Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in numeriek toetsenbord

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil in numeriek toetsenbord

Op het werk gaan we overschakelen op een digitale controleronde ipv "onzen boek" gelijk we zeggen. Bij een eerste test heb ik me al liggen ergeren aan de traagheid van dat spul ( we leven toch in 2007 hé ?) maar ook dat het punt ,of de komma, naast de 4 staat !!! !!!
    Een vraag die ik reeds jaren heb en die nu weer naar boven is gekomen :

Waarom beginnen de nummers op een toetsenbord van een PC onderaan en op een telefoon bovenaan ???

Iemand ?
    ooit ... .

Re: Verschil in numeriek toetsenbord

Oorspronkelijk geplaatst door moeikketreimeloe Bekijk bericht
    [CENTER]Waarom beginnen de nummers op een toetsenbord van een PC onderaan en op een telefoon bovenaan ???[/CENTER]

Iemand ?
    Op een rekenmachine beginnen de nummers ook onderaan, op de afstandsbedieningen van mijn tv en video/dvd staat de 1 ook bovenaan...

Waarom dat zo is, daar kan ik ook geen antwoord op geven .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

tiens, op mijn telefoon staan die nummers in een rondeke rond dat wieleke...

Ik heb even op wikipedia gezocht, daar wordt dit feit ook aangehaald maar niet verklaard; Als ik lees dat verschillende schikkingen voor het alfanumeriek gedeelte gehanteerd worden omdat die sneller of gemakkelijker zouden zijn, veronderstel ik dat daar ook ergens de reden moet liggen voor het "omkeren" van het numeriek klavier.

Misschien heeft het ermee te maken dat de houding van je handen bij het typen anders is dan bij het werken met een rekenmachine. Maar dat is maar een gok.

Tenandere, ik las daar ook dat je in windows eigenlijk de indeling van je toetsenbord kan customizen, dus als je werkelijk veel moet overschakelen tussen rekenmachine en pc kan je misschien de cijfers op je PC ook omkeren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
        ... even op wikipedia
        Ik moet da dus echt es leren te gebruiken
        Al mercie voor het opzoekwerk en wikipedia staat nu bij mijn favos

Dixie
        ooit ... .

Comment

als je in een bedrijf/hotel/... de receptie/operator wil bereiken druk je 11

de knop linksboven op mijn telefoon is de 1 , makkelijk in het donker als ik half slaap en de receptie van het hotel wil vragen om mij om 8u te wekken

in veel landen kom je bij een vaste thuis lijn ook bij een operator uit als je 11 drukt , dus als je in paniek bent , geen licht hebt en 911 ni vind kan je via de operator gaan .

in spannende films waar de lijn plots afgesneden wordt , zie je de personages dikwijls in paniek 2 keer op de haak kloppen -> 2 keer 1 = 11 -> operator
          (bij de meeste telefooncentrales kan je de nummer gewoon 'kloppen' op de toestellen )

Hier in Belgie heeft men dat nooit gebruikt , maar in japan , USA en canada is dat vrij normaal. Daar kan je makkelijk via de operator de kosten omkeren of een long distance vrijgeven ofzo .

(begin nu ni van jamma, bij mijne gsm staan er nog andere knoppen ... want 40 jaar geleden waren er nog geen GSM's )
          www.Klikkerdeklik.be
          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

de rede die ik gehoord heb is deze:

mensen die niks anders doen als typen op een nummeriek klavier zijn dat zo gewoon dat het zeer vlot gaat.
            zo vlot zelfs dat de eerste elektrische/elektronische telefooncentrales deze snelheid van typen niet zouden kunnen volgen.
            daarmee hebben ze dan het klavier omgedraait en het op die manier voor iedereen nieuw gemaakt.
            de nieuwe centrales kunnen dit natuurlijk zonder enige moeite volgen maar nu zijn ze zo allemaal dus houden ze nu zo allemaal.

grtz

kristov

Comment

Dan kan je je ook beginnen afvragen waarom we nog steeds werken met Azerty/qwerty toetsenborden, iets dat nog afstamt van de typmachines

Ik ben die numpad zo gewoon, dat ik mij dikwijls misdruk op een rekenmachine als ik snel iets moet uitrekenen.

Na de muisarm en de SMSduim is er nu de Numpadverwarring. Hét excuus bij uitstek als er fouten zitten in je belastingsaangifte

Comment

mja, dat azerty mogen ze ook afschaffen van mij
                www.Klikkerdeklik.be
                Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
                  ... de Numpadverwarring. Hét excuus bij uitstek als er fouten zitten in je belastingsaangifte
                  Toch iet goed dat er uit voort komt

En wat kristov zegt daar zit misschien ook iets in maar wat ik mij van vroeger nog kan herinneren is dat de drukknoppen op die eerste telefoons hier in belgie nogal wat weghadden van ...euhm ... hoe noemde da eigenlijk ... "vatsige toppekes" . Je moest die zo dik 5mm indrukken ... wreed moeilijk om daar vitess me te halen.
                  Dat van die 11 wist ik ook omdat ik 8 jaar telefoontechnieker ben geweest bij ons. Maar toen die vraag stellen ...neen,da is te veel voor de hand liggend .

We zullen de echte reden wel eens te weten komen .

Dixie
                  ooit ... .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moeikketreimeloe Bekijk bericht
                    Ik moet da dus echt es leren te gebruiken
                    Al mercie voor het opzoekwerk en wikipedia staat nu bij mijn favos

Dixie
                    Wikipedia, yeah right, daar beweerde het laatst ne kerel dat 100Mbit = 100MB/sec

En dat staat daar dan ook als "waarheidsgetrouw" in hé!!!!
                    *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
                    visit : http://www.emmab.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door breugie Bekijk bericht
                      Wikipedia, yeah right, daar beweerde het laatst ne kerel dat 100Mbit = 100MB/sec

En dat staat daar dan ook als "waarheidsgetrouw" in hé!!!!
                      en er was eens een hilarische page over linkshandigheid
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        en er was eens een hilarische page over linkshandigheid
                        Allez,ik ga het nooit weten dan

Dixie
                        ooit ... .

Comment

Google Answers:

Hi moemoe,

The answer seems to be that the ten-key layout existed first, and when
                          the telephone company introduced touch-tone dialing in the 1960's,
                          they did a careful study and concluded that the current telephone
                          layout would work best.

It may have been a consideration that there were letters already
                          associated with the digits and the selected layout puts the alphabet
                          in a natural order, going left to right and top to bottom as in normal
                          text.

There is also a theory that the layout was chosen because if the
                          ten-key layout were chosen, people experienced with adding machines
                          would dial faster than the telephone network could respond. This
                          sounds bogus to me.

You can read more about it in the following links.

A good place to start is the Keyboard Trivia page of the Calculator
                          Reference website. It quotes two books and a news story that present
                          and evaluate various theories.

The Bell System Memorial website page on Touch Tone dialing deals with
                          the question.

That site also provides a copy of a paper by R. L. Deininger, "Human
                          Factors Engineering Studies of the Design and Use of Pushbutton
                          Telephone Sets," from the Bell System Technical Journal, July 1960.

The Wikipedia article on dual-tone multi-frequency says that eighteen
                          layouts were tested and the one selected had fewer keying errors than
                          the ten-key layout.

I hope this answers your question adequately. If you need any more
                          information, please ask for a clarification.

--efn
                          flickr

Comment

Working...
                          X