Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

links of rechts

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: links of rechts

@ Leonidas,

Weet je ook of deze testen dezelfde zijn voor mannen en vrouwen. Heb ooit eens een artikel gelezen i.v.m. differentiatietesten in de houding van armen en handen om vrouwelijke of mannelijke karateristieken op te sporen (bv. travestieten): zo zou een vrouw bij de vraag "bekijk eens je nagels" de hand volledig uitstrekken en over de hand kijken met de nagels van zich verwijderd, terwijl een man de hand plooit om de nagels naar hem toe te bekijken. Er zouden ook verschillen zijn bij het vastnemen van een glas e.d. maar ik heb niet meer de exacte gegevens. Wie weet hier meer over?

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
      Weet je ook of deze testen dezelfde zijn voor mannen en vrouwen. Heb ooit eens een artikel gelezen i.v.m. differentiatietesten in de houding van armen en handen om vrouwelijke of mannelijke karateristieken op te sporen (bv. travestieten): zo zou een vrouw bij de vraag "bekijk eens je nagels" de hand volledig uitstrekken en over de hand kijken met de nagels van zich verwijderd, terwijl een man de hand plooit om de nagels naar hem toe te bekijken. Er zouden ook verschillen zijn bij het vastnemen van een glas e.d. maar ik heb niet meer de exacte gegevens. Wie weet hier meer over?
      Henri
      Nee, dat is dan weer nieuw voor mij, maar dat met die nagels is wel heel herkenbaar. Ik weet hoe ik het doe en hoe mijn vrouw het doet en dat komt helemaal overeen met wat je hier schrijft. Interessant...

Comment

Ik ben rechtshandig maar kijk met links door de zoeker.

Grtz,Fabienne
        Leef vandaag, niet morgen. Morgen is het weer vandaag.
        BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
        The name of the game is to fill the frame!
        http://Fabke.fotopic.net

Comment

Ik ben linkshandig en kijk met het linkeroog door de zoeker, maar ik hou wel mijn rechteroog open tijdens het fotograferen. Dat is waarschijnlijk nog een overblijfsel van uit de periode dat ik een "perhaps"-flitser had (Voor degenen die dat soort flitser niet kennen: ik wist nooit zeker of de flits wel zou afgaan, want ze haperde af en toe Denk hierbij ook aan de passage uit "Nooit meer slapen" van W.F.Hermans, waar Arne Jordal elke keer "perhaps" mompelt wanneer hij de sluiter van zijn Leica indrukt. )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
            Dit is een interessante vraag. De meeste mensen weten wel dat ze links- of rechts'handig' zijn, maar er zijn wel een stuk of 20 kenmerken die bepalen of links of rechts je sterkste kant is.

Dit is er een van, en tien tegen een is dat je onbewust dat oog laat prevaleren boven het andere oog. Doe deze proef eens: wijs met gestrekte arm naar een redelijk klein voorwerp aan de andere kant van de kamer, zo, dat je wijsvinger dat voorwerp bedekt. Hou je arm stil en sluit nu achtereenvolgens je linker- en rechteroog. Bij het sluiten van een van je ogen zul je merken dat je vinger het voorwerp niet langer afdekt - je vinger lijkt te verspringen. Het oog waarbij je het voorwerp nog wel afdekt is je sterkste oog en waarschijnlijk is dat hetzelfde oog waarmee je door de zoeker kijkt.
            bij mij werkt dat niet hoor, welke arm moet je dan uitsteken, links is bij mij het omgekeerde van rechts, dus denk ik dat het wel uitmaakt welke arm je uitsteekt.
            rechteroog.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
              bij mij werkt dat niet hoor, welke arm moet je dan uitsteken, links is bij mij het omgekeerde van rechts, dus denk ik dat het wel uitmaakt welke arm je uitsteekt.
              Zo iemand hadden we hierboven ook al (mic). Voor de meeste mensen zou het niet uit moeten maken maar er zijn blijkbaar uitzonderingen.

Comment

Dit is een interessante vraag. De meeste mensen weten wel dat ze links- of rechts'handig' zijn, maar er zijn wel een stuk of 20 kenmerken die bepalen of links of rechts je sterkste kant is.

