Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vind het toch jammer...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by tom314
    er zijn veel mensen die 10 foto's punten geven, waarbij de laatste 1'en en 2'en krijgen.
    Ik dacht dat dit nu toch al duidelijk was.
    Vanaf heden is het voor iedereen duidelijk dat het niet echt de bedoeling is om op die manier punten toe te kennen : Ben net even naar de inzendingen gaan kijken en blijkbaar werd de challenge-software aangepast en staat er nu bij elke foto te lezen :

    IMAGE RATING

    Please rate this image from 1 to 10, where 10 is the maximum and indicates a great photo. A rating of 1 means your grandmother could do much better ;-).


    Wie nu dus nog veel 1'tjes uitdeelt mag zijn grootmoeder eens komen voorstellen

    Bedankt aan wie de software aanpaste !
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #17
      ongeacht het puntensysteem komen de beter foto's toch bovenaan te staan. Of je nu wint of net niet, dat kan idd wel afhangen van een 1'tje meer of minder.

      Gewoon mijn bedenkingen bij het puntensysteem :

      - Een gemiddelde nemen is niet fair. Een 1 (of 10) zal meer doorwegen naarmate het aantal beoordelingen kleiner is. En niet iedereen krijgt evenveel beoordelingen.

      - Door het gemiddelde te nemen laat je de deur open om iemand te 'straffen'. Een lage score zal zijn gem naar beneden halen.
      Wanneer we een systeem zouden hebben waar we enkel punten geven die dan gewoon opgeteld worden, zou zoiets niet voorkomen.

      - Eigenlijk kan je pas goed oordelen wanneer je alle inzendingen gezien hebt. Dus zou misschien beter zijn als je pas op het einde je quotering zou mogen geven.

      - Als we bvb de challenge 3 weken laten lopen, dan afsluiten, alle foto's tonen en dan een week de tijd geven om punten te geven op volgende manier :
      Je mag 5 foto's 'belonen' met 10 - 7 - 5 - 3 - 1 punt(en) (of iets in dien aard)
      Alle punten worden gewoon opgeteld, hoogste aantal punten wint.

      Dan zou veel van de wrevel die er nu is, niet meer zijn ... nadeel ... kan zijn dat je foto gewoon geen enkel punt haalt, dan weet je eigenlijk nog niks (en daar gaat het toch om, niet ?)

      Maar voor mij is het goed zo, ga zeker eens meedoen als ik mijn cam heb, of ik nu punten krijg of niet ... 't is toch allemaal een kwestie van smaak
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #18
        Het lijkt me het beste dat als iemand lid wil worden van BD (niet alleen de VZW) eerst alle stickies goed door moet lezen en leren. Daarna volgt dan een examen en het lidmaatschap wordt alleen toegekend bij het slagen hier van (1 herexamen mogelijk)
        Zo zijn er meteen hoop problmen opgelost en zal er ook minder in verkeerde forum gepost worden !!

        Comment


        • #19
          1.voor alle duidelijkheid, ik heb het zelf nooit zo gedaan

          maar of het de bedoeling nu is of niet met die puntentelling, je kan toch niemand verbieden om het zo niet te doen..

          En zelfs indien niemand het nog zo doet, dan is het nog erger, dat wil gewoon zeggen dat die 1-en de waarde van je foto vertegenwoordigen, in iemands ogen. Dat klinkt grof en onrechtvaardig, maar waarom zou je een foto die je meteen weer wegklikt omdat ie echt niks is, meer dan een 1 geven ? Ik heb vroeger ook de stelregel gehanteerd "5 is mijn minimum", maar waarom ?

          Iedereen wil hier steeds maar lieve woordjes, bevestiging, rekening houden met newbies en wat nog meer... maar de realiteit is dat je niet altijd in je beste dag bent, en dat de kwantiteit aan geposte foto's (challenge of niet) de kwaliteit ver overschrijdt.

