Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beroep fotograaf?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beroep fotograaf?

Hi,

Heb hier heel wat reacties gelezen.
    Zelf ben ik al 10 jaar professioneel fotograaf. Werk vooral in de mode en muziek industrie zowel hier in belgie als tot ver daarbuiten.
    Voor mij betekent Professioneel=uw dienst met kwaliteit en service verlenen en daar uw brood mee verdienen.
    Soms lees ik hier veel tralala over "een professioneel fotograaf moet het doen voor de passie en niet voor het geld" DAT is dus belachelijk. Van passie alleen onderhoud je geen gezin hoor. En met passie alleen hou je je zaak ook niet draaiende. Het moet een evenwichtige mix zijn. En daar komt het probleem nu met dat nieuw KB waardoor iedereen met een attest van bedrijfsbeheer zomaar mag opstarten als "prof fotograaf" . Gepassioneerde hobby-fotografen zullen willen opstarten en werken aan belachelijk lage prijzen om op deze manier wat opdrachtjes binnen te halen. Nu laten we eerlijk zijn...veel belgen kijken enkel maar naar hun portemonee en naar de laagste prijs. Gevolg...ze gaan naar de goedkoopste "prof fotograaf". Die kan door zijn extreem lage prijzen toch niet overleven (hiermee bedoel ik dat hij waarschijnlijk over een half jaartje wel failliet zal zijn) MAAR hij heeft ondertussen wel potentiele klanten van de echte prof weggenomen. En dezelfde tarieven hanteren als de echte prof's kan hij niet want hij hebt de ervaring en refferenties niet.
    Ikzelf blijf erbij dat het een klein en moeilijk wereldje is om je als prof fotograaf te vestigen. De enige goede manier in mijn ogen is nog steeds...ga eerst x-aantal jaren mee als assistent bij een echte prof en probeer je daarna te vestigen. En niet zomaar eventjes een zaak opstarten die in 90 % toch zal mislukken.
    Geloof mij ook al ben je een super goede hobby-fotograaf...leven van uw fotografie is niet zo simpel en rooskleurig als het lijkt.Het is een harde job.

Vriendelijke groet en beste wensen voor 2006
    iori

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iori
      Hi,

Heb hier heel wat reacties gelezen.
      Zelf ben ik al 10 jaar professioneel fotograaf. Werk vooral in de mode en muziek industrie zowel hier in belgie als tot ver daarbuiten.
      Voor mij betekent Professioneel=uw dienst met kwaliteit en service verlenen en daar uw brood mee verdienen.
      Soms lees ik hier veel tralala over "een professioneel fotograaf moet het doen voor de passie en niet voor het geld" DAT is dus belachelijk. Van passie alleen onderhoud je geen gezin hoor. En met passie alleen hou je je zaak ook niet draaiende. Het moet een evenwichtige mix zijn. En daar komt het probleem nu met dat nieuw KB waardoor iedereen met een attest van bedrijfsbeheer zomaar mag opstarten als "prof fotograaf" . Gepassioneerde hobby-fotografen zullen willen opstarten en werken aan belachelijk lage prijzen om op deze manier wat opdrachtjes binnen te halen. Nu laten we eerlijk zijn...veel belgen kijken enkel maar naar hun portemonee en naar de laagste prijs. Gevolg...ze gaan naar de goedkoopste "prof fotograaf". Die kan door zijn extreem lage prijzen toch niet overleven (hiermee bedoel ik dat hij waarschijnlijk over een half jaartje wel failliet zal zijn) MAAR hij heeft ondertussen wel potentiele klanten van de echte prof weggenomen. En dezelfde tarieven hanteren als de echte prof's kan hij niet want hij hebt de ervaring en refferenties niet.
      Ikzelf blijf erbij dat het een klein en moeilijk wereldje is om je als prof fotograaf te vestigen. De enige goede manier in mijn ogen is nog steeds