Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kent iets van zwembaden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie kent iets van zwembaden?

Een socarex darm niks uithalen ???
    Leg eens uw tuinslang een half uur in de zon in het gras en het water is al goed lauw. En die is nog niet eens zwart.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Een socarex darm niks uithalen ???
      Leg eens uw tuinslang een half uur in de zon in het gras en het water is al goed lauw. En die is nog niet eens zwart.
      Ja, akkoord, als het water erin blijft stilstaan. Maar wanneer het water er met een snelheid van 10.000 liter/uur doorvliegt, dan krijgt het de tijd niet om op te warmen.

Peter

Comment

Ow ! ok, 10000 l/uur is idd veel om op te warmen met een sokarex.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

hoi,

ik heb +- 30 m2 zonnecollectoren om mijn dak liggen voor een zwembadje van 32 m2 (1.5 m diep )
          de sturing is automatisch, dus met een temp meting voor de pomp en een temp meting op de uitlaat van de collector. indien de temp verschillen groot genoeg zijn gaat de autom klep toe en stroomt het water door de collectoren.
          in begin dacht ik ook dat de opwarming continue zou zijn maar de sturing werkt batch-gewijs , dus telkens opwarmen ,... , en dan open naar het zwembad. ( de pomp levert wel +- 13 m3 water/h )
          Met dit systeem haal ik toch een 3-6° opwarming per dag , ( wel heel afhankelijk van de zonnesterkte ) ( geen zon = geen opwarming )

aangezien het steeds enkele dagen goed weer moet zijn om te kunnen zwemmen ( bijv. vorig jaar augustus : niet kunnen zwemmen ) hebben we besloten hierbij een warmtepomp te installeren.
          maar ik moet eerst nog wat info verzamelen om ze samen te laten werken.
          optie is ook om de zonnecollectoren te verkopen en enkel met warmtepomp te werken maar ik moet zien of er vraag naar de collectoren is natuurlijk.

Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rottmeister Bekijk bericht
            hoi,

ik heb +- 30 m2 zonnecollectoren om mijn dak liggen voor een zwembadje van 32 m2 (1.5 m diep )
            de sturing is automatisch, dus met een temp meting voor de pomp en een temp meting op de uitlaat van de collector. indien de temp verschillen groot genoeg zijn gaat de autom klep toe en stroomt het water door de collectoren.
            in begin dacht ik ook dat de opwarming continue zou zijn maar de sturing werkt batch-gewijs , dus telkens opwarmen ,... , en dan open naar het zwembad. ( de pomp levert wel +- 13 m3 water/h )
            Met dit systeem haal ik toch een 3-6° opwarming per dag , ( wel heel afhankelijk van de zonnesterkte ) ( geen zon = geen opwarming )

aangezien het steeds enkele dagen goed weer moet zijn om te kunnen zwemmen ( bijv. vorig jaar augustus : niet kunnen zwemmen ) hebben we besloten hierbij een warmtepomp te installeren.
            maar ik moet eerst nog wat info verzamelen om ze samen te laten werken.
            optie is ook om de zonnecollectoren te verkopen en enkel met warmtepomp te werken maar ik moet zien of er vraag naar de collectoren is natuurlijk.

Kurt
            Met een warmtepomp haal je 2 à 3° opwarming per dag, op voorwaarde dat je buitentemperatuur niet onder de 8° komt. Eens op de gewenste temperatuur volstaan 8 à 10 uur pompen per etmaal + een afdekking met afdekzeil in blauw "blaasjesplastic" om je temperatuur op peil te houden (26°) bij normale buitentemperaturen.

Comment

Hallo,

Je kan het beste werken met :
              - 3 wegkraan (zodat je de verwarming kan uitschakelen wanneer het weer slecht is , en je water dus afkoelt !)
              - temperatuursregelaar (verkrijgbaar vanaf 150 euro bij zwembad.eu)
              - zomerzeil - bubbel zeil , hiermee voorkom je een afkoeling s nachts van 1 a 2 graden

Comment

Man toch, nooit gedacht dat ik op een fotografieforum n
                og vragen thermodynamica zou tegenkomen. Ga weg Satan! (houd kruis omhoog en adem look uit)

Comment

Working...
                X