          Als hier wat kritischer en directer zou worden gepost, dat hoeft geen scheldtirade ofzo te zijn, dan zie je waar je gebreken liggen en/of waar verbetering past. De middelmatige tot slechte foto's en/of bewerkingen waar "mooi, knap" enzo als commentaar op komt, zijn niet meer te tellen.

          Dit is weer maar eens een onpopulaire post, wat me nog minder replies op mijn posts gaat geven, maar dan zij het maar zo.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #20
            Euuuh, Perrush, ik denk dat de makers van de software grijze haren zullen krijgen als ze dit lezen ... er is hier in de loop der maanden/jaren al heel wat neergeschreven/gediscussieerd over die puntentelling en de conclusie is steeds : laten zoals het is.
            Op andere plaatsen gebeurt het trouwens ook met gemiddelden. En zoals je zelf aangeeft : betere foto's scoren (gemiddeld) toch beter ...

            Originally posted by Perrush
            - Door het gemiddelde te nemen laat je de deur open om iemand te 'straffen'. Een lage score zal zijn gem naar beneden halen.
            Wanneer we een systeem zouden hebben waar we enkel punten geven die dan gewoon opgeteld worden, zou zoiets niet voorkomen.
            Nee ? Een simpel (weliswaar extreem) vb :

            foto A : 10+1 = 11, gemiddelde = 5.5
            foto B : 5+5+5 = 15, gemiddelde = 5
            foto C : 4+4+4+4 = 16, gemiddelde = 4
            foto D : 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1 = 17, gemiddelde = 1

            In jouw geval zou foto D winnen ... terecht ?

            Als je er vanuitgaat dat alle foto's evenveel kwoteringen krijgen zou je gelijk hebben maar dit is in de praktijk niet het geval en is ook moeilijk te verwezenlijken, zelfs al laat je enkel in de laatste week punten toekennen. Vandaar dat er best met gemiddelden wordt gewerkt.

            Niet toelaten van in de loop van de challenge punten toe te kennen ? Waarom ? Niets belet je om reeds toegekende punten in de loop van de challenge te herzien... naar boven of naar beneden ...

            Dus zoals je zelf besluit : het is goed zoals het nu is.
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #21
              Als hier wat kritischer en directer zou worden gepost, dat hoeft geen scheldtirade ofzo te zijn, dan zie je waar je gebreken liggen en/of waar verbetering past. De middelmatige tot slechte foto's en/of bewerkingen waar "mooi, knap" enzo als commentaar op komt, zijn niet meer te tellen.
              Ja daar heb je wel gelijk in en ik moet ook toegeven dat ik in de challenge veel voorzichtiger ben met commentaar dan bij een gewone post.

              Comment


              • #22
                Reactie op Act's vraag en nog iemand anders die mij diezelfde vraag gesteld heeft...
                Kariboe, jouw foto intrigeerde mij.
                Kan je zeggen hoe je de schaduw zo hebt gekregen?
                Dan leren we wat hé?


                --------------------------------------------------------------------------------
                Leer me zwemmen voor ik leer duiken.
                http://act.instantlogic.com
                De foto lijkt ingewikkeld, toch is de opstelling meer dan eenvoudig. Een helwit, blinkend karton, een plooibox en de felle, harde zon. Er is geen enkele lichtbron die zo'n harde schaduwen geeft als de zon. De late namiddag (rond 16 uur) gaf lekkere lange schaduwen...



                Door wat te spelen met de hellingshoek van de achtergrond en die niet loodrecht te laten lopen op het onderwerk, krijg je bovendien een (leuke?) vervorming in de schaduwen. Onderstaand beeld vond ik daar een leuke afspeigeling van, maar deze durfde ik voor de challenge niet gebruiken - was misschien wat te vergezocht.



                Act en anderen, ik hoop dat ik met deze bijdrage een en ander heb duidelijk gemaakt.

