Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

score (vraagje)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • score (vraagje)

    Een challenge begint bv op de eerste van de maand, ik post al zeer snel een foto en die is pakweg 20 dagen te beoordelen. Iemand post een foto op de voorlaatste dag en die is dan maar 2 dagen te beoordelen.
    Bij de eerste kan men dus 20 dagen punten toekennen en bij de laatste maar 2 dagen, stel nu dat die laatste op die veel kortere tijd toevallig hogere scores krijgt omdat de bezoekers zijn foto wel zien zitten, zijn gemiddelde ligt statistisch gezien hoger dan de beoordeling op 20 dagen. MAAR dit kan net andersom, mijn vraag is gewoon, is dit waar ?

  • #2
    Re: score (vraagje)

    Heb me dit ook al afgevraagd. Msschn zou het beter zijn dat iedereen die meedoet aan de Challenge ook verplicht is elke foto te beoordelen. Indien je dit niet doet kan je evt. uitgesloten worden. Zelf stemmen op je eigen foto zou msschn ook afgeschaft mogen worden. Iedereen mag het weten, ik heb mezelf een 10 gegeven.
    Wat denken de Mods ervan?

    Svennie
    eos 350d + kitlens - 50mm 1.8 I - canon 28-105 - sigma 70-300 DG Apo Macro Super II

    Comment


    • #3
      Re: score (vraagje)

      Hehe, daar had ik niet eens bij stilgestaan dat je je eigen foto ook kon raten. Had ik beter ook gedaan, was ik misschien nog een beetje geklommen!

      Maar vind het ook raar dat op sommige foto's, zelfs de beste!!!, een 1/10 wordt gegeven. Wordt dit gedaan om iemands gemiddelde omlaag te halen of vinden mensen echt dat zulk een foto een 1/10 maar waard is. Of zie ik dit gewoon helemaal verkeerd.

      Vond het gewoon raar om te zien dat een winnende foto zelfs een 1/10 kreeg als ik het goed heb!

      Greetzzzz

      Comment


      • #4
        Re: score (vraagje)

        Oorspronkelijk geplaatst door Candytje
        Hehe, daar had ik niet eens bij stilgestaan dat je je eigen foto ook kon raten. Had ik beter ook gedaan, was ik misschien nog een beetje geklommen!

        Maar vind het ook raar dat op sommige foto's, zelfs de beste!!!, een 1/10 wordt gegeven. Wordt dit gedaan om iemands gemiddelde omlaag te halen of vinden mensen echt dat zulk een foto een 1/10 maar waard is. Of zie ik dit gewoon helemaal verkeerd.

        Vond het gewoon raar om te zien dat een winnende foto zelfs een 1/10 kreeg als ik het goed heb!

        Greetzzzz
        Wist ook niet dat je op jezelf kon stemmen
        (deed ook nog niet mee)

        Dat eenzelfde foto 10 én 1 kan halen moet wel kunnen, niet iedereen ziet alles op een zelfde manier, daarom spreekt een " gemiddelde ".

        Comment


        • #5
          Re: score (vraagje)

          Oorspronkelijk geplaatst door picasso
          Een challenge begint bv op de eerste van de maand, ik post al zeer snel een foto en die is pakweg 20 dagen te beoordelen. Iemand post een foto op de voorlaatste dag en die is dan maar 2 dagen te beoordelen.
          Bij de eerste kan men dus 20 dagen punten toekennen en bij de laatste maar 2 dagen, stel nu dat die laatste op die veel kortere tijd toevallig hogere scores krijgt omdat de bezoekers zijn foto wel zien zitten, zijn gemiddelde ligt statistisch gezien hoger dan de beoordeling op 20 dagen. MAAR dit kan net andersom, mijn vraag is gewoon, is dit waar ?
          Kleine maar belangrijke correctie : er is steeds een periode van 7 dagen dat er niet kan ingestuurd worden maar wel gestemd worden en dat is heel bewust gedaan om te vermijden dat je jouw voorbeeld tegenkomt en iemand speciaal wacht met insturen tot de laatste dag en bvb maar 5 maal punten krijgt. Bij de laatste challenge heeft elke foto minstens 34 keer punten gehad. Het is wel zo dat de eerst ingezonden foto 64 maal punten gehad heeft. Dat is een groot verschil in aantal maar de praktijk laat zien dat het eigenlijk weinig verschil uitmaakt of je vroeg of laat inzendt om gemiddeld (!) veel of weinig punten te halen.

          Het zou wel in zekere zin "correcter" zijn mocht elke foto evenveel ratings krijgen en dus iedereen punten geeft aan alle foto's maar praktisch gezien is een verplichting iets moeilijker te realiseren. In principe stem ik altijd op alle foto's, maar door een onoplettendheid ben ik dit maal blijkbaar 3 foto's vergeten quoteren

          In het verleden zijn er al verschillende topics de revue gepasseerd over de gemiddeldes en ook over de (soms bizarre) 1'tjes die toegekend worden ...

