Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aangepaste regels Challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aangepaste regels Challenge

    Naar aanleiding van het topic Echt anoniem is dit ook niet meer en aan de hand van de correcte terechtwijzing door filipo werden de Rules van de Challenge in die zin aangepast.

    De tegenspraak van de grote van het toegelaten bestand werd in zowel in de rules Challenge als in de topic reglement challenge-pagina aangepast en mag het bestand niet groter zijn dan 250 KB.

    Verder werd aan het rules Challenge Art 9 (= Art 7 topic reglement challenge-pagina) toegevoegd dat zegt:

    Het anoniem insturen van uw foto wordt sterk aangemoedigd (en aangeraden)

    Jammer ontving ik te laat het bericht van wijziging op dit reglement waardoor ik op basis van het ontbreken van Art 9 (Art 7) vandaag nog een foto valideerde waarvan de anonimitiet is verbroken.

    Mag ik aan alle deelnemers vragen vanaf heden in het belang van allen de regels te willen aanvaarden te respecteren.

    Met vriendelijke groeten voor het begip.

    Spooky
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Aangepaste regels Challenge

    Is't niet makkelijker die artikelnr's gelijk te laten lopen ?
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

    Comment


    • #3
      Re: Aangepaste regels Challenge

      Bedankt voor de aanpassingen

      Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
      Is't niet makkelijker die artikelnr's gelijk te laten lopen ?
      Of om gewoon 2 maal dezelfde tekst te plaatsen (want niet iedereen leest op de 2 plaatsen ...)


      @spooky : wat die niet-anonieme inzending betreft : lees ik niet ergens deze regel :
      "5. De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd (dus ook geen kaders).",
      teksten zoals een handtekening kan je m.i. moeilijk meefotograferen
      Kan gebeuren
      Last edited by filipo; 8 januari 2006, 09:54. Reden: extra in vet geplaatst
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #4
        Re: Aangepaste regels Challenge

        Inderdaad filipo daar heb je weer je punt op die basis van Art 4
        De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd had ik inderdaad de foto kunnen weigeren.

        Zo zie je maar dat ik nog in de leerschool ben als Mod.

        Het probleem is echter eenmaal ik de foto gevalideerd heb ik niet meer zonder de medewerking van de maker de foto kan verwijderen.

        Inderdaad Paul C het zou eenvoudiger zijn moest te tekst van rules Challenge en de tekst in het topic reglement challenge-pagina gelijklopend zou zijn. Maar de reden waarom dit niet gelijklopend is zal ergens in het verre verleden liggen. Een reden die mij ook niet bekend is.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Aangepaste regels Challenge

          Oorspronkelijk geplaatst door spooky
          Zo zie je maar dat ik nog in de leerschool ben als Mod.
          Ik verwijt je dan ook niets, alle begin is moeilijk en we zijn ook maar mensen.
          En je weet dat ik je werk en inspanningen voor de challenge ten zeerste apprecieer.
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: Aangepaste regels Challenge

            De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd. Standaardcorrecties (zoals kleine aanpassingen van belichting, kleur etc) worden niet als sterke bewerkingen beschouwd en zijn dus toegestaan.
            Kader ?? is een toegevoegde waarden ok
            maar wordt dit aanzien als een sterke bewerking ????

            [I]@spooky : wat die niet-anonieme inzending betreft : lees ik niet ergens deze regel :
            "5. De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd (dus ook geen kaders).",
            teksten zoals een handtekening kan je m.i. moeilijk meefotograferen
            Nikon D70 nikkor 18-70 mm
            , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

            Comment


            • #7
              Re: Aangepaste regels Challenge

              @ to filipo,

              Ik weet dat hoor filipo dat dit geen verwijt is aan mijn adres. Ben zelfs blij met die kleine bijsturingen.

              @ to sorvats,

              Het principe van de Challenge is om zoveel mogelijk puur fotografische foto's te leveren omdat de Challenge haar eerste en enige bedoeling is om de foto's op hun fotografische waarde te kunnen beoordelen. De Challenge wil zich onthouden van fotobewerkingen. Maar omdat algemeen geweten is dat meestal een digitale foto kleine correcties aangaande contrast, kleurverzadiging etc moeten ondergaan wordt deze kleine ingrepen niet beschouwd als sterke bewerking. Doch de minste toevoeging zoals een kader of een logo of een ander element vallen dan wel onder sterke bewerkingen.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #8
                Re: Aangepaste regels Challenge

                @ spooky.
                Mijn foto is een puur fotografische foto.
                Geen kleurverzadiging, geen aanpassing van contrast geen kleine correctie.
                Foto komt zo van flaschkaart.
                Wat betreft een kader (al de foto's zijn trouwens voorzien van een( ""kader"")
                vind ik geen sterke bewerking, veranderd niets aan foto !!!!!!


                ((((Maar omdat algemeen geweten is dat meestal een digitale foto kleine correcties aangaande contrast, kleurverzadiging etc moeten ondergaan wordt deze kleine ingrepen niet beschouwd als sterke bewerking.)))) !!!!!!!

                Dat vind ik pas een sterke bewerking aangaande de foto.
                Last edited by sorvats; 5 januari 2006, 18:33.
                Nikon D70 nikkor 18-70 mm
                , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

                Comment


                • #9
                  Re: Aangepaste regels Challenge

                  Oorspronkelijk geplaatst door sorvats
                  ((((Maar omdat algemeen geweten is dat meestal een digitale foto kleine correcties aangaande contrast, kleurverzadiging etc moeten ondergaan wordt deze kleine ingrepen niet beschouwd als sterke bewerking.)))) !!!!!!!

