Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dat commentaar

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Dat commentaar

    Ik wil wel eerlijk toegeven dat sommige commentaren me attent gemaakt hebben op dingen waar ik vroeger nooit op lette.
    Die foutjes probeer ik nu meer te vermijden.

    Maar sommige opmerkingen kan ik niet begrijpen noch appreciëren.
    Een tijdje geleden heb ik een foto gepost die genomen was met de enige lens die ik toen in mijn bezit had, een standaard zoomlens ( 18-140mm f=1:3.5-5.6 )
    Commentaar was in de genre van "DOF beter gebruiken" en dit terwijl ik al volledig op mijn limiet van de instellingen zat.
    Beseft de commentator wel dat niet iedereen een arsenaal aan (macro)-lenzen, flitsers, filters en andere attributen heeft.
    Zo ja, hoe kan hij dan - zonder te weten welk materiaal de fotograaf ter beschikking heeft - besluiten dan hij de limieten van zijn lenzen maar moet overschrijden?

    Idem zo met kleuren … wie heeft er op regelmatige basis zijn scherm gekalibreerd en wie werkt er onder optimale omstandigheden?
    Het zal zeker de minderheid onder ons zijn en toch lees je dan commentaren dat het gras niet “groen” genoeg is.
    Gebruik je een laptop of valt er zijdelings licht in de kamer ? Vergeet dan maar dat je beoordeling correct is.

    Ondanks deze negatieve opmerkingen ben ik wel voorstander van het plaatsen van commentaren en opmerkingen MAAR ...
    deze zouden dan alleen NA het afsluiten van de stemmingen mogen getoond worden.

    ps. deze maand heb ik geen foto ingediend, ik heb gewoon punten gegeven en genoten van alle sterke (en minder sterke) inzendingen.
    En daar is het mij om te doen, genieten van het fotograferen en hopen dat ik iets kan bijleren.

    Comment


    • #32
      Re: Dat commentaar

      bijkomende opmerking in verband met mijn vorige posting:

      Ik weet niet of het mogelijk is maar maak de stemming na het afsluiten openbaar.
      Zodat je kan zien wie je hoeveel sterren gegeven heeft.
      Dan kan je hem een persoonlijk bericht sturen en bedanken of desgewenst om uitleg vragen want wie iets zo slecht vind
      dat hij weinig sterren geeft kan toch ook wel vertellen wat je moet doen om het in de toekomst anders en of beter te doen.
      Merk je dan dat je geen - of een nietszeggend antwoord krijgt in de trend van "gewoon slecht" - dan weet je wel dat je
      met een flauwe plezante of iemand die zijn eigen foto wil bevoordelen te doen hebt.

      Enfin, dat is mijn mening maar zoals eerder gezegd, ik hou van goede adviezen ( maar gruwel van onterechte opmerkingen/beoordelingen ).
      En och ja, ik bevind me nog steeds in de rechterkolom van de klasseringen ( en niet dat ik me daar om schaam )

      Moge iedereen het plezier om te fotograferen je nog veel leuke momenten bezorgen.

      Comment


      • #33
        Re: Dat commentaar

        Als ik als commentaar geef om met DOF meer te spelen betekent dat gewoon dat je eens na de challenge moet proberen om met die DOF te spelen. Niet meer niet min. Type lens, camera, ... spelen dan niet echt een rol.
        Ik probeer met de opmerkingen een impuls te geven om misschien het eens op een andere manier te proberen.
        De raad kan immers niet aangewend worden in de Challenge zelf, dus ik heb niet de bedoeling dat je de foto hermaakt met toepassing van de opmerkingen. Gewoon een tip, idee
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #34
          Re: Dat commentaar

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Als ik als commentaar geef om met DOF meer te spelen betekent dat gewoon dat je eens na de challenge moet proberen om met die DOF te spelen. Niet meer niet min. Type lens, camera, ... spelen dan niet echt een rol.
          Ik probeer met de opmerkingen een impuls te geven om misschien het eens op een andere manier te proberen.
          De raad kan immers niet aangewend worden in de Challenge zelf, dus ik heb niet de bedoeling dat je de foto hermaakt met toepassing van de opmerkingen. Gewoon een tip, idee
          Hey Wim,
          voel je niet persoonlijk aangevallen aub. ik heb van uw en de andere commentaren al veel nuttige tips onthouden.
          En zoals vermeld: "ondanks mijn negatieve opmerkingen ben ik voorstander van het plaatsen van commentaren en opmerkingen MAAR ...
          deze zouden dan alleen NA het afsluiten van de stemmingen mogen getoond worden" en dat is dan softwarematig te realiseren.

          Zolang dat niet kan zijn reacties direct te lezen wat sowieso de stemming (onbewust ?) kan of zal beïnvloeden.
          Dat wil niet zeggen dat alle opmerkingen of adviezen onterecht zijn maar dat ze soms niet realiseerbaar zijn en / of verkeerd kunnen overkomen.
          Om eerlijk te zijn, als ik een prachtige foto zie en dan de commentaren lees ga ik hem anders ( kritischer ) bekijken en zelf zoeken achter foutjes
          die iemand anders misschien over het hoofd gezien heeft. De foto is plots minder mooi maar of dat van mij een beter fotograaf maakt ???.

          Trouwens geschreven woorden kunnen heel gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden want je hoort geen intonatie, hé.
          Ik denk daarbij aan de zinnen: WAT, wil je nu weer ? of wat wil je NU weer ?
          De eerste duidt op blijvend herhalen van een handeling en de tweede op een steeds wisselende beslissing.
          Ter verduidelijking: dezelfde zin maar in een andere toonaard

          Comment


          • #35
            Re: Dat commentaar

            Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #36
              Re: Dat commentaar

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor.
              Natuurlijk niet, er is ook noemend die aanvalt.
              ...leeg...

              Comment


              • #37
                Re: Dat commentaar

                Ik heb me opzettelijk uit deze discussie gehouden, omdat ik hoopte wat meer zicht te krijgen op de vraag die zich al een tijdje stelt: commentaar of geen commentaar, en dit allemaal met de bedoeling om de reeds jaren lopende Challenge een 'nieuwe adem' te geven. Ik ben zeer tevreden met het werk dat Wim.Vanmaele de afgelopen vijf maanden geleverd heeft, en wil hier benadrukken dat een en ander vanaf het begin in samenspraak met mij gebeurd is.
                We zagen de valkuilen (Wim moest ook zichzelf beoordelen; niet iedereen is 'gediend' met commentaar; commentator zou het zwaar te verduren kunnen krijgen...)

                Er zijn tevens een paar andere ideeën in deze topic aangebracht, niet allemaal haalbaar (omwille van de gekende beperkingen van de 'off-the-shelf software'), maar wat we wel kunnen doen is de inzender de mogelijkheid geven om geen commentaar te krijgen, door gewoon in de eerste commentaar iets als "geen commentaar aub" mee te geven.

                Ik ga in een apart topic een poll lanceren, en die kan de hele maand juni lopen. De vraag zal zijn: Commentaar Ja/Nee; Mogelijkheid om nee te zeggen zal ik tevens proberen in te bouwen.

                Ik sluit deze topic af.
                Last edited by LesC; 1 juni 2017, 10:24.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                Comment

                Working...
                X