Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe flik je dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe flik je dat?

    Bedankt Tigo voor deze toch wel leerzame en volledige uitleg.

    Zo ziet men dat een goede foto niet alleen bestaat uit heel wat denkwerk, maar er heel veel improvisatie aan te pas komt. De fotograaf ongelooflijk veel geduld aan de dag moet leggen om een uitgedacht idee tot een goed einde te brengen.

    Maar eenmaal men het resultaat kan halen wat men voor ogen had wordt de fotograaf beloond met een prachtige foto.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

    Comment


    • #17
      Re: Hoe flik je dat?

      Dit vind ik nu eens een prachtig draadje. Dit zou voor mij iedere maand opnieuw mogen opgestart worden, samen met het 'proficiat' draadje.
      Nico Greetz u !!! :-)

      Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

      Comment


      • #18
        Re: Hoe flik je dat?

        Ik ben ook blij dat er zo enthousiastisch en openhartig gereageerd wordt op deze thread. Dank ook aan Tigo voor zijn gedetailleerde uitleg hoe je een winnende foto maakt!
        Zelf had ik graag wat meer toelichting gehad over "schrijven met licht", zoals ondermeer te zien is in:
        de foto van arkas

        en

        de foto van Kristine

        (Kristine had bij haar eerste versie de uitleg gegeven, maar die is helaas verdwenen met het plaatsen van haar tweede versie). Bijvoorbeeld: hoe kun je zo nauwkeurig in de lucht "Move" schrijven? Is dat bovendien in spiegelschrift?

        Dank bij voorbaat!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: Hoe flik je dat?

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ik ben ook blij dat er zo enthousiastisch en openhartig gereageerd wordt op deze thread. Dank ook aan Tigo voor zijn gedetailleerde uitleg hoe je een winnende foto maakt!
          Zelf had ik graag wat meer toelichting gehad over "schrijven met licht", zoals ondermeer te zien is in:
          de foto van arkas

          en

          de foto van Kristine

          (Kristine had bij haar eerste versie de uitleg gegeven, maar die is helaas verdwenen met het plaatsen van haar tweede versie). Bijvoorbeeld: hoe kun je zo nauwkeurig in de lucht "Move" schrijven? Is dat bovendien in spiegelschrift?

          Dank bij voorbaat!
          Hallo LesC

          De move is als volgt totstand gekomen :

          M'n camera heb ik geplaatst op een statief in een volledig donkere kamer. Dan het diafragma wijd open en de sluitertijd op 15 sec. Klein lichtje bij de hand en voor de camera gaan staan. Op zo'n 3 meter afstand. Lichtje aan en de eerste letter schrijven uiteraard van rechts te beginnen en de letter omgekeerd. Dan lichtje uit, beetje verplaatsen lichtje terug aan, en aan de tweede letter beginnen, enz... tot het woord 'move' gevormd was. Eigenlijk niet zo moeilijk dus...

          groetjes
          Kristine
          Canon eos 400d 18-200 mm Sigma

          Comment


          • #20
            Re: Hoe flik je dat?

            Wauw! Bedankt voor de uitleg, Kristine. Dan moet je toch wel goed (en snel?) in spiegelschrift kunnen schrijven (doe je dat, zoals Mark Uytterhoeven van de week bij Frieda met je linkerhand?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #21
              Re: Hoe flik je dat?

              Dit initiatief is zeer positief te noemen, de uitleg zal voor velen leerrijk zijn.
              Let echter wel op dat het juist is.

              Oorspronkelijk geplaatst door Lolooke Bekijk bericht
              Bij mijn eerste poging was ik meteen verbaast dat de flitstand REAR bij het drukken op de ontspanknop dus bij het openen van het gordijn een flits gaf en er net voor het terug sluiten van het gordijn er terug een flits werd gegeven. Dit betekende dat ik gedurende de 30 seconden belichting kon beschikken over 3 soorten belichtingen.

              Belichting 1 de eerste flits bij het openen van het gordijn
              Belichting 2 het gedempte invallend licht van buitenaf
              Belichting 3 de tweede flits net voor het sluiten van het gordijn.

              Ik gebruikte de 3 belichtingen als volgt
              De 1e flits wordt gegeven als voorflits om het licht te meten en komt juist voor het openen van het eerste gordijn dus dit licht heeft nog geen invloed op de opname. De 2e flits en eigenlijke flits komt dan inderdaad juist voor het sluiten van het 2e gordijn.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #22
                Re: Hoe flik je dat?

                Zelfs als is de uitleg foutief toch blijft het leerzaam dank de correctie door ervaren fotografen waarvoor dank aan photogRAF.

                Zoals ik in mijn betoog aanhaald was mijn foto tot stand gekomen ik citeer mezelf:

                Mijn foto is in feite ontstaan uit pure ellende en dan nog eens bij wijze van onwetendheid en toeval.

                Ik stelde mijn toestel in op manueel, koos voor de flitsstand REAR. In feite een flitsmogelijkheid van de Nikon D70 dat ik nog nooit gebruikt had.
                Daar ik bij het nemen van de foto 2 flitsen zag meende ik dat ik hier door met driebelichtingen werkte. Ik wist niet dat de eerste flits werd gegeven voor het openen van het gordijn. Ik dacht dat dit gebeurde bij het openen van het gordijn. Vandaar mijn foutieve redenering.

                Maar op die manier heb ik nu toch wel iets waardevols bijgeleerd en denk in de toekomst de flitsstand REAR bij lange sluitertijden nog te gebruiken.

                Aldoende leert men. Maakt men een fout dan is er altijd wel iemand die je terug op de juiste weg wil zetten.

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe flik je dat?

                  Na enige tijd afwezig geweest te zijn op het forum door bouw"ellende" , moet ik toch ook even kwijt dat deze thread een schitterend initiatief is. Zeker voor herhaling vatbaar en bedankt aan iedereen voor hun uitleg.
                  Mvg,David
                  [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe flik je dat?

                    Bij deze schrijf ik me dus ook in voor dit topic
                    Heel prettig de uitleg bij de geweldige platen!!!

                    EdjeB
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe flik je dat?

                      Dewalter schreef bij mijn foto van november:
                      ''t Is net een zware zeepbel.Wat is die bal eigenlijk?

                      Dit was een gevlamde metalen knikker die ik gewoon op een tafel met zwarte onder- en achtergrond heb gelegd en daarboven een touwtje gespannen. Daaromheen een witte doek waarachter de belichting stond.
                      De foto dan 180 graden draaien zodat je de indruk kreeg dat de bal op het touwtje lag.
                      De belichtingsmeting is op het witte touw gebeurd zodat het zwart mooi zwart kon blijven.

                      @Irineas
                      Je had dus gelijk

                      mvg
                      Marc
                      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                      M.v.g. Marc

                      Comment

                      Working...
                      X