          Niet iedereen heeft dezelfde smaak, dat is maar normaal en dat uit zich ook in de verschillen in punten bij elke foto, maar mocht er iemand denken te kunnen winnen met enkel zichzelf een 10 te geven en de rest 1 dan droomt hij/zij aangezien het over gemiddeldes gaat en in de eindberekening die 1'tjes en 10 slechts een paar hondersten of tienden verschil maken. Bovendien riskeert hij/zij tegen de lamp te lopen en uitgesloten te worden. In het verleden zijn er die het geprobeerd hebben maar van een kale reis zijn teruggekeerd ...

          EDIT : o ja, voor wie zou twijfelen : het is dus niet de bedoeling van maar 10 foto's punten te geven (van 1 tot 10) maar alle (of toch zo veel mogelijk) foto's een quotering te geven die kan variëren van 1 tot 10. Je mag dus 20 keer een 8 geven ...
          Last edited by filipo; 2 februari 2006, 11:48. Reden: aanvulling ivm geven van punten
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: score (vraagje)

            Oorspronkelijk geplaatst door picasso
            Een challenge begint bv op de eerste van de maand, ik post al zeer snel een foto en die is pakweg 20 dagen te beoordelen. Iemand post een foto op de voorlaatste dag en die is dan maar 2 dagen te beoordelen.
            Bij de eerste kan men dus 20 dagen punten toekennen en bij de laatste maar 2 dagen, stel nu dat die laatste op die veel kortere tijd toevallig hogere scores krijgt omdat de bezoekers zijn foto wel zien zitten, zijn gemiddelde ligt statistisch gezien hoger dan de beoordeling op 20 dagen. MAAR dit kan net andersom, mijn vraag is gewoon, is dit waar ?

            Met die vragen zat ik dus ook. Ik zat te denken, is het niet verstandiger dat iedereen zijn/haar foto opstuurd en pas NA dat de challenge is gesloten er 7 dagen de tijd is om punten te geven? Net als bij Idols? Dan pas gaan de lijnen open.
            Geen idee of dat een goede aanpak is hoor.

            Iedereen succes met de volgende
            Groetjes, Jörgen
            www.beautyshoot.nl

            Comment


            • #7
              Re: score (vraagje)

              En weet je hoe het komt dat ik geen 10 in mijn lijstje heb?
              Omdat ik ook aan mezelf geen 10 geef. Wie beter doet, krijgt meer, en ik had er 14 gelijk of meer gegeven.

              Comment


              • #8
                Re: score (vraagje)

                Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
                Ik zat te denken, is het niet verstandiger dat iedereen zijn/haar foto opstuurd en pas NA dat de challenge is gesloten er 7 dagen de tijd is om punten te geven? Net als bij Idols? Dan pas gaan de lijnen open.
                Dit biedt wel nog geen 100% garantie dat iedereen evenveel ratings krijgt.
                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                Comment


                • #9
                  Re: score (vraagje)

                  Ik weet niet hoe dit praktisch/technisch te realiseren valt, maar toch een poging:

                  - Punten geven start pas nadat de instuurtermijn is verstreken (7 dagen voor einde maand);
                  - Bij iedere foto staat dan een vakje waar je je punten kan ingeven;
                  - Je kan pas je punten insturen als ŕlle vakjes ingevuld zijn.


                  seppuku.

                  Comment


                  • #10
                    Re: score (vraagje)

                    Punten geven blijft altijd een lastige zaak, dat zie je in alle sporten waar een jury aanwezig is die punten moet geven.

                    Om bewuste manipulatie tegen te gaan door extra hoge- of lage scores te geven worden vaak de hoogste en laagste score niet meegeteld.

                    Mijn gedachte gaat uit naar het volgende:
                    *Haal van de foto met het minst aantal beoordelingen de hooste en laagste score af.
                    Je hebt dan voor die foto X beoordelingen.
                    *Haal van alle andere foto's ook de hoogste score af en neem de X hoogste scores
                    om het gemiddelde van die foto te bepalen.

                    Op deze manier voorkom je m.i. manipulatie en alle foto's hebben altijd evenveel beoordelingen.

                    Ik bedenk het nu ter plekke dus ik kan hiermee best iets over het hoofd zien.
                    Ik ben er klaar mee.

                    Comment


                    • #11
                      Re: score (vraagje)

                      Verleden jaar of 2 jaar geleden was er al zo'n discussie over het puntensysteem.

                      Kent iemand die posting nog ?
                      Zou die graag nog eens terug lezen.
                      The Sky is the limit. Digital Gigi

                      Comment


                      • #12
                        Re: score (vraagje)

                        Gigi, ik heb ze nu niet opnieuw van begin tot eind doorgelezen, maar dit zijn enkele van de velen...

