Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Daar ik het ook interressant vind om eens het verschil te zien tussen de verkeerde witbalans en de originele versie wil ik de originele versie van mijn chalengefoto ook laten zien. De originele versie van mijn foto was precies een zwartwit-uitvoering.
Misschien nog iets over de opstelling: het bergkristal lag op een matte plexiplaat waarvan dan nog eens de toplaag met heel fijn schuurpapier mat werd gezet om (bijna) geen reflectie te hebben. Die lag op een doek en stuk papier, om het licht difuus te maken mat daaronder een polarisatiefolie.(=als een polarisatiefilter maar in folievorm). Achter(onder) het mineraal werden gaten gemaakt door de plexie en door het papier en doek. Dit werd dan vanonder beschenen met een spaarlamp van 4000°K. Op de lens zat dan ook een polarisatiefilter waardoor ik alle "overtollige" licht kon wegfilteren en enkel het licht die gebroken werd door het mineraal en de plexie kon vastleggen.
Nog dit: dit idee kwam niet door een reeds eerder geplaatste foto op de challenge (waarvan ik zelfs geen weet had) maar uit een boek over macrofotografie die ik aan het lezen was, en waarin een hoofdstuk ging over mineralen fotograferen.
Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.
Bij deze dan ook mijn inzending zonder foutieve witbalans. Gelukkig hadden we op dat moment 4 fotomodellen zodat ze elkaar konden afwisselen. Bijna 800 foto's over twee dagen verspreid zou een beetje veel geweest zijn voor één kuikentje hé .
Ik heb voor de foutieve witbalans de camera ingesteld op "PRE" , daarna de PRE witbalans instelling laten meten op een fel blauw gekleurde curverbak. Doordat de camera zijn meting heeft gedaan op het felle blauw, gaat hij dit willen compenseren met een orange-rose inkleuring.
Buiten de fotoshoot voor de verkeerde witbalans waren de kuikentjes zelfs nog bereid om te poseren een paar solo shoots en zelfs een paar leuke groepsfoto's
Zie link http://forum.belgiumdigital.com/f44/...ml#post2616073
Grtz Tigo
To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8
Mijn originele staat uiteraard ook op de challenge zelf. De foto hierboven geeft enkel de setting en de kleuren weer van hoe hij er uit zou zien met wel de juiste witbalans. Zo kan je wel degelijk het verschil zien.
To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8
dit was het origineel foute witbalans ingesteld op fototoestel enkel het zwart donkerder gemaakt in een raw bestand, omdat dit door de foute witbalans op de bodem van de foto (glas) naar de bruine kant was
en dit was de goede witbalans ingestel
met een bewerking voor een eindstuk photoshop 5 contrast
+ bol .Ik heb er enkel zeepbellen van gemaakt
omdat ik in deze geen schaduw van de bol kon maken was niet te zien
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Comment