Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wit/Zwart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ik ben het met Henk oneens. Wel in zoverre, dat de nadruk op fotografie moet liggen. Maar fotografie is naar mijn mening meer dan bv de juiste ISO-waarde of diafragma-instelling. Het gaat denk ik ook heel erg om wat je fotografeert en hoe je dat fotografeert. En daarbij doel ik dus niet alléén op ISO- en F-waarde.

De challenge is nu juist bij uitstek geschikt om die 'beeldvorming' als uitgangspunt te nemen. Juist vanwege het feit dat de foto moet worden gemaakt voor deze challenge, niet simpelweg uit het archief te worden gelicht (nb: ik heb de regels bekeken en helaas deze doelstelling er niet meer in teruggevonden; de meeste leden weten nog steeds dat bij de challenge de bedoeling is een foto speciaal te maken, niet uit de voorraad te putten). Overigens begrijp ik ook wel waarom deze regel niet meer concreet is terug te vinden: het is ondoenlijk voor Jaja om bij het valideren van een foto te beoordelen of die inderdaad 'nieuw' gemaakt of uit voorraad afkomstig is

Maar los van dit wellicht wat idealistisch idee; als de challenge bv 'Appel op fruitschaal' zou zijn, wat gaan we dan beoordelen? Ik vermoed dat er wellicht enkelen zijn die me aangenaam zouden weten te verrassen, maar over het algemeen kijken we dan naar de juiste F-waarde of kleuren (of ai ai, hoe duur de camera was waarmee de foto werd gemaakt). In elk geval naar 50 foto's van een appel op een fruitschaal. En met een ruimere opdracht is dat gelukkig niet het geval.

Dit voorbeeld is misschien tè beperkt. Maar: Ik denk idd dat het fotografisch aspect de belangrijkste beoordeling moet zijn, maar dat betekent (ietwat zwart-wit gesteld ) niet dat we moeten gaan kijken of de cam duur is of dat de juiste knopjes in de juiste stand stonden.
    Een goed beeld van een bepaalde opdracht maken, is véél moeilijker dan de juiste instellingen kiezen. En juist daarvoor is de challenge bedoeld, fotografie dus in een bredere betekenis.

Henkvw, je geeft bv aan dat een originele interpretatie weinig met fotografie te maken heeft. Dit zou ik toch zeer willen bestrijden eigenlijk. Een originele interpratie is m.i. zelfs heel erg belangrijk. En dus wel iets meer dan 'grappig', ik denk zelfs onvermijdelijk voor enige fotografische visie

Comment

ik dacht net dat creativiteit het belangrijkste was bij fotografie henk ...

nee, ik ben er wel zeker van.

ik snap je punt hoor, maar zoals erik al zei, krijgen we een challenge waarin saaiheid troef is (we kunnen misschien kijken wie het beste het detail kan vastleggen van die appel)

de winnaar van de challenge is imho iemand die het opgegeven thema het best in een beeld weet te vatten en dit op een fotografische wijze zoals henk ze voorstaat, dus technisch OK.
      best of both worlds zo'n beetje dus;
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Originally posted by Erik Mansvelders
        Henkvw, je geeft bv aan dat een originele interpretatie weinig met fotografie te maken heeft. Dit zou ik toch zeer willen bestrijden eigenlijk. Een originele interpratie is m.i. zelfs heel erg belangrijk. En dus wel iets meer dan 'grappig', ik denk zelfs onvermijdelijk voor enige fotografische visie
        Volledig oneens. Het uitgangspunt van fotografie is KIJKEN. Het uitgangspunt van de challenge is blijkbaar, als ik sommigen mag geloven, een onderwerp (i.e. woorden) INTERPRETEREN. Originaliteit bij beide zijn totaal niet te vergelijken.
        Iets origineels bedenken bij de opgave heeft meer met taal dan met fotografie te maken. Originaliteit bij fotografie betekent dat wat je ziet, op zo een origineel mogelijke manier op foto vastgelegd wordt.
        Ik denk dat er nu al een hoop mensen hun kop aan het breken zijn om iets origineel bij 'Deuren/Doors' te bedenken. Gegarandeerd dat iemand met een foto van Jim Morrison afkomt. Sorry, maar m.i. heeft dat niets meer met fotografie te maken. Ik hoop vooral op veel foto's van ordinaire en minder ordinaire deuren op een originele manier in beeld gebracht. Dát is fotografie.

Dit gewoon om mijn standpunt heel duidelijk te maken. Straks denken jullie nog dat ik alleen pasfotokes maak met mijn toestel.
        Maar ik ben het ermee eens: zoals de challenge nu is, is hij best wel leuk. Met onderwerpen als 'Appel op schaal' ga je inderdaad een heel saaie challenge krijgen.

Henk

Comment

Originally posted by tom314
          op een fotografische wijze zoals henk ze voorstaat, dus technisch OK.
          Pas op, niet alleen technisch ok he. Een foto moet ook boeien, iets te vertellen hebben. Ik kan een technisch perfecte foto maken van mijn voordeur, maar ik vrees dat die allesbehalve boeiend is .

Henk

Comment

Working...
          X