Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn felicitaties aan EL Barto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn felicitaties aan EL Barto

    Mijn oprechte felicitaties voor El Barto. Van zodra ik de foto onder ogen zag had ik meteen het gevoel dat dit wel eens een mogelijke kanshebber kon zijn om de Challenge "Wit" te winnen. Onderstaande beoordeling stuurde ik dan ook naar EL Barto toen hij om een bespreking van zijn foto vroeg:


    Waw een foto die me een echt waw gevoel heeft. Een heel sterke foto die door zovele goede elementen uitmunt en markant positief in het oog springt.

    Deze uitmuntende factoren die mede deze uitzonderlijke mooie foto maken zijn ontegensprekelijk de sterke evenwichtig en goed doordachte compositie, de eenvoud, de zachte belichting en de originaliteit.

    Het mooie witte kader omlijst niet alleen de Chinese rijst maar ze draagt bij dat de ogen van de kijker onmiddellijk geleid worden naar het hoofd onderwerp. De 2 Chinese eetstokjes zijn de enige elementen in het beeld die wat kleur betreft afwijkt van het overheersende wit. Deze eetstokjes welke heel uitgemeten in beeld werden gebracht vormen dan ook een aangenaam spanningspunt in de foto.

    De gekozen witte achtergrond zorgt er voor dat de foto heel wat rust en eenvoud uitstraalt.

    De manier waarop het kader de foto omlijst maakt hier de foto dan ook uitzonderlijk origineel van opbouw.

    Bij het zien van dit beeld zou men bijna de moeilijkheidsgraad van deze Challenge over het hoofd zien. Het resultaat lijkt hier zo van zelfsprekend dat men bij deze foto niet stilstaat dat het weergeven van wit in de fotografie al vlug gepaard gaat met kleurzweem en overbelichting. Maar hier krijgen we heel wat wit in vele nuances te zien zonder dat er maar sprake is van enige kleurzweem. Ook de belichting lijkt perfect te zijn gekozen. De belichting lijkt heel zacht zonder enig teken van overbelichte delen.

    Deze niet zo eenvoudige Challenge kenmerkt zich alweer met heel wat prachtige beelden waar deze artistieke foto naar mijn gevoel zeker bij de toppers zal behoren.

    Verder weet je naast niet alleen een goed beeld te brengen ook nog via de titel de kijker aan te zetten tot even nadenken. Goed gevonden en goed uitgebeeld.


    Maar ook GALLOSH die om een beoordeling vroeg, wist me met haar foto mij te bekoren. Ook deze foto gaf me een gevoel van een mogelijke winnaar te kunnen zijn:

    Dit was dan mijn beoordeling op haar inzending:


    Alweer een heel compositorisch sterke foto. De naald verlengt mooi de diagonale lijn van het klosje haren. Het garen dat nonchalant en op speelse wijze door het oog van de naald werd gestoken doorbreekt op aangename wijze de strakke lijnen van het garenklosje. Gelijktijdig zorgt zowel de naald als het garen voor een nette schaduw op het grondvlak.

    Ik zie dat je zorgvuldig bent omgegaan met de belichting en je door te zorgen van een afnemende belichting naar boven toe je een rustige achtergrond hebt bekomen. Hierdoor kan alle aandacht gaan naar het onderwerk het klosje, de naald en het garen.

    Ik veronderstel dat je bij het uitwerken van deze foto als snel zal hebben ondervonden hoe moeilijk deze opdracht wel is. Vooral het behouden van de kleur wit is digitaal niet zo eenvoudig. Heel belangrijk zijn voor deze opgave de juiste belichting en de juist sluitersnelheid. Vooral de instelling van je witbalans zal bepalend zijn of je in je foto wit als wit kan weergeven. Heb je de mogelijkheid om je foto in Raw te nemen dan kan je nadien meestal nog veel bijsturen. Kan je toestel geen foto’s in Raw weergeven dan zal de witbalans heel erg belangrijk zijn. Dan zal de juiste instelling van de witbalans vooral afhangen van het soort lichtbron welke je gebruikt.

    Verder is wit heel erg gevoelig voor overbelichting. Dus neem je een te lange sluitertijd of een te grote diafragma (Klein F-getal) opening dan heb je al snel in het wit overbelichting en geen doortekening meer. Is je sluitertijd te kort of je diafragma opening te klein (Groot F-getal) dan kom je snel tot onderbelichting en kan je zelfs hinderlijke ruis hebben.

