Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Okt 2011

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Thema's voor de maand Okt 2011

    Thema's voor de maand Okt 2011

    De inzendingen voor deelname aan de Sep – Challenge is afgesloten.

    Ondanks de Sep-Challenge een minder grote deelname kende, kunnen we toch vaststellen dat er pareltjes van foto’s tussen de inzendingen zitten.

    De lage deelname is mogelijk te wijten een voor velen moeilijk haalbaar Thema. Niet iedereen woont in een omgeving waar de industrie zo maar te vinden is.

    Ook ik woon, in een gebied waar het moeilijk is, om een industrieel landschap vast te leggen. Ben dan maar eens zelf op stap gegaan, hoe ik een niet alledaagse foto met een zekere originaliteit kon brengen. Heel snel stelde ik vast dit niet zo vanzelfsprekend is. Hieronder mijn bescheiden poging om een industrieel landschap te brengen.




    Voor de Okt-Challenge gaan we ditmaal op verzoek, van een Challenger, de abstracte tour op.
    De 3 nieuwe aangeboden onderwerpen voor de Okt - Challenge zijn.

    1. Abstracte fotografie

    Maakt men deze keuze dan mogen er zowel abstracte foto’s in kleur als in zwart-wit worden ingezonden.

    2. Abstracte fotografie in kleur


    Bij deze keuze worden enkel abstracte foto’s in kleur toegelaten.


    3. Abstracte fotografie in zwart wit


    Bij deze keuze worden enkel abstracte foto’s in zwart – wit toegelaten.


    Laat je nu niet meteen afschrikken, van deze uitdaging omdat je niet gewoon bent met het fototoestel abstracte zaken te fotograferen. Al vraagt, deze manier van fotograferen enig inzicht in wat en hoe je iets wil gaan presenteren, het is en blijft voor iedereen ook voor de beginnende fotograaf een haalbare kaart om een abstracte foto aan te bieden.


    Het fotograferen van abstracte onderwerpen kan in ieder seizoen van het jaar worden beoefend.


    Voor het vinden, van onderwerpen hoef je vaak alleen maar goed om je heen te kijken. Vaak vind je, de leukste dingen gewoon in je onmiddellijke omgeving.

    Abstracte fotografie vraagt, enige studie van het onderwerp. Vooral het lijnenspel, de vorm en/of de kleurcombinaties, scherpte en onscherpte spelen meestal de hoofdgedachte van wat we in beeld willen brengen. Belangrijk zijn, zeker de vormen, lijnen en kleuren. Bij abstracte fotografie laten we meestal het totaal beeld van het te fotograferen onderwerp wegvallen. We beperken ons eerder tot een detail. Een goede compositie is, bij dergelijke fotografie van essentieel belang.

    Gezien, detail bij abstracte fotografie zo belangrijk is, leent close-up en/of macrofotografie zich uitstekend voor het beoefenen van dit fotografie genre. Alhoewel, er met een breedhoek- en telelens ook mooie abstracte beelden tot stand kunnen komen.

    Slaagt men er in, om de toeschouwer aan het denken te zetten, met vragen zoals, wat is dit, waar en hoe is deze foto tot stand gekomen, dan kan men meestal spreken, van een geslaagde abstracte foto.

    Veel succes met deze Challenge.


    Tot eind Sep kan men, zowel punten als commentaren geven aan de ingezonden Sep - Challenge foto's.
    40
    Abstracte fotografie
    0%
    21
    Abstracte fotografie in kleur
    0%
    10
    Abstracte fotografie in zwat-wit
    0%
    9

    The poll is expired.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Thema's voor de maand Okt 2011

    Een apparte invulling van een industrieel landschap maar zeker een foto die ik mag. Ben momenteel ook wat aan het expirimenteren met dubbelopnames en zo (analoog want mijn digitaal toestel kan dit niet) en weet dat het niet makkelijk is om tot een goed resultaat te komen waar in de compositie alles juist in elkaar past. Het interieur vind ik prachtig met het licht in het raam, en de combinatie met het maisveld is super. Met welk toestel is dit genomen als ik zo vrij mag zijn dit te vragen?

    Welke keuze er ook gemaakt wordt voor volgende maand, het wordt zeker een uitdaging. Enerzijds kan abstrakt heel eenvoudig zijn, anderzijds ook reuzemoeilijk. Abstracte foto's in eerdere chalenges werden meestal heel wisselvallig beoordeeld, sommigen die ze super vonden en maar velen maar niks. Ik ben echt benieuwd naar de deelnames en beoordeling. Maar of het nu zwart-wit, kleur, of allebij wordt, ik vind het een reuzeuitdagend thema.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #3
      Re: Thema's voor de maand Okt 2011

      De foto is genomen met mijn eerste digitaal toestelletje de nikon Coolpix 4300. (6 Mega pixels).

      Het is soms verbazend, hoe dit oude toestel met weinig instelmogelijkheden, nog prachtige foto weet te leveren.