                        Ik weet niet of dit aan mijn PC ligt of aan de software van de chalenge (of aan de nieuwe reglementen) .. maar bij het zien van enkele schitterende shots van de chalenge wilde ik punten uitdelen, maar ik heb enkel de mogelijkheid na inloggen om een foto te uploaden. als ik dan doorklik naar home en dan naar de foto's, dan ben

                        Dag; Bij de challenge van januari was ik de eerste om een foto up te loaden. Ik had op 25 januari de meeste views en de meeste ratings >70) maar nu staat hij er niet meer tussen. Kan iemand mij een rating geven voor mijn bijdrage ? Dank u. ps: for info; er zouden 119 foto's in de bijdrage zitten. bij de rating

                        De winnaar van de w/wit challenge juli 2003 is bekend ... Filipo, proficiat. Stuur je een full-size bestand van de winnende foto naar "webmaster@belgiumdigita.com" (maximaal 1.2Mb) alsook je postadres? Je poster wordt dan "gefabriceerd" :). Jaja
                        En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

                        Comment


                        • #13
                          Re: score (vraagje)

                          Bedankt

                          Meer als 2 jaar geleden dus (1 feb 2004) en niets veranderd sindsdien.
                          Da's erg spijtig.

                          We blijven dus 1 (ééntjes) toekennen om het gemiddelde vd anderen te kelderen.
                          En we blijven onszelf een 10 geven op het op te krikken.

                          Dag; Bij de challenge van januari was ik de eerste om een foto up te loaden. Ik had op 25 januari de meeste views en de meeste ratings >70) maar nu staat hij er niet meer tussen. Kan iemand mij een rating geven voor mijn bijdrage ? Dank u. ps: for info; er zouden 119 foto's in de bijdrage zitten. bij de rating


                          ps: omwille vh puntensysteem was voor mij de fun eraf om nog mee te doen sinds 2004.

                          Groeten
                          The Sky is the limit. Digital Gigi

                          Comment


                          • #14
                            Re: score (vraagje)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
                            Bedankt

                            Meer als 2 jaar geleden dus (1 feb 2004) en niets veranderd sindsdien.
                            Da's erg spijtig.

                            We blijven dus 1 (ééntjes) toekennen om het gemiddelde vd anderen te kelderen.
                            En we blijven onszelf een 10 geven op het op te krikken.
                            ... en wie zijn schuld is dat? Van enkele 'triestige individuen' of van iemand anders? Ieder systeem is te beďnvloeden, hoe goed het ook geschreven is en op welke manier de puntentelling ook gedaan is.

                            Er zijn vandaag x aantal veiligheden/controle's ingebouwd (die we hier uiteraard niet uit de doeken gaan doen), maar alles opvangen kan uiteraard niet. Bovendien hebben we perfect zicht op de mensen die 1/10 e.d. geven, als dat de spuigaten uitloopt (want sporadisch kan dat natuurlijk wel), dan worden die mensen uitgesloten van de challenge en/of van het forum.

                            Daarenboven gaan we de software niet her- en herschrijven voor ons plezier. De beste stuurlui staan aan wal voor zowat alles. Maar als er een handje moet toegestoken worden, ho maar .... (in de meeste gevallen). De vrijwilligers hebben ook nog een leven naast BD ... als je ziet wat sommige mensen daarvoor van 'dankbaarheid' terug krijgen, dan heb ik veel respect voor die mensen.
                            Sven
                            --
                            Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                            Comment


                            • #15
                              Re: score (vraagje)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
                              Bedankt

                              Meer als 2 jaar geleden dus (1 feb 2004) en niets veranderd sindsdien.
                              Da's erg spijtig.

                              We blijven dus 1 (ééntjes) toekennen om het gemiddelde vd anderen te kelderen.
                              En we blijven onszelf een 10 geven op het op te krikken.

                              Dag; Bij de challenge van januari was ik de eerste om een foto up te loaden. Ik had op 25 januari de meeste views en de meeste ratings >70) maar nu staat hij er niet meer tussen. Kan iemand mij een rating geven voor mijn bijdrage ? Dank u. ps: for info; er zouden 119 foto's in de bijdrage zitten. bij de rating


                              ps: omwille vh puntensysteem was voor mij de fun eraf om nog mee te doen sinds 2004.

                              Groeten
                              Ik zou er eerlijk gezegd mijn deelname en fun niet laten door beinvloeden.
                              Je ziet nl maandelijks dat de beste foto's ook met de nodige 1tjes bedeeld worden.
                              Maar maken die 1tjes een verschil op het eindresultaat? nee hoor.
                              Als die enkele mens(en), die denkt/denken dŕŕrmee de resultaten van de challenge te kunnen beďnvloeden, dan nog niet doorhebben dat hun acties vruchteloos zijn, dan stel ik er me andere vragen bij.
                              En die vragen gaan dan niet over de challenge maar over iets anders.... als je ziet wat ik bedoel.
                              En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

                              Comment

                              Working...
                              X