    Al benaderd je foto redelijk het wit in de garen doch merk ik een min of meer blauwe kleur zweem in de foto. Maar met een bewerkingsprogramma kan je naar mijn mening deze kleurzweem in zekere mate wegwerken. Ook merk ik net waar de naald in het haren gestoken is op het randje af een overbelichting. Dit komt zelfs tot uiting als je probeert de kleurenzweem weg te werken

    Maar ook de foto van Stampers bracht me even uit het evenwicht ook in zijn foto zag ik wel een kanshebber om deze Challenge te winnen. Ook Stampers vroeg om een beoordeling en deze gaf ik dan onder de volgende bewoordingen:


    Een prachtige foto die door zijn eenvoud van compositie en kleur zich heel aangenaam profileert. Een, foto die mij onmiddellijk doet terugdenken aan een foto van jouw hand die in de Challenge Aug 05 met thema cirkels reeds een overwinning behaalde.

    Ondanks de gebrachte eenvoud van compositie en kleur gaat het hier echter wel om een goed doordacht concept waaruit heel wat technische fotografische kennis nodig is.

    De kunst bestaat er in om de ontspanknop op het juiste moment van het openspatten van de melkdruppel te drukken. Anderzijds ben ik uiteraard heel erg nieuwsgierig naar de tactiek welke gebruikt werd voor het tot stand komen van deze foto. Ik denk dat hier in grote trekken dezelfde werkwijze werd gebruikt als bij het maken van de winnende foto van Aug 05.

    Naast de opdracht wit waarin je uiteraard perfect aan de maandopdracht beantwoord door het wit van melk heb je een pracht van een blauw weten te gebruiken als contrasterende achtergrond. In de foto zit dan nog gelijktijdig heel wat beweging. Beweging die je perfect weet te bevriezen door gebruik te maken van korte sluitertijd. Naast de perfecte bevriezing van de beweging van het openspatten van de melk weet je dit gebeuren van het moment ook nog perfect scherp vast te leggen.

    Om het geheel in een evenwichtige compositie weer te geven plaats je het openspatten mooi in de rechter onderhoek van je omkaderde foto.

    Gevolg je brengt een aangenaam beeld van een kortstondig gebeuren.

    Alvast een sterke foto als binnenkomer voor 2007 waardoor je meteen duidelijk maakt dat je ook in 2007 je niet zo maar gewonnen zal geven.

    Je blijft beduidend een fotograaf waar we mee moeten rekening blijven houden.


    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

    Ook van mij een dikke ploficiat aan El Balto ... en natuurlijk ook aan de andere topscorers .
    Als er wind is, droogt de was.

    Comment


    • #3
      Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

      van harte, kan mij er helemaal in vinden.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

        Terechte winnaar, was ook mijn favoriet uit het aanbod.
        Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

        Comment


        • #5
          Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

          voor deze challenge.
          Ik vond dat er veel leuke inzendingen bij waren.
          El Barto, Gallosh, Stampers, ...

          Comment


          • #6
            Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

            Van harte proficiat

            Er zaten idd heel wat goede inzendingen in. 't Was blijkbaar trouwens heel close voor de overwinning ... slechts 2 honderdsten verschil...
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

              Proficiat El Barto met je overwinning , het was dan ook een knappe inzending !!
              Maar mijn favoriet eindigde tweede dus ook een dikke proficiat aan Galosh !!
              Look,i'm not an intellectual-i just take pictures .

              Comment


              • #8
                Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

                proficiat aan de winnaar(s) ... jullie staan terecht aan de top .
                Had alleen jambo & KoRi iets hoger verwacht in rangschikking dan nu het geval is ....ook hun foto's vond ik heel mooi
                The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

                  verdorie, juist op de valreep verslagen, spijtig spijtig spijtig , maar door zo een mooie foto vind ik dat helemaal niet erg, was ook een van mijn favorieten, van harte een dikke proficiat.

                  Het was een spannende challenge met mooie inzendingen.
                  Veel plezier en geluk met de nieuwe opdracht.

                  groeten,
                  GALLOSH

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

                    Yep, knappe foto's op de podiumplaatsen,
                    Chapeau
                    Vriendelijke groeten van Pyper
                    (Ik maak elke dag de mooiste foto, ik krijg ze echter nooit uit mijn toestel)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

                      Hartelijk Dank allemaal voor de felicitaties en mooie woorden, en ik moet toegeven het is best leuk om een keer de 1e te zijn.

                      Natuurlijk ook GALLOSH en stampers proficiat en zoals filipo al aangaf dit was wel erg op het nippertje, maar gelukkig staan mijn favorieten op enkele na toch bij de eerste 10.

                      En nu allemaal op naar spreekwoorden en gezegden, veel succes ermee allemaal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

                        Prachtige deelname, proficiat El Barto ook aan Gallosh met de tweede plaats.

                        Het aantal deelnemers neemt toe, alsook de concurrentie, het zal een spannend jaar worden, tof.
                        Succes aan iedereen.

                        St@mpers

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

                          een terechte winaar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn felicitaties aan EL Barto

                            Ook mijn top drie!

                            Comment

                            Working...
                            X