoen van vele vernis- en verflagen. Bovenlagen reeds verwijderd maar laatste laag/lagen zeer hardnekkig. Iemand ervaring met het laten logen of zandstralen? Zelf doen blijkt zeeeeeer tijdrovend te worden.

[2] Tips ivm vakmensen / firma's in de buurt van Antwerpen ?

[3] Een gelijkaardig probleem ivm verflagen op plafond en op de zijmuur, waar een verflaag een faux-marbre schildering verbergt. Moeilijk vrij te maken en we vragen ons af of dit evt ook gestraald kan worden ?

[4] Andere tips om zo'n bovenlaag te verwijderen ? Toen tijdens de verbouwingen de gang enkele maanden blootgesteld was aan de weergoden begon de verf spontaan af te pellen, dus richting water-oplosbare methodes denken ?

[5] Iemand een idee van de kosten die we mogen verwachten? Een idee van de prijs per geloogde deur bv ?

[6] Tenslotte: tips ivm fora of websites die ons verder kunnen helpen uiterst welkom !

Alvast zeer bedankt,

Jan
    Last edited by JVL; 9 mei 2007, 17:17.

Re: (zandstralen) of aflogen van oude verflage

Hoi,

Uit wat welk materiaal bestaan de deuren. Dit is wel belangrijk om te weten wat kan en wat niet kan.
    Stalen deuren: zandstralen geen probleem
    Houten deuren: zeker NIET zandstralen. Ik gebruik hievoor Dekapan

Alles tot op het blote hout eraf, enkel tweekomponent systemen gaan er wat moeilijker af. Maar daar voor gebruik ik volgende truuk: Dekapan aanbrengen en afdekken met alu folie en ongeveer 20 min laten staan (tijd hangt een beetje van temperatuur af). Daarna het produkt met een plamuurmes verwijderen. Dit herhalen tot er enkel nog verf in de nerven zit. Terug insmeren maar ditmaal met staawol het produkt verwijderen.

Voor de muren en het plafond heb ik geen idee.

Grtz,
    Wilfried
    The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Comment

papje maken met caligene, water en behanglijm, instrijken even laten inwerken en dan er af halen met steekmes of krabber. doe steeds kleinere oppervlakten per keer.
      afwassen, maar echt goed afwassen, zodat alle produkt er af is en niet kan doorwerken.

een weekje laten rusten en dan opnieuw verven, olien of vernissen of boenen.

gebruik steeds handschoenen en veiligheidsbril als je met dit spul werkt!!! het brand door bijna alles.

Comment

papje maken van behangerslijm en solarine-poeder.
        goed insmeren, enkele uurtjes laten intrekken
        en afsteken met plamuurmes. nadien met harde spuit
        of hogedrukreiniger afspuiten.

veel minder agressief als bv dekapan,
        even efficiënt en milieu-vriendelijker.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Hallo mensen,

Ik apprecieer jullie input, maar die oefeningen, die hebben we dus gedaan hé.
          En we zijn het zelf doen zo'n beetje beu na 7 jaar verbouwen... vandaar dus de zoektocht naar een professionele en snellere methode.

De deuren bevatten nogal veel 'moulures' dus dat afkrabben is een werk van ongeveer een week ... per deurkant.

Nu heb ik ondertussen op het net wel enkele zandstralers en logers gevonden (ja ook voor houten deuren). Als het iets wordt laat ik het uiteraard ook weten.

mvg

Jan

Comment

Working...
          X