Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe een multimedia PC maken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe een multimedia PC maken ?

Ik ben op zoek naar info om een multimedia-toestel (computer) te maken waarmee

* muziek afgespeeld kan worden (lossless afkomstig van CD's, videoclips van DVD), bij voorkeur digitaal aan te bieden aan externe versterker
    * bij voorkeur samenwerking met iTunes, huidig systeem is iTunes
    * foto's (liefst in combinatie met iPhoto of Aperture)
    * aangepaste behuizing (er zijn er met vormfactor als een videorecorder)
    * TV/video-toestanden optioneel
    * file-server mag
    * fluisterstil (best zonder ventilator in de behuizing)
    * goedkoop
    * (mini) touchscreen als bediening of software op een andere computer in huis
    * WiFi koppeling met andere computers (om geen UTP-spinnenweb aan te leggen)

Ik heb gegoogled en MythTV gevonden, dit is echter meer TV/video georiënteerd ... ( http://www.mythtv.org/ )
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

Re: hoe een multimedia PC maken ?

Mac Mini met core2Duo,
    OSX icm Frontrow ?
    Behoud je de huidige funct. en platform...

Qua bediening...
    Bestaat er nog niets zoals wiinremote voor de mac ?
    Dan kan je je wii remote gebruiken als pointer/muis vanuit je zetel.

Wii remotes zijn ook los verkrijgbaar, dus je moet niet meteen een wii
    kopen. enkel 2 IR ledjes onder je PC scherm plaatsen.

Just my 0.02€

Edit:
    Indien per se via touchscreen, is een PocketPC met een of andere remote desktop toepassing geen oplossing.
    Kan je via Wifi gebruiken ook.
    Presumption is the mother of all cock-ups

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LimBo Bekijk bericht
      Qua bediening...
      Bestaat er nog niets zoals wiinremote voor de mac ?
      Dan kan je je wii remote gebruiken als pointer/muis vanuit je zetel.
      Het probleem zit hem vooral in het afbeelden
      - extra scherm in de woonkamer is niet wenselijk (mini touchscreen kan ik mee leven)
      - bediening via software op reeds bestaande computer in woonkamer is een optie
      - ik heb getest met GSM-bluetooth ( http://www.salling.com/Clicker/mac/ ), niet slecht, maar toch onvoldoende zendbereik en responsiviteit + als ik niet thuis ben is meteen de remote control niet meer beschikbaar

Comment

1) Praktisch elk nieuw moederbord heeft een SPDIF uitgang, muziek digitaal aanbieden aan je amp lijkt me geen probleem.

2) In samenwerking met iTunes kan geen probleem zijn

3) Lijkt mij al een eerste pijnpunt... Is dit geen software die enkel voor het apple platform gemaakt wordt?

4) Aangepaste behuizing. Het zal ofwel een apple worden in hoogstwaarschijnlijk zijn eigen kast, ofwel een PC in een mediacenter behuizing. Thermaltake heeft mooie en betaalbare behuizingen in ATX formaat, prijzen liggen rond de 100 EUR. Hoe het zit met de airflow en compartimentorganisatie weet ik echter niet. Antec maakt iets iets minder mooie mediacenterbehuizingen, maar je kan ervan op aan dat de airflow degelijk is en dat het niet te veel moeite zal vergen om het fluisterstil te krijgen. Wat misschien een mogelijkheid is, is een power macintosch G4 te kopen en die in een mediacenterbehuizing in te bouwen. Hoe het zit met de formfactor van die moederborden weet ik niet. Extra gaten boren in een moederbord lijkt mij nogal tricky

5) Fluisterstil. Kan geen probleem zijn als je je componenten efficiënt kiest. Ik heb hier iets of wat ervaring mee + heel veel gelezen op www.silentpcreview.com Mijn eigen PC bevat 2 120 mm ventilatoren plus 1 120 mm ventilator in de PSU en een 80 mm op de CPU en is echt waar onhoorbaar. 's Nachts met alle vensters toe, op een heel stil moment hoor je een zeer zacht gezoem. Ik heb wel nog een HDD met een luide seek, maar er wordt aan gewerkt Zonder caseventilator lijkt mij een nogal dure oplossing. Je zal dan een case met heatpipes moeten hebben die de warmte afleiden naar de case en/of gebruik maken van een (dure) laptopCPU die enkel past op een (duur) aangepast moederbord.

