Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Nov 08

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Thema's voor de maand Nov 08

Oktober loopt weeral op zijn einde.

Het inzenden van foto’s voor deelname Challenge Okt 08 wordt hiermee afgesloten.

Dus terug tijd voor het kiezen voor een nieuw onderwerp Challenge Nov 08..

Tot eind Okt 08 kan men naar hartenlust zowel punten als commentaren geven.

De 5 mogelijke onderwerpen waaruit kan worden gekozen zijn de volgende:
    1. Eén (1) enkelvoudige lijn
      Maak een foto waarin 1 enkele lijn of iets in die aard het hoofdonderwerp uitmaakt.

2. Het begin van het einde
      Creëer een foto dat het begin van het einde aantoont.

3. Omheiningen

4. Uw bezigheden
      Neem een foto van wat je doet voor de kost of neem een foto van wat je het meest doet in je beschikbare tijd.
      Beperkende maatregel : Om de anonimiteit te bewaren mag je niet zelf in beeld komen.

5. Veiligheid
      Neem een foto die het begrip “veiligheid” verduidelijkt.
    77
    Eén (1) enkelvoudige lijn
    0%
    28
    Het begin van het einde
    0%
    23
    Omheiningen
    0%
    9
    Uw bezigheden
    0%
    9
    Veiligheid
    0%
    8

The poll is expired.

Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Re: Thema's voor de maand Nov 08

Hallo,

Oorspronkelijk geplaatst door spooky
    Eén (1) enkelvoudige lijn

Maak een foto waarin 1 enkele lijn of iets in die aard het hoofdonderwerp uitmaakt.
    Deze enkelvoudige lijn mag die bv: in zig-zag zijn of in elips/circel vorm ...etc?
    M.a.w. het moet geen strakke enkelvoudige lijn zijn?

m.v.g.
    Marc
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

Comment

@ to MP61,

Ja, hoor die lijn mag een vorm hebben zoals jij het verkiest, dus zigzag, diagonaal, de lijn mag zelfs gebroken of onderbroken zijn. Het moet niet een strakke lijn zijn maar indien mogelijk wel een enkelvoudige lijn. Als de toeschouwer maar de enkelvoudige lijn in je beeld kan waarnemen. De bedoeling zou moeten zijn hoe duidelijkker men de eenvoudige lijn of belijning in het totale beeld kan opmerken hoe meer kans je maakt om een goede beoordeling en punten te krijgen. Uiteraard zullen ook de fotografische elementen zoals compositie, originaliteit, creativiteit enz… ook wel meespelen
      Spookys Fotoweb

Comment

Blij dat je het thema wat vereenvoudigt, Spooky, want strict genomen is een lijn de kortste afstand tussen twee punten!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Blij dat je het thema wat vereenvoudigt, Spooky, want strict genomen is een lijn de kortste afstand tussen twee punten!
          bedoel je een (rechte) lijn!!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Inderdaad de kortste afstand tussen twee punten is de rechte lijn. Maar een kromme is ook een lijn. In de meetkunde is een boog en koord ook een lijn. Een cirkel is ook een lijn met heel speciale karakteristieken.

Dus zoals U zelf aanhaalt moet men voor de opgave zich niet alleen toespitsen tot de rechte lijn waardoor er meer variatie en creativiteit mogelijk zal zijn.
            Last edited by spooky; 1 november 2008, 11:44.
            Spookys Fotoweb

Comment

zelfs met al deze mogelijkheden van lijnen, zal ik toch weer slapeloze nachten beleven, denkend aan wat nu een mooie foto van een lijn zou kunnen zijn. Nog nooit eerder meegedaan, omdat ik nooit zelf tevreden was of niks geschikt kon fabriceren, maar deze keer moet het gewoon!
              Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

Comment

Hallo muis,

Ik zou zeggen gewoon deelnemen en je kans wagen. Je kan niets verliezen. Je kan er alleen maar kennis en ervaring bij winnen.

Doe zoals ik toen ik zelf aan de Challenge meedeed, stel je verwachtingen niet in op de rangschikking maar geniet van de sfeer en spanning die van een dergelijke deelname uitgaat.

Dus ik kijk speciaal uit naar jouw inzending. Ik beloof je persoonlijk per PM bericht een beoordeling op je inzending over te maken.

Groetjes,

Spooky
                Spookys Fotoweb

Comment

Beste Spooky,

Dat het onderwerp van een challenge ruim geïnterpreteerd wordt vind ik uitstekend. Maar ik vind ook dat er grenzen zijn.

Ik dacht dat het hier ging om een "enkelvoudige lijn" in de meetkundige zin.

Bij het zien van sommige inzendingen verschijnt er een zware frons op mijn voorhoofd.

Is er iets mis met mij, als ik niet "high" word bij het lezen van deze opdracht?
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                    Beste Spooky,

Dat het onderwerp van een challenge ruim geïnterpreteerd wordt vind ik uitstekend. Maar ik vind ook dat er grenzen zijn.

