Velen hier op BD weten dat ik ben geen taalkundige ben, wat niet betekend dat een taal me niet kan boeien. Daarom onderstaande vraag uit nieuwsgierigheid en interesse.
Wat is de betekenis van “sterven” ? Is dit een plaatselijke of streek gebonden uitdrukking ?
In heel wat commentaren op Challenge inzendingen merk ik plots het woord “sterven” op. Voor mij een woord welke ik in de context van de commentaren waar dit woord in terug te vinden is niet goed kan plaatsen. Enkele voorbeelden waar het woord “sterven” werd gebruikt.
Lilybie gaf als commentaar bij de foto “Ronde Dingen ...” volgend commentaar :
Lilybie gaf als commentaar bij de foto “Sparkling afrondingen.” volgend commentaar :
Erven gaf als commentaar bij de foto “En toen was er licht” volgend commentaar :
Anoniem reactie van de maker geeft als tegencommentaar aan zijn foto “Ammoniet fossiel: Behoort tot de oudste rondingen op aarde, ongeveer 160-180 miljoen jaar oud.” Volgend commentaar:
Dimiella gaf als commentaar bij de foto “Schommelstoel : Naar een ontwerp van Michael Thonet uit 1860. Modelnr: 25” volgend commentaar:
Lucky342 gaf als commentaar bij de foto zonder titel volgend commentaar
Ik heb het woord sterven opgezocht in het woordenboek en kreeg voor sterven volgende verklaring doodgaan
Als synoniemen voor sterven vond ik het volgende :
Doodgaan, heengaan, inslapen, overlijden, vergaan, barsten, slikken en verdwijnen
Laat eens weten hoe ik in de commentaren sterven mag plaatsen ?
Wat is de betekenis van “sterven” ? Is dit een plaatselijke of streek gebonden uitdrukking ?
In heel wat commentaren op Challenge inzendingen merk ik plots het woord “sterven” op. Voor mij een woord welke ik in de context van de commentaren waar dit woord in terug te vinden is niet goed kan plaatsen. Enkele voorbeelden waar het woord “sterven” werd gebruikt.
Lilybie gaf als commentaar bij de foto “Ronde Dingen ...” volgend commentaar :
deed mij eerst aan een oud broodbakoven denken maar ik vermoed DAT DAT het niet is en dan sterven Brik maak me ook al niet veel wijzer .... rondingen zijn er als je maar een beetje hoger was gaan staan stonden ze er beter op
Lilybie gaf als commentaar bij de foto “Sparkling afrondingen.” volgend commentaar :
rondingen juist alom sterven een vreemde eend in de bijt, DAT hoekige kraaltje had je er beter tussen uit genomen voor de rest een prima foto van het thema deze maand
Erven gaf als commentaar bij de foto “En toen was er licht” volgend commentaar :
Was een idee ook sterven in mijn hoofd gespeeld heeft. Enig minpuntje vind ik de reflecties in het glas.
Anoniem reactie van de maker geeft als tegencommentaar aan zijn foto “Ammoniet fossiel: Behoort tot de oudste rondingen op aarde, ongeveer 160-180 miljoen jaar oud.” Volgend commentaar:
Dank je. Moet je weten: in eerste instantie had ik het hele fossiel gepost, tegen een witte achtergrond rondom, maar kreeg dan sterven Laattijdige inspiratie om die spiraal meer te benadrukken. Versie twee viel hier blijkbaar beter in de smaak bij degenen die het origineel gezien hadden. d commentaar
Dimiella gaf als commentaar bij de foto “Schommelstoel : Naar een ontwerp van Michael Thonet uit 1860. Modelnr: 25” volgend commentaar:
Sombere ouderwetse foto sterven kan mij alvast bekoren. Simpel.
Lucky342 gaf als commentaar bij de foto zonder titel volgend commentaar
Ook hier een sterke medespeler. Knap gezien met mooie zachte kleuren. Iets minder centraal gezet zou sterven nog sterker uitgekomen zijn maar evenzeer een sterke kandidaat.
Ik heb het woord sterven opgezocht in het woordenboek en kreeg voor sterven volgende verklaring doodgaan
Als synoniemen voor sterven vond ik het volgende :
Doodgaan, heengaan, inslapen, overlijden, vergaan, barsten, slikken en verdwijnen
Laat eens weten hoe ik in de commentaren sterven mag plaatsen ?
Comment