      Enkele gegevens uit de EXIF

      Focal length: 8mm
      Scene Mode sunset
      Metering mode: Multi-Pattern
      1/59.3 sec - F/2.8
      White Balans: Auto
      Digitale zoom : 1

      Enerzijds kan abstrakt heel eenvoudig zijn, anderzijds ook reuzemoeilijk. Abstracte foto's in eerdere chalenges werden meestal heel wisselvallig beoordeeld, sommigen die ze super vonden en maar velen maar niks.
      U verwoord het juist. Het komt er vooral op aan, om goed aan te voelen wat het meest in de smaak zal vallen, bij het grote publiek. Dat aanvoelen, hoort nu eenmaal bij de taak van een goed fotograaf.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Thema's voor de maand Okt 2011

        Naar aanleiding van de al bestaande commentaren bij de stoeltjeslift: wat is abstracte fotografie?
        Ik had zelf vorige week wat opgezocht en volgens wat ik kon vinden is een foto abstract als de foto gemaakt werd voor de structuur, de kleur of de vorm en dus niet voor het onderwerp zelf. In dat geval zou de stoeltjeslift dus wel binnen abstract passen, want die is volgens mij wel gemaakt omdat de maker de vorm mooi vond. Maar blijkbaar vinden meerdere mensen al dat de stoeltjeslift niet binnen het thema past. Vandaar mijn vraag.
        Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: Thema's voor de maand Okt 2011

          Ook naar mijn gevoel, valt de foto van de stoeltjeslift zoals vvbelleg aanhaalt, wel degelijk binnen het thema van deze maand, namelijk abstractie.

          De meeste mensen denken, dat een abstract beeld een beeld is welke men niet meer kan herkennen, maar dit is niet altijd waar.

          In mijn toelichting vermelde ik:
          Citaat:
          Abstracte fotografie vraagt, enige studie van het onderwerp. Vooral het lijnenspel, de vorm en/of de kleurcombinaties, scherpte en onscherpte spelen meestal de hoofdgedachte van wat we in beeld willen brengen. Belangrijk zijn, zeker de vormen, lijnen en kleuren. Bij abstracte fotografie laten we meestal het totaal beeld van het te fotograferen onderwerp wegvallen. We beperken ons eerder tot een detail. Een goede compositie is, bij dergelijke fotografie van essentieel belang.
          In de stoeltjeslift vind men vooral volgende elementen terug die deel uitmaken van een abstract beeld:

          Sterk lijnenspel.
          het beeld wordt, hier vooral gevormd door het (grafisch) lijnenspel.
          De beperkte kleurencombinatie
          Ook weet de fotograaf hier enigszins het totaal beeld weg te laten vallen, door niets van het landschap in het beeld op te nemen.
          Het beeld beperkt zich tot een detail, namelijk de zetellift als detail.
          De compositie is hier heel sterk evenwichtig aanwezig.

          Naar aanleiding van bovenstaande aangehaalde elementen werd deze foto dan ook aanvaard en gevalideerd voor deze Challenge.

          Uiteraard is iedereen vrij te oordelen, hoe men het beeld als abstract aanvaard en aanvoelt. Daarom beschikt iedereen over de mogelijkheden om in de commentaren en de toegekende puntenscore, hun abstractgevoel weer te geven.

          Naargelang men het beeld voldoende of minder voldoende abstract vind, kan men volgens dit gevoel zowel het commentaar als de toegekende puntenwaarde als negatief of als positief weergeven.

          Eenmaal een foto is gevalideerd ligt de bal in het kamp van de Challengers om te oordelen.
          Last edited by spooky; 4 oktober 2011, 19:08.
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment


          • #6
            Re: Thema's voor de maand Okt 2011

            Ik volg de je gedachtengang Spooky.
            Abstract hoeft wat mij betreft niet gelijk te staan met onherkenbaar. Het moet wel de toeschouwer aan het denken zetten en de ontbrekende (onzichtbare) elementen zelf laten invullen.
            Ik denk dat er ook gradaties bestaan in abstract, en wat voor de ene abstract is kan het voor de andere dan weer niet zijn. "Abstract" is een kunstvorm. En zoals voor iedere kunstvorm is de perceptie ervan een subjectief, persoonlijk, individueel gegeven. Je kan het m.i. dus niet in een sluitende definitie gieten.
            Voor de challenge moet uiteindelijk iedereen uitmaken of een beeld voor hem voldoende abstract is om binnen de opdracht te passen. Feit is dat we weer bezig zijn mooie plaatjes te beoordelen, en daar doen we het toch voor hé

            groet
            Luc
            verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

            Comment


            • #7
              Re: Thema's voor de maand Okt 2011

              Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht
              "Abstract" is een kunstvorm"
              .

              Inderdaad, abstract is een kunstvorm, maar niet elke kunstvorm is abstract. Ik denk dat hier de verwarring zit.

              Dat er discuties gingen komen over al dan niet abstract verwonderd mij niet. Echte abstracte foto's (ook op gebied van andere kunst) worden maar door een beperkt aantal mensen als mooi bestempeld. Daarom was ik verwachtende dat het thema "abstract" eerder ingevuld ging worden als "kunstig". Zelfs een gewone foto, kan door het toegelaten spelen met de schuiverkes van de belichting, een kunstig effect verkrijgen maar is daarom nog niet abstrakt. Maar ik ga er mij verder geen zeer hoofd in maken (heb dat vroeger wel nog gedaan) en gewoon proberen "mijn" ding te doen. En vooral... proberen de bewering dat "het wel eens zou kunnen dat een niet abstracte foto wint" te weerleggen
              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

              Comment

              Working...
              X