                Vriendelijke groet,
                Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #23
                  Originally posted by filipo

                  foto A : 10+1 = 11, gemiddelde = 5.5
                  foto B : 5+5+5 = 15, gemiddelde = 5
                  foto C : 4+4+4+4 = 16, gemiddelde = 4
                  foto D : 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1 = 17, gemiddelde = 1

                  In jouw geval zou foto D winnen ... terecht ?
                  ja !!!
                  omdat je maar 5 foto's punten mag geven is elk punt dat je krijgt eigenlijk een gewonnen punt. foto A heeft in feite :
                  10+1+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0=11 gem=0.65


                  je geeft zelf het voorbeeld waarom zo'n gem niet het beste is

                  Maar zoals gezegd, van mij mag het ook blijven zoals het is, de beste foto's komen toch naar voren.
                  --
                  Play Drakensang - a free online mmorpg

                  Comment


                  • #24
                    Hé, hello! Leest iemand wel waarom ik dit topic heb gestart?
                    Het gaat mij niet om de puntengeving, wel om het waaróm van de quotering. Makkelijk zat om anoniem iets te waarderen, en er niet bij te zetten, waarom het dan volgens jou zo slecht (of goed is). De challenge - zegt iedereen - is er om van te leren. Nou moe, veel leer je er niet van als er helemaal geen commentaar komt hoor!

                    Wasmeda, dat we er alleen op uit zouden zijn om bewierookt te worden?
                    En dat de nieuwelingen niet voorzichtig zouden moeten aangepakt worden? Sorry hoor, ik ben blij dat ik voorzichtige kritiek heb gekregen toen ik mijn eerste onzekere passen op BD zette! Je kan het natuurlijk ook à la Jacques doen, maar ....
                    Er hebben zich hier een paar wizzards over mij ontfermd toen, en wat was ik blij met hun opbouwende kritiek en goede raad!

                    Dus mijn punt in dit topic is: geef gerust een 1, maar zet er AUB ook bij waaróm. Da's alles
                    hoe ouder hoe gekker- there's no fool than an old fool
                    member of HanFanClan on http://hanfanclan2.web-log.nl/
                    visit my blog on http://gerdayd.web-log.nl/

                    Comment


                    • #25
                      Een goeie foto krijgt van mij een hoge waarde (daardoor niet speciaal altijd een 10 waarde, ik probeer zelf de foto te beoordelen op 3 dingen
                      1) is de foto technisch goed gemaakt(in combinatie met de sfeer dat de foto moet oproepen = bv een onscherpe foto bij macro-opnames zou ik niet geslaagd (kunnen)vinden maar bij actiefoto's kan deze net het gevoel van snelheid doen oproepen ...dus technisch geslaagd = subjectief) en roept de foto bij mij dadelijk een gevoel op van "dit zit goed"

                      2) ik probeer het aantal "10"s te beperken per challenge. Alleen de beste krijgen die van mij. Ik zal ook regelmatig de oude punten evalueren aan de nieuwe foto's die toegevoegd zijn geweest aan de challenge.

                      3)maar waarom geef ik dan soms een 1 ..wel stel dat ik op basis van het bovenstaande een foto een 7 zou geven ...maar met de grootste moeite dat ik geen link met het onderwerp van de challenge kan vinden en dat dit ook niet is uitgelegd door de inzender in de info bij de foto... dan kan (en zal) een goeie foto toch van mij een 1 krijgen.

                      Dus in mijn geval is een 1 meestal een foto die volgens mij niet behoort tot de challenge ... Een mindere foto die past in de challenge zal genuanceerdere punten krijgen, meestal meer dan een 2.

                      ps,stel nu dat DIRPO niet op zichzelf heeft gestemd en/of geen 10 waaarde aan zichzelf heeft gegeven (ik heb geen idee of hij dit wel of niet gedaan heeft, de meesten doen dit hier wel op bd blijkbaar) dan had hij wel gewonnen als hij dat wel had gedaan ;-)

                      Comment


                      • #26
                        Hé, hello! Leest iemand wel waarom ik dit topic heb gestart?
                        Het gaat mij niet om de puntengeving, wel om het waaróm van de quotering. Makkelijk zat om anoniem iets te waarderen, en er niet bij te zetten, waarom het dan volgens jou zo slecht (of goed is). De challenge - zegt iedereen - is er om van te leren. Nou moe, veel leer je er niet van als er helemaal geen commentaar komt hoor!

