Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Sep 2010

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Thema's voor de maand Sep 2010

    De foto’s van de Aug Challenge zijn gevalideerd.

    Bijgevolg worden de inzendingen voor de Aug Challenge als definitief afgesloten beschouwd.


    De 3 nieuwe aangeboden onderwerpen voor de Challenge Aug 10 zijn.

    1. Schoolgerief

    2. Een ongewoon camerastandpunt

    Zonder er zich zelfs maar bewust van te zijn, maken veruit de meeste fotografen al hun foto’s vanuit praktisch hetzelfde standpunt – namelijk gewoon rechtstaand. Vaak echter kunt u door maar even na te denken over het camerastandpunt, een totaal nieuw en boeiend inzicht geven in zeer alledaagse situaties.

    Ongewone camerastandpunten kunnen zijn:
    · Bovenaanzicht (vogelperspectief)
    · Half beeld
    Vaak kunt U een ongewoon gezichtspunt krijgen door iets weg te laten in plaats van iets toe te voegen
    · Laag camerastandpunt (Kikker perspectief)
    · Centrumcompositie
    In tegenstelling tot de algemene 2/3 regel kunnen in bepaalde foto’s originele beelden leveren door het onderwerp opzettelijk in het centrum te plaatsen.


    3. Zwart op zwart

    Deze enquête wordt afgesloten op 31 Aug 10

    Tot eind Aug 10 kan men naar hartenlust zowel punten als commentaren geven op de ingezonden Challenge foto's Aug 10.
    63
    Schoolgerief
    0%
    7
    Een ongewoon camerastandpunt
    0%
    38
    Zwart op zwart
    0%
    18

    The poll is expired.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Thema's voor de maand Sep 2010

    Waarom worden er bij punt 2 suggesties gedaan en bij 1 en 3 niet ?

    een ongewoon standpunt kan de gemiddelde BD-er zelf net zo goed bedenken als zwart op zwart ?

    De kans is groot dat er nogal een aantal deelnemers daar wat gaat uit kiezen i.p.v. zelf hun creatieve geest de vrije loop te laten als het dan 2 wordt ...

    mijn gedacht hé
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Thema's voor de maand Sep 2010

      Ik heb voor punt 2 suggesties gegeven, omdat ik uit mijn 5 jaar Challenge moderatorschap de ervaring heb opgedaan dat voor punt 2 mogelijk bijkomstige vragen zouden worden gesteld.

      Punt 1 "schoolgerief" dit lijkt me duidelijk en moet naar mijn gevoel geen nadere toelichting krijgen.

      Punt 2 vraagt "ongewoon camerastandpunt" vraagt mogelijk voor een beginnend amateur fotograaf best wel enige uitleg.

      Zoals ik in de toelichting aanhaal, zijn er veel amateur fotografen die zonder er bewust van te zijn, fotograferen vanuit praktisch steeds hetzelfde standpunt.


      Ik heb, in mijn suggestie een 4 tal mogelijkheden aangehaald van een ongewoon camerastandpunt. Maar hiermee houden de mogelijkheden niet op.

      · Benader eens een onderwerp vanuit een andere hoek en je zal vaststellen dat dit totaal andere perspectieven en indrukken zal opleveren.
      · Durf eens door de knieën te gaan
      · Ga zelfs maar een op je buik liggen om een onderwerp te fotograferen.
      · Al eens geprobeerd om op Uw rug te gaan liggen en van uit een dergelijke houding een foto te nemen.
      · Al eens geprobeerd om bloemen vanaf de grond naar omhoog in beeld vast te leggen.
      · Durf ook eens de camera onder een bepaalde hoek de houden waardoor je opzettelijk een gekantelde foto krijgt.
      · Door het beeld op een originele wijze te omkaderen krijg je ook een ongewoon camerastandpunt

      Zoals men ziet, zijn de mogelijkheden aan creativiteit hier groot en bijna onuitputtelijk.

      Vergeet niet, dat een ongewoon camera standpunt alleen nog geen goede presentabele foto zal leveren. Er moet een zekere samenhang zijn met het ongewoon camerastandpunt.

