Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge jaarrangschikking 2013

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Challenge jaarrangschikking 2013

    Het systeem om het jaarklassement te bepalen is destijds zo gemaakt dat het niet alleen rekening hield met de behaalde plaats maar ook met de moeilijkheidsgraad (maw met de gemiddelde challengescore). Dus wie in een moeilijke challenge een hoge score haalde werd daarvoor beter beloond dan iemand die in een makkelijke challenge een hoge score haalde. Dus of het systeem met gewoon vaste punten een juister beeld geeft is voor discussie vatbaar, het zou wel transparanter zijn.

    Vraag is meer : zijn er eigenlijk nog wel liefhebbers voor het jaarklassement ?
    Ik kan me vergissen maar of je 20ste of 23ste eindigt, ik denk niet dat je daar lang bij stilstaat.
    Maar als je heel goed geklasseerd staat, dan ben je natuurlijk wel geïnteresseerd maar... dan ben je naarmate het jaareinde nadert wel verplicht om elke keer mee te doen.
    Of je nu zin hebt of niet, tijd hebt of niet, je moet scoren om je plaats te behouden en dan wordt het meer een last dan een lust...
    En het geval van dit jaar dat Les aanhaalt is idd niet echt "juist".

    Dus ik volg LesC : het is leuk geweest. En het is misschien tijd om het jaarklassement stop te zetten... ?
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #17
      Re: Challenge jaarrangschikking 2013

      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
      ...
      Dus ik volg LesC : het is leuk geweest. En het is misschien tijd om het jaarklassement stop te zetten... ?
      Bedankt, filipo. Ik volg je. Maar achter de schermen zijn er toch mensen die een 'rechtvaardiger' systeem voorstellen. We wachten af.
      Ik heb het meeste problemen met de dwang om te MOETEN meedoen, dat zou alvast niet mogen.
      Dus hoe ga je om met mensen die uitstekende resultaten halen (zelfs een keertje winnen), maar die zich niet telkenmale verplicht voelen? Zoals jij bijvoorbeeld, maar ook anderen...

      Voor mij is de Challenge een spel, serieus te nemen, echt waar hoor, maar niet meer dan dat. Anders dan op het forum kan een foto van een z.g. "bekende" fotograaf/fotografe afgaan, omdat ie anoniem wordt ingediend. Aan de andere kant zie ik telkens pogingen van mensen (zelfs bij diegenen die winnen of heel vooraan eindigen) die het nodig vinden die zo gewaardeerde anonimiteit te doorbreken en iemand die nooit anders een stem zal geven, vragen om zijn/haar foto met een hoge score te bekronen. Sommigen van jullie hebben daarover van mij ooit al een mail gehad. Je doet ermee wat je wil, maar met zo'n gedrag verziek je de hele Challenge.

      Ik vind de Challenge mooi, en zou die echt willen voortzetten, maar walg van een aantal excessen.
      Precies daarom heb ik ook een absolute hekel aan sport.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #18
        Re: Challenge jaarrangschikking 2013

        Goede morgen, iedereen.
        Competitie veroorzaakt bij sommige mensen de dwang om te winnen. Er zijn in elk spel minstens enkele killers, een aantal overtreffers en een heleboel mensen die meedoen om erbij te horen.
        Ik probeer elke maand mee te doen, omdat de opdracht mij verplicht elke maand op een andere manier naar de wereld te kijken. Soms heb ik een goed gedacht, maar niet de tijd om die helemaal uit te werken. Dikwijls is het vinden van een goed gedacht het grootste deel van de inspanning.
        Meer dan dat moet het voor mij niet zijn. Zolang ik dingen blijf ontdekken (en er wat tijd voor is), blijf ik meedoen.
        En over het jaarclassement: eenvoud siert zeker. Wie meer meedoet, krijgt meer punten. Een aantal punten in functie van de plaats in de top 12 (zoals hierboven wordt voorgesteld), zie ik wel zitten als een haalbaar systeem. De score op het einde van de maand dient dan nog enkel voor de maandelijkse rangschikking.
        Groetjes aan iedereen en beste wensen voor 2014 en al de spannende challenges.
        Xavier
        Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
        Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
        Laat de commentaren maar komen.

        Comment


        • #19
          Re: Challenge jaarrangschikking 2013

          Op de excel-sheet sta ik 2x vermeld.
          nr 36 en nr 50....
          Tellen mijn punten dan dubbel?
          Touch the Earth...Gently
          www.passionsenfrance.com

          Comment


          • #20
            Re: Challenge jaarrangschikking 2013

            Dirkfotografie heeft mij de eindrangschikking voor 2013 meegedeeld, en ik heb dan ook post #2 in die zin aangepast.
            Tevens heeft hij mij (maar ook jullie) laten weten dat hij deze taak (het telkens opstellen van de maandrangschikking) niet langer kan vervullen in 2014.
            Achter de schermen is er door een aantal betrokkenen beraadslaagd.

            Omdat:
            - de scores zelf gebruiken waarschijnlijk niet de beste optie is (de ene maand wordt er hoger gescoord dan de andere);
            - met een systeem zoals totnogtoe gebruikt (origineel aan het brein van spooky ontsproten, en in de loop der jaren lichtjes gewijzigd) men als het ware verplicht wordt om niet alleen elke maand mee te doen, maar om bij de eerste 12 te eindigen (wat wij vroeger, met de oude software, 'de eerste pagina' noemden);
            - het systeem mij geen maandelijkse lijst van namen en uitslagen kan genereren; overtikken van digital data is voor mij compleet absurd en kan tot fouten leiden;
            - in het verleden fraudepogingen gepleegd zijn om toch maar vooraan te eindigen, terwijl ik in de Challenge 'fair play' als hoogste goed beschouw. De Challenge is geen facebook, en het is niet de bedoeling zoveel mogelijke 'likes' te vergaren, integendeel.
            - …

            Is er besloten:
            Het jaarklassement in de koelkast te steken, wat niet betekent dat het voor altijd dood en begraven is.

            Wij willen hiermee een poging doen om de creativiteit terug een boost te geven. Men mag al eens een risico nemen met zijn inzending en misschien mogen de commentaren al eens wat pittiger/eerlijker zijn?
            Ik geloof ook dat we de druk om elke maand een goed resultaat te moeten behalen met deze beslissing verminderen en dus meteen ook de verplichting om elke maand mee te doen.
            We verstaan het dat mensen soms geen tijd of geen zin hebben… Ik heb slechte foto's gezien van goeie fotografen, gewoon omdat zij vonden dat zij hun bijdrage moesten leveren...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment

            Working...
            X