6) Goedkoop en fluisterstil gaan meestal niet erg samen. Een stille PC kost meestal wel wat opleg. Een voordeel is wel dat je meestal ook kwalitatief betere hardware koopt.

7) Myth-tv. Ik heb mij daar vorig jaar ook eens mee bezig gehouden, maar niet draaiend gekregen onder Mandriva en Ubuntu.
        Kijk eens naar mediaportal! Is wel voor Windows...

Hoewel ik ook niet erg windowsminded ben lijkt mij hier de beste oplossing een Windows XP pc met mediaportal. Als je natuurlijk je mediacentercase laat vallen heb je met een stille apple wel genoeg.

Wat je eventueel kan doen is zelf een ATX plaat maken in Aluminium, met plastieken railtjes waar je een apple mobo in kan schuiven. Er zullen dan nog wel lichte aanpassingen nodig zijn aan de kast omdat de hoogte dan niet meer klopt voor de PCI en GFX kaarten...

Als je hulp/vragen hebt bij het "stille" aspect, mag je altijd PM'n.

Keep us posted

Comment

Oeps, als een extra scherm uw probleem is is dit misschien een (vrij dure) oplossing)

Hoe het zit met de softwarematige aansturing van dat scherm weet ik wel niet...

Comment

Maar eigenlijk kan je toch ook een Apple TV (299 euro) inzetten?
            Apple TV 4K: onze beste audio en video, Dolby Vision, HDR10+ en Dolby Atmos. Werkt naadloos met Apple devices en services, en met je slimme woning.

Heeft een harddisk van 40GB maar kan ook via wifi muziek/films streamen... Er bestaan al truukjes (andere software) om het ding aan te passen.
            Apple heeft in een officiele reactie gemeld dat het bedrijf geen problemen heeft met de hacks die de ronde doen voor de Apple TV. Hiermee ontkent Apple dat hacks op het apparaat op afstand ongedaan zouden worden gemaakt.

En het heeft tenminste meteen een HDMI aansluiting, digitaal geluid,...
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ik heb net nog eens gezocht,
              met VNC kan je je scherm van je 'multimedia pc' overnemen.
              Dit kan zowel vanop je reeds aanwezige PC,
              of vanop een evt pocket pc (touch screen).

Je kan natuurlijk ook altijd zelf wat sw gaan schrijven voor bediening enzo
              (evt via web interface) maar dan weet je waar je begint, maar niet
              wanneer het ooit eindigt :-)
              Presumption is the mother of all cock-ups

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist Bekijk bericht
                Oeps, als een extra scherm uw probleem is is dit misschien een (vrij dure) oplossing)

Hoe het zit met de softwarematige aansturing van dat scherm weet ik wel niet...
                Wow enkel case zonder voeding of software @ €637

Wat dat extra scherm betreft: een flatscreen bij je stereo-keten is toch niet gebruikelijk hé

Comment

Waarom zo moeilijk doen met die peperdure remote controls als je je pda of smartphone kan gebruiken:

Itunes kan je via netwerk zowiezo bedienen vanop een andere pc... zelfs via een webpagina (systeemonafhankelijk)

Zoek maar eens goed uit wat je met een apple tv kan doen, volgens mij het goedkoopste en éénvoudigste... denk dat ik er mij ook eens eentje ga bestellen...
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
                    - extra scherm in de woonkamer is niet wenselijk (mini touchscreen kan ik mee leven)

Extra scherm ? meetste huidige tv's hebben toch picture in picture. Gewoon pc/mac op andere ingang van tv aansluiten, en als je het scherm hievan nodig hebt, via pip oproepen ?
                    To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                      Apple TV 4K: onze beste audio en video, Dolby Vision, HDR10+ en Dolby Atmos. Werkt naadloos met Apple devices en services, en met je slimme woning.
                      Wou ik ook voorstellen, maar Wim was me voor
                      Werkt overigens perfect samen met iTunes (wat had je gedacht)

Een iMAC zou eveneens oplossing kunnen zijn (weliswaar wat kostelijker) en deze misstaat niet in je living