      Daarom vraagt deze opdracht een zorgvuldige en doordachte aanpak. Vaak kunt U door maar even na te denken over het camerastandpunt, een totaal nieuw en boeiend inzicht krijgen in zeer alledaagse situaties.

      Deze uitdaging van “ongewone camerastandpunt” is een goede oefening op compositie.

      Denk na over de interpretatie van Uw onderwerp en neem de tijd om verschillende gezichtshoeken en lenzen uit te proberen.

      Punt 3 "zwart op zwart" hier had ik opzettelijk geen toelichting gegeven. Omdat, bij dit thema de moeilijkheidsgraad niet alleen ligt bij de keuze van het te fotograferen onderwerp, maar dat vooral het juiste belichten van een zwart op zwart onderwerp de grootste uitdaging is.
      Last edited by spooky; 25 augustus 2010, 11:48.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Thema's voor de maand Sep 2010

        Lekker spanndend. Wat zou het volgende maand worden

        Comment


        • #5
          Re: Thema's voor de maand Sep 2010

          Het thema voor volgende maand is het thema welke tijdens de enquête de meeste stemmen haalt.
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment


          • #6
            Re: Thema's voor de maand Sep 2010

            Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
            Het thema voor volgende maand is het thema welke tijdens de enquête de meeste stemmen haalt.
            Nu zou je eens voor de fun het onderwerp moeten kiezen wat het minste punten heeft gekregen. Nu heeft iedereen al kunnen nadeken wat ze gaan doen.

            Comment


            • #7
              Re: Thema's voor de maand Sep 2010

              Het zou mischien beter zijn om de stand van de enquète pas vrij te geven als deze afgesloten is .
              Look,i'm not an intellectual-i just take pictures .

              Comment


              • #8
                Re: Thema's voor de maand Sep 2010

                Citaat simpson
                Het zou mischien beter zijn om de stand van de enquète pas vrij te geven als deze afgesloten is .
                Ook ik ben hier voorstander van. Helaas beschikt de huidige Challenge software niet over deze mogelijkheid.
                Spookys Fotoweb
                BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                Comment


                • #9
                  Re: Thema's voor de maand Sep 2010

                  Het is nu ondertussen al twee jaar geleden dat het forum in een nieuw en beter jasje is gestoken.
                  Ik stel mij nu wel de vraag ging dat voor de challenge ook niet gebeuren, of is dat plan naar de achtergrond verzeild geraakt?
                  Look,i'm not an intellectual-i just take pictures .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Thema's voor de maand Sep 2010

                    Het klopt, dat er overwogen werd om eventueel zowel de software als de Challenge Rules aan te passen.

                    Hiervoor werd een werkgroep opgestart. Er werden heel wat mogelijkheden in overweging genomen, rekeninghoudende met nuttige en interessante voorstellen gekregen vanuit het Challenge Forum .

                    Voor de werkgroep was het vanaf de opstart heel duidelijk gesteld, dat ondanks de inzet van de werkgroep er geen zekerheid zou zijn dat noch de Challenge Rules, noch de Challenge software daarom effectief zou worden gewijzigd of zou worden herzien.

                    De werkgroep maakte hun besluiten aan de raad van beheer over.

                    Afhankelijk van de beschikbare budgetten, de uitvoerbaarheid van de voorstellen en in het algemeen belang van de Challenge besliste, de raad van bestuur om de uitvoerbaarheid tot aanpassing, voorlopig voor onbepaalde tijd te bevriezen.

                    Dit betekent niet, dat op een later meer geschikt tijdstip de naar voren gebrachte voorstellen terug kunnen worden voorgelegd, aan hetzij dezelfde of hetzij een vernieuwde werkgroep voor verdere uitwerking.

                    Wetende, dat de Challenge in zijn huidige vorm nog steeds een bevredigend, mogelijk niet voor iedereen een 100% bevredigend resultaat levert, kan ik me nog steeds samen met vele anderen verzoenen met de bestaande software en Challenge Rules.

                    Ik hoop, dat iedereen zich kan vinden en begrip kan opbrengen voor de genomen beslissingen, dat de raad van beheer in een ook voor hen financieel moeilijke tijden moet nemen.
                    Spookys Fotoweb
                    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                    Comment

                    Working...
                    X