Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Feb 2011

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Thema's voor de maand Feb 2011

    Thema's voor de maand Feb 2011

    De inzendingen voor deelname aan de Jan – Challenge is momenteel afgesloten.

    Twee deelnemers werden aangeschreven en krijgen nog tot 24 Jan 11 tot de miiddag 12:00 uur de kans hun verbeterde en aangepaste foto in te sturen.

    De 3 nieuwe aangeboden onderwerpen voor de Feb Challenge zijn.

    1. Structuur
    2. Patronen
    3. Volume

    1. Structuur

    Structuur is de visuele interpretatie van tastbare oppervlaktekenmerken van voorwerpen. De tastzin is belangrijk in ons leven, daarom vormt een krachtige structuur in foto’s een onderdeel van de tweedimensionale illusie van de werkelijkheid.

    Om een representatieve foto van een oppervlaktestructuur te maken, kan men best een groothoek- en/of een telelens gebruiken. Voor opnamen waarbij structuren vergroot worden gebruikt men best speciale accessoires voor dichtbij opnamen of gebruikt men een zoom met een macrostand.

    2. Patronen

    Door gebruik te maken van een patroon in een beeld kan men orde scheppen in een schijnbaar chaotisch beeld. Bedenk dat een patroon meer is dan gewoon een herhaling van vormen. Er bestaan ook patronen in kleur gebruik en toonverdeling en in detailstructuur.

    Om een patroon vast te leggen kan het nuttig zijn om bepaalde elementen te isoleren doormiddel van de keuze en gebruik van de lens, verlichting of het camerastandpunt.

    3. Volume

    Waar vorm op zich mooi kan zijn, voegt volume een dimensie toe, namelijk diepte. Het tot uiting komen van volume hangt af van de manier waarop het licht op een voorwerp valt, van de overgang naar licht naar schaduw.

    Het belangrijkste is hier dus de correcte uitlichting.


    Tot eind januari kan men zowel punten als commentaren geven op de ingezonden Challenge foto’s Jan 11.
    60
    Structuur
    0%
    20
    Patronen
    0%
    31
    Volume
    0%
    9

    The poll is expired.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Thema's voor de maand Feb 2011

    Ik vind het 3 mooie thema's. T' wordt weer moelijk kiezen.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #3
      Re: Thema's voor de maand Feb 2011

      Oorspronkelijk geplaatst door spooky

      De 3 nieuwe aangeboden onderwerpen voor de Jan Challenge zijn.
      Voor Feb Challenge neem ik aan..
      Inderdaad drie goede onderwerpen, patronen heeft de voorkeur..
      WillemClassensDesign: Mijn website
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
      Flitsers:HVL-F42AM;

      Comment


      • #4
        Re: Thema's voor de maand Feb 2011

        Klopt WillemC de 3 onderwerpen zijn voor de Feb Challenge.

        Heb mijn fout intussen aangepast.

        Bedankt WillemC
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Thema's voor de maand Feb 2011

          "Waar vorm op zich mooi kan zijn, voegt volume een dementie toe"

          Ai, als ik daar dement van wordt, ga ik daar toch niet op stemmen denk ik...
          (het is dus dimensie ....)

          Comment


          • #6
            Re: Thema's voor de maand Feb 2011

            Bedankt Leen.

            Ja ik ben nu eenmaal in dit stadium van dementie gekomen waardoor voor mij het moeilijk wordt nog het verschil te maken tussen dementie en demensie.

            Alvast bedankt om mij erop te wijzen.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #7
              Re: Thema's voor de maand Feb 2011

              Ge kunt ze ook alle drie in een foto steken.
              Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

              Comment


              • #8
                Re: Thema's voor de maand Feb 2011

                Geen makkelijke opdrachten
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Thema's voor de maand Feb 2011

                  Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                  Bedankt Leen.

                  Ja ik ben nu eenmaal in dit stadium van dementie gekomen waardoor voor mij het moeilijk wordt nog het verschil te maken tussen dementie en demensie.

                  Das geen erg hoor
                  Grts Maddy
                  zero

                  Comment


                  • #10
                    Re: Thema's voor de maand Feb 2011

                    Patronen vind ik het interesantse. Kun je wel heel creatieve beelden van maken.
                    Photography is a way to see the world in detail.
                    Fotograaf op rust

                    Comment


                    • #11
                      Re: Thema's voor de maand Feb 2011

                      Ik denk dat de keuze gemaakt is? We kunnen gaan brainstormen.

                      Al versta ik niet hoe sommige aan hun idee komen. Zowel als
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Thema's voor de maand Feb 2011

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                        Al versta ik niet hoe sommige aan hun idee komen. Zowel als
                        1)veel foto's bekijken zowel in boeken, tijdschriften als op internet.
                        2)Altijd en overal rondkijken of je niets bruikbaars ziet.
                        3)Hopen op een geniale ingeving.
                        4)of het geluk dat je winnende patroon toevallig tegenkomt.
                        5)en dan zorgen dat je er een super foto van maakt

                        Het zoeken naar een goede invulling van een thema neemt bij mij soms meer tijd in beslag dan het maken van de foto zelf. (niet altijd)

                        Succes
                        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Thema's voor de maand Feb 2011

                          Bedankt voor de toelichting... We zien wel als er iets uit de bus komt
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Thema's voor de maand Feb 2011

                            @Nick; je bent niet alleen :-). Voor mij is meedoen aan de challenge-of-the-month echt een challenge. Ik vind het eigenlijk al leuk om het gewoon te volgen. Ook deze maand staan er daar een paar foto's tussen waarvan ik denk: 'WAW'.

                            Succes met de patronen; ik hoop dat er hier ook wat uit de bus :-) !
                            Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

                            Comment

                            Working...
                            X