                        Wasmeda, dat we er alleen op uit zouden zijn om bewierookt te worden?
                        En dat de nieuwelingen niet voorzichtig zouden moeten aangepakt worden? Sorry hoor, ik ben blij dat ik voorzichtige kritiek heb gekregen toen ik mijn eerste onzekere passen op BD zette! Je kan het natuurlijk ook à la Jacques doen, maar ....
                        Er hebben zich hier een paar wizzards over mij ontfermd toen, en wat was ik blij met hun opbouwende kritiek en goede raad!

                        Dus mijn punt in dit topic is: geef gerust een 1, maar zet er AUB ook bij waaróm. Da's alles
                        1. alsof alle jury's steeds motivatie bij hun puntentoekenning geven
                        2. waarom is een slechte foto van een newbie toch beter dan een slechte foto van een gevorderde ? hoelang blijf je newbie ? wie kan het allemaal bijhouden wie newbie is en wie niet ? plus, de challenge is anoniem. wil je één ding bijleren als newbie, leer dan maar tegen kritiek kunnen als je je wil meten met betere creatievelingen. En jacques hierin betrekken, is niet echt teken van proportie tonen. Ik had het duidelijk over niet grof, maar wel duidelijke kritiek.

                        3. de challenge is er om te leren in die zin dat je telkens verplicht wordt om na te denken "hoe" een onderwerp te belichten ipv iets uit het archief te lichten. en daarnaast zie je enkele tientallen anderen die hetzelfde gedaan hebben. Als je daar niet van kan leren ..
                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

                        Comment


                        • #27
                          Ik wil maar even zeggen dat de nieuwe challenge rules duidelijk zijn over twee tot hiertoe moeilijke onderwerpen:

                          1. De datum van de foto MOET dateren van de periode waarin de challenge loopt, zo was de challenge destijds opgezet en zo gaan we er nu mee verder.
                          En ja als ik zie dat een foto genomen is voor de uiteindelijke challenge dan wordt die niet gevalideerd. Vermits ik onmogelijk alle foto's kan controleren rekenen we op de goodwill van de deelnemers.
                          De winnende foto zal echter steeds de EXIF data moeten kunnen voorleggen.
                          Ik hoop dat hiermee alles gezegd is; regels zijn regels en die moet je aanvaarden of op een ander gaan.

                          2. De ratings geven aan hoe je een foto waardeerd, dus geen rang orde; we hebben getracht dit nog wat duidelijker te maken op de foto pagina. In de toekomst zullen we trachten nog verbeteringen aan te brengen maar het systeem omgooien doen we in geen geval.

                          Hopelijk kan iedereen nu wat plezier gaan beleven aan de challenge want dat is de bedoeling .
                          Christian D.

                          Comment


                          • #28
                            Dutchphotozone heeft op dit probleem een goede oplossing.

                            Ze hebben dan wel geen challenge (voor zo ver ik weet, kom er niet zo vaak)

                            Maar iedereen die punten geeft wordt vermeld, en als er punten lager dan 5 gegeven worden dan moet de gever die punten beargumenteren.

                            Mischien een idee?? (ik vind het een hele faire oplossing.)

                            Zal wel wat software aanpassnig vergen wellicht maar het is natuurlijk wel degene die 1-2-3-4-5 geven enkel om het gemiddelde te laten zakken twee keer doen denken over hun actie.

                            just my 2 coppers.
                            leo

                            Comment


                            • #29

                              waarom schrap je niet de cijfers 1-2-3-4.

                              voeg misschien ook nog "11" toe...
                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by tom314

                                waarom schrap je niet de cijfers 1-2-3-4.

                                voeg misschien ook nog "11" toe...
                                nou dat vind ik nou een brilliant idee !!

                                Comment

                                Working...
                                X