Dit is er een van, en tien tegen een is dat je onbewust dat oog laat prevaleren boven het andere oog. Doe deze proef eens: wijs met gestrekte arm naar een redelijk klein voorwerp aan de andere kant van de kamer, zo, dat je wijsvinger dat voorwerp bedekt. Hou je arm stil en sluit nu achtereenvolgens je linker- en rechteroog. Bij het sluiten van een van je ogen zul je merken dat je vinger het voorwerp niet langer afdekt - je vinger lijkt te verspringen. Het oog waarbij je het voorwerp nog wel afdekt is je sterkste oog en waarschijnlijk is dat hetzelfde oog waarmee je door de zoeker kijkt.
                Zeer juiste beschrijving. Het verschijnsel noemen we laterale dominantie. Zo is het voor een voetballer bv. van zeer groot belang of hij links- of rechtsvoetig is. Vanaf de leeftijd van ongeveer 5 jaar ligt de laterale dominantie van de meeste kinderen vast, zowel op motorisch (armen, benen) als sensorisch (ogen, oren) vlak. We gebruiken ons dominante oog om te kijken, het andere oog zorgt voor het dieptezicht. In de hersenen wordt het beeld dan gereconstrueerd. Een en ander heeft te maken met de ontwikkeling van het zenuwstelsel, die ook na de geboorte nog (tot 6-7 jaar) blijft doorlopen.

Tenslotte even opmerken dat een klein percentage van de bevolking ambidexter is, en dus beide handen even goed kan gebruiken.

Bij kruisdominantie (rechteroog en linkerhand) kunnen er tal van problemen opduiken, zoals een vorm van dyslexie met letteromkering b-d en q-p.

De meest bekende test om een betrouwbaar lateralisatieprofiel op te maken is de Harris. Maar het volstaat om door een sleutelgat, microskoop of zoeker te kijken, want dan gebruiken we spontaan ons dominante oog. Net zoals we een trap beklimmen met ons dominante been eerst.

O ja, bij een volkomen sinistrolateralisatie (linkerzijde sterk dominant) mag men niet proberen kinderen 'om te scholen'. Vroeger werden hier als eens strafmaatregelen gebruikt, wat tot ernstige problemen kan leiden.

(sorry, beroepsmisvorming)
                Last edited by Fullator; 29 november 2005, 12:24.
                Fullator
                Fotostudio Candela Zone
                website: http://www.chronax.be
                website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

@Fullator: dank voor de uitgebreide en zeer interessante tekst. Toch weer een aantal dingen geleerd die ik niet wist.

Comment

Ik draag links ...
                    www.fotofolio.be

Comment

Zowel links als rechts of omgekeerd
                      Geflitst !

Comment

Oei ik moet mijn ogen gaan laten uitlijnen
                        Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Het heeft wel niets met links of rechts kijken te maken, maar alleen maar iets doen met rechts in dit geval ( links zal het waarschijnlijk ook wel werken.)
                          Vond het wel grappig.

1.Als je achter je bureau zit of aan tafel, til je rechtervoet op van de vloer en draai rondjes naar rechts (met de klok mee)

2. Blijf draaien en teken nu met je rechterhand een “6”in de lucht.
                          .................................................. .................................................. .

Je voet draait nu in de andere richting.
                          Zie je !!! En er is niets wat je daar aan kunt doen !

Veel draaiplezier

Chris
                          Last edited by Mullie; 29 november 2005, 15:15.

Comment

Ook leuk om weten ... zodra je weet welk van de twee je dominante oog is, kan je als bijziende (myoop) bril- of lens-drager ervoor zorgen dat je dominante oog 100% gecorrigeerd wordt en je andere oog slechts voor 90% ... Zodat je enkele jaren langer zal kunnen wachten vooraleer een leesbrilletje zich voor de andere bril moet komen zetten ... Immers: je zal je dominante oog dan gebruiken om ver te zien zonder echt last te hebben van de onvolledige correctie op je niet-dominante oog, en bij het lezen ga je meer op je andere oog "leunen" ...

Ook zeer klassieke oplossing bij lasek en lasik operaties ...
                            Grtz - k

Comment

wel ik heb een luie rechteroog,valt altijd dicht dus doe ik het maar links(eu kijken hé)
                              gr, eb

Comment

depends, meestal rechts, soms probeer ik met men linker dan nog de wereld af te scannen
                                foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                                X