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht

Heeft een harddisk van 40GB ...
                        AppleTV is een zeer goede kandidaat, echter 33Gb vrije ruimte op de disk is echt te krap ... muziek + foto's heb ik nu al zo'n 50Gb (and growing)
                        + kan AppleTV vanop afstand (vanaf een Mac/PC via WiFi) bediend worden ?
                        (mijn > 20j oude TV komt niet in aanmerking als schakel in dit systeem)

@Scientest: bedankt voor de info (en aanbod ivm fluisterstil)
                        @Limbo: VNC is een optie, is dit al gehackt bij AppleTV ?
                        @Wim: Salling Clicker heb ik overwogen als optie, zie vorige post
                        (- ik heb getest met GSM-bluetooth ( http://www.salling.com/Clicker/mac/ ), niet slecht, maar toch onvoldoende zendbereik en responsiviteit + als ik niet thuis ben is meteen de remote control niet meer beschikbaar)
                        Daarbij: kan Salling Clicker geïnstalleerd worden op AppleTV ?

@Wim: "Itunes kan je via netwerk zowiezo bedienen vanop een andere pc... zelfs via een webpagina (systeemonafhankelijk)"

Kan je hierover meer info bezorgen ?
                        Is dit combineerbaar met AppleTV ?

@jdm: Goed idee van die pip, moet ik wel overwegen van eens een deftige TV aan te schaffen
                        @James71: een iMac staat al in de living. (inderdaad, misstaat zeker niet)
                        Probleem met de iMac:
                        Voor iedereen is er een login-id, dus, indien de muziek onder mijn login staat opgeslagen en iemand anders logt in, dan is de muziek niet beschikbaar.
                        Indien de muziek aan het spelen is en we schakelen over naar een andere login (even mail lezen vb) dan is er onderbreking op de muziek.
                        Probleem 1) is oplosbaar door de muziek-bibliotheek zoveel keren te kopiëren als er logins zijn (is haalbaar, maar lastig bij updates)
                        2) heeft IMHO geen oplossing

Comment

Voor iedereen is er een login-id, dus, indien de muziek onder mijn login staat opgeslagen en iemand anders logt in, dan is de muziek niet beschikbaar.
                          Indien de muziek aan het spelen is en we schakelen over naar een andere login (even mail lezen vb) dan is er onderbreking op de muziek.
                          Probleem 1) is oplosbaar door de muziek-bibliotheek zoveel keren te kopiëren als er logins zijn (is haalbaar, maar lastig bij updates)

Kun je die muziek bibliotheek niet voor iedereen rechten geven. Het is toch maar gewoon aan die folder, waar de bibliotheek staat, aan iedereen rechten, lees rechten toe te kennen. Als mac os zelf dat niet toestaat, 'k durf wedden dat chmod er nog altijd onder werkt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                            Kun je die muziek bibliotheek niet voor iedereen rechten geven. Het is toch maar gewoon aan die folder, waar de bibliotheek staat, aan iedereen rechten, lees rechten toe te kennen. Als mac os zelf dat niet toestaat, 'k durf wedden dat chmod er nog altijd onder werkt
                            chmod zal geen probleem zijn, btw: je kan die in de shared folder zetten en
                            daarmee is hij meteen als bestanden bereikbaar voor iedereen.
                            Echter, iTunes bij elke gebruiker wijs maken dat daar de bestanden staan, is een ander verhaal. (misschien oplosbaar), blijft in ieder geval het feit dat de muziek wegvalt als iTunes speelt en je veranderd van login

Comment

chmod zal geen probleem zijn, btw: je kan die in de shared folder zetten en
                              daarmee is hij meteen als bestanden bereikbaar voor iedereen.
                              Echter, iTunes bij elke gebruiker wijs maken dat daar de bestanden staan, is een ander verhaal. (misschien oplosbaar), blijft in ieder geval het feit dat de muziek wegvalt als iTunes speelt en je veranderd van login

En kun je itunes niet laten lopen met een substitue user, 1 user creeeren voor I tunes, en itunes laten uitvoeren met die gebruiker, niet uitmakend met welke gebruiker je ingelogd bent.

Zelfs bij vista kun je dat al (alleen als administrator, soit 't is een begin), maar bij linux /unix, kun je verschillende programma's als verschillende gebruikers laten lopen in verschillende vensters

Comment

Working...
                              X