Ik dacht dat het hier ging om een "enkelvoudige lijn" in de meetkundige zin.

Bij het zien van sommige inzendingen verschijnt er een zware frons op mijn voorhoofd.

Is er iets mis met mij, als ik niet "high" word bij het lezen van deze opdracht?
                    ga een beetje met je mee, maar ik laat dat dan ook blijken door een lager cijfer te geven.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik begrijp enigszins wat in bovenstaande topics bedoeld wordt.

Doch ik zie mijn taak als moderator anders dan bepaalde Challengers.

Persoonlijk vind ik dat mijn taak als Challenge moderator er vooral in bestaat dat de Challenge een mogelijkheid moet zijn om amateur fotograven de kans te geven zich met elkaar te meten en dit in een ontspannen en vriendelijke sfeer.

Naast het maandelijks aanbrengen van 5 mogelijke uitdagingen, is het aan de Challengers zelf uit te maken, welk thema hun voorkeur draagt, door het uitbrengen van hun stem.

Eenmaal een thema gekozen is en de Challenge loopt, is het aan mij om als moderator toe te zien dat de inzendingen verlopen binnen de perken van de Challenge regels.

Daar hoort inderdaad bij dat de Challenge Moderator er ook op toe ziet, of een thema binnen de perken van de uitdaging vallen, m.a.w. dat Art 1 van de Challenge Rules wordt nageleefd.

Doch moet aan elke deelnemer voldoende ruimte worden gelaten, om een opgelegd thema naar eigen goeddunken, creatief vermogen en originaliteit te kunnen afhandelen. Een te enge interpretatie door een Challenge moderator zou niet alleen kunnen betekenen dat de moderator als uitsluitingjury zou gaan fungeren, m.a.w. de Challenge Moderator als een dictator optreed, maar zou ook kunnen resulteren in een éénzijdige Challenge’s waar de te verwachten foto’s op voorhand kunnen worden voorspeld.

Gelukkig beschikt het BD Challenge systeem over een mogelijkheid waar elke Challenge - deelnemer en BD - geregistreerde leden de kans krijgen elke ingezonden foto te becommentariëren en aan de ingezonden foto’s een puntenwaarde toe te kennen. Op die wijze worden foto’s welke minder goed aan een uitdaging beantwoorden, meestal door een lagere puntenwaarde afgestraft. Verwacht wordt dat de betere foto's en de foto's die het best beantwoorden aan de opgelegde uitdaging ook de mooiste commentaren en punten worden toegekend. Zo kan ieder geregistreerd BD - lid als een jury binnen het Challenge gebeuren fungeren, waardoor meestal de beste foto’s bij het afsluiten van de Challenge bekroond worden.

Daar bepaalde Challengers meer houden van enge beperkingen gebeurt het, dat af en toe onderwerpen worden aangeboden met een enger opgelegde beperkt thema waarvan die beperkingen liefst, bij het openen van de POLL worden aangebracht of minstens via gestelde vragen, in het Forum voor het aanvangen van de uiteindelijke Challenge worden verduidelijkt.

Eenmaal een Challenge loopt, vind ik het dan ook onzinnig dat bepaalde commentatoren maandelijks in hun commentaren hun misnoegdheid uiten, in de zin vanik hou meer van natuurfotografie, weer macro, weer (mini) studio ...”. Dit zijn naar mijn inzien commentaren waar de inzender niet slimmer en beter van wordt, omdat een dergelijk commentaar alleen maar een mededeling heeft van de voorkeur van de commentator zonder dat er opbouwende elementen naar voren worden gebracht.

Zo heb ik even gedeeltelijk mijn visie weergegeven, hoe ik het modereren van de Challenge zie. Graag, probeer ik aan de hand van dergelijke topics zoals hier boven aangehaald, waar mogelijk rekening mee te houden, zonder daarom op ieder argument klakkeloos in te gaan. Door het aangeven, van dergelijke hinds kan ik waar nodig, het modereren bijsturen.
                      Spookys Fotoweb

Comment

't Is niet mijn idee van modereren. Maar ja ... wie ben ik, hé?

Ik wacht hier dus vol ongeduld tot de eerste "enkelvoudige bikini-lijn" in de challenge opduikt. Dan kan er misschien nog eens gelachen worden.
                        Laat ons hopen dat ze een beetje netjes geschoren is.
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

hihi is niet moeilijk hoor jij bent Jos Vanhengel
                          Spookys Fotoweb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                            hihi is niet moeilijk hoor jij bent Jos Vanhengel
                            Yep ... jammer genoeg de enige échte.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Yep ... jammer genoeg de enige échte.
                              Had je liever met twee 'Jossen Vanhengels' geweest dan?
                              Mvg Tim

Comment

Working...
                              X