                  Dat vind ik pas een sterke bewerking aangaande de foto.
                  Een rand van enkele pixels toevoegen aan een foto (als kader) is idd geen sterke bewerking. Het woord "sterke" is misschien niet ideaal in de context van kaders, maar je begrijpt vast en zeker de voornaamste bedoeling van de regel : vermijden dat er allerlei extra elementen worden toegevoegd of dat meerdere foto's (of stukken ervan) samengevoegd worden tot 1 foto of dat er allerlei bewerkingen gebeuren waarvoor men met bvb 10 layers moet werken om tot een eindresultaat te komen of waarbij er bewerkingen als blur-effecten, vervormingen toevoegen, lenscorrecties, enz. gebeuren.
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aangepaste regels Challenge

                    Naar aanleiding van een nieuwe niet-anonieme inzending mét kader... misschien deze suggestie : misschien wordt het upload-scherm beter in het Nederlands vertaald zodat men niet kan zeggen dat men "Read the rules" niet begrepen had ...

                    De vorige validator Christian kloeg in het verleden al over het veelvuldig voorkomen van inzendingen die niet conform waren met het nochtans kleine aantal basisregels maar het is er blijkbaar nog steeds niet op gebeterd.
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aangepaste regels Challenge

                      Ik heb gisteren ook een foto ingestuurd die terug gefloten is op anonimiteit. Op een andere site waar ik vertoef is het bon ton om een watermerkje aan te brengen met het mail adres of zo, dat stond er nog in.

                      Ik heb ondertussen eea doorgelezen, en heb de volgende bedenking.

                      In het reglement staat dat het is aangeraden om anoniem in te zenden, er staat nergens in dat het verplicht. Is het niet dubbelzinnig als je moet terug grijpen op het artikel dat een foto niet sterk bewerkt mag zijn om die anonimiteit af te dwingen?

                      Misschien is het een stuk makkelijker voor nieuwe reglement lezers dat er gewoon staat dat het anoniem moet. (in plaats van slechts aangeraden)

                      Groetjes

                      Ivo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aangepaste regels Challenge

                        Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto
                        Is het niet dubbelzinnig als je moet terug grijpen op het artikel dat een foto niet sterk bewerkt mag zijn om die anonimiteit af te dwingen?
                        Citaat uit regels : "er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd".

                        Dit is toch vrij duidelijk en niet dubbelzinnig ? Een handtekening is toch een extra element ??

                        De vermelding over niet anoniem zijn in de regels is imho vooral bedoeld om te vermijden dat men een foto eerst in het forum post en daarna ook in de challenge.
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aangepaste regels Challenge

                          Oorspronkelijk geplaatst door filipo
                          Citaat uit regels : "er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd".

                          Dit is toch vrij duidelijk en niet dubbelzinnig ? Een handtekening is toch een extra element ??

                          De vermelding over niet anoniem zijn in de regels is imho vooral bedoeld om te vermijden dat men een foto eerst in het forum post en daarna ook in de challenge.
                          Ja, dat is juist, maar ik ben terug gefloten op anonimiteit (waar ik overigens geen problemen met heb of zo, hoor) op basis van het toevoegen van elementen, dat is scheve logica.

                          Ik kan me inbeelden dat het toevoegen van een element of een bewerking dat het beeld beinvloed niet gewenst is, een watermerk beinvloedt het beeld niet. Vandaar dat ik de logica niet direct volg.

                          Dat het niet gewenst is dat een foto dat op het forum besproken is ook in de Challenge terugkomt kan ik volgen, maar is niet evident, op andere fora is het zelfs een vereiste. (bv Fotovisie)

                          Het is maar een bedenking, meer niet.

                          Ik ga me nu verder inlezen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aangepaste regels Challenge

                            De voorgeschiedenis van het anoniem inzenden :
                            In de beginjaren van de challenge stond bij elke inzending ook de naam van de inzender. Toen was er dus van anonimiteit absoluut geen sprake. Maar na verloop van tijd begon de challenge (nochtans geen wedstrijd met gigantische geldprijzen), jammer genoeg, uit te draaien op het kwistig uitdelen van punten aan vrienden en het afstraffen van minder geliefde namen. De foto werd niet zo zeer beoordeeld maar veeleer de naam van de inzender. Vandaar dat er op een bepaald moment besloten werd door de toenmalige verantwoordelijken om er een anonieme challenge van te maken. Sindsdien worden de namen van de inzenders softwarematig verborgen gehouden tot de uitslag bekend is.

                            Volledige anonimiteit kan men echter moeilijk verplichten : de EXIF zit meestal in de foto en bevat o.a. het cameratype, zelfportretten zouden ook uitgesloten zijn, enz.

                            Sinds enkele maanden is het ook zo dat de maker van een foto kan reageren op commentaar op zijn inzending zonder zijn anonimiteit te verliezen. En zoals je ziet wordt daar meer en meer gebruik van gemaakt...

                            Maar het is al meermaals gezegd : suggesties en opmerkingen zijn zeker welkom. Spooky volgt alles nauwgezet op en trekt er ten gepasten tijde wel de nodige conclusies uit.

                            Welkom als challenge-deelnemer en succes
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aangepaste regels Challenge

                              Is een crop (bijsnijding) een sterke bewerking ?
                              sommige camera's kan vb. 16/9, 4/3 en 2/3 instellen, de meeste DSLR's echter alleen 2/3, wat de uitsnede beperkt. Mag de digitale schaar gebruikt worden om de juiste (vb. panorama) verhouding te bekomen.
                              Is een zwart/wit omzetting een sterke bewerking ? Denk dat dat bij Canon zelfs IN het toestel kan gebeuren, bij vb. Nikon niet, of zijn de laatsten dan benadeeld ?
                              Gewoon even om duidelijkheid te scheppen en ondubbelzinnig neer te pennen ?
                              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                              Comment

                              Working...
                              X