Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nabespreking foto Ludo-V Nov 05 Snelheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nabespreking foto Ludo-V Nov 05 Snelheid

    Foto Ludi-V

    http://challenge.belgiumdigital.com/...mg_47_3357.jpg

    Alhoewel er heel wat snelheid in deze foto zit, verlies je terug heel wat gevoel van snelheid door de opspattende regen op de voorruit van de wagen. Door de opspattende regen wordt het moeilijk om het onderscheid te maken tussen de bewegingsonscherpte en de onscherpte van de opspattende regen en de beregende voorruit.


    Dit misleidend gevoel had je kunnen verminderen door gewoon de foto zo te croppen dat je niets meer kon zien van het dashboard van de wagen. Dan zouden heel wat kijkers misleid geweest zijn en de onscherpte van de regen ingeschat hebben als bewegingsonscherpte.



    Het beeld dat je brengt is ook een beeld dat we zo vaak dagelijks zien en er is geen echt spanningspunt. Ik weet niet welke sluitertijd je voor deze foto genomen hebt, maar een wat langere sluitertijd had dan weer een totaal ander en misschien wel een beter beeld opgeleverd.

    Zoals ik uit te foto kan opmaken werd de foto genomen vanuit de wagen waardoor het gebruik van een statief niet mogelijk was en je daarom besloot om een minder lange sluiertijd te gebruiken. Dit probleem had je echter kunnen ondervangen door het toestel op het dashboard te plaatsen (al dan niet geplaatst op een zakje gevuld met rijst).

    Dan had denk ik bij gebruik van een langere sluitertijd vooral de meerwaarde gezeten in een langere witte lijn van de lichten van het tegenliggend verkeer (welke onder de aanhanger te zien is) aangevuld met een rode lijn van de achterlichten van de vrachtwagen waardoor je meer spanning in de foto zou gekregen hebben.



    Het ogenblik waarop je de foto afdrukte vind ik helemaal top. Je foto begint links met de bewegingsonscherpte maar zoals ik al zei je sluitertijd was onvoldoende lang naar mijn gevoel om een meer uitgesproken foto te hebben. Ik ben benieuwd wat het zou gegeven hebben had je de ruitenwissers in werking gezet ook deze zouden door hun beweging gezorgd hebben voor bewegingsonscherpte.



    Ben benieuwd hoe andere forumleden jouw idee zouden hebben benaderd
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Nabespreking foto Ludo-V Nov 05 Snelheid

    Hallo Spooky,

    Vooreerst dank dat je enige aandacht wenst te besteden aan mijn inzendig voor de challenge.
    Vroeger, ongeveer 15 jaar geleden, heb ik zoiets nog eens gedaan met een analoog toestel (Bronica 4,5x6) dat ik wel degelijk op een statief in mijn wagen had gemonteerd, alles goed vastgebonden, kadrage gedaan, draadontspanner er aan en dan de baan op. Nu de boze blikken van andere bestuurders heb ik dan maar voor lief genomen. Iedereen dacht denk ik dat het een of andere anonieme wagen van de rijkswacht was, waardoor zij allen langzamer begonnen te rijden of mij zeer traag voorbij staken. Leuk maar mijn opzet was mislukt om een voorbijflitsende wagen onscherp weer te geven.
    Met dit in het achterhoofd wou ik dat die dag eens opnieuw proberen, aangezien ik nu niet door een zoeker hoefde te kijken kon ik vrij snel een compo bepalen op mijn lcd schermpje. Mijn toestel ligt meestal naast me in de wagen, dus op automaat en snel een paar foto’s genomen van situatie’s waarvan ik dacht dat ze een voldoende boeiende foto konden opleveren. Liefst een met een kruisende wagen over een dwarsbrug van de autosnelweg.
    Dit leverde onderstaande foto op:
    ISO 64, f 2,1 en 1/60 sec.



    Niet zo uitgesproken "snelheid" zoals je merkt vrachtwagen nog te scherp, dus sluitersnelheid nog te hoog.
    Toestel op manueel gezet, belichting bepaald, en opnieuw onderweg.
    ISO 64, f 8 en 1/15 sec.
    Met als resultaat de foto die ik ingezonden heb.
    De vrachtwagen is een tegenligger waardoor de indruk van snelheid nog hoger is imo.
    Lang heb ik getwijfeld om onderstaande foto in te sturen.



    Je suggestie om de foto te croppen, heb ik overwogen, en lijkt nu achteraf mss wel beter geweest te zijn.
    Maar ik kan zo koppig zijn en wou geen enkele foto die ik die dag genomen heb croppen
    mvg,
    Ludo V.

    Comment


    • #3
      Re: Nabespreking foto Ludo-V Nov 05 Snelheid

      Dag Ludo,
      De tweede die je hier post , in combinatie met een voorbijrijdende vrachtwagen en zonder dashbord
      Ik zou in elk geval geen te korte sluitersnelheid gebruiken.
      Linda

      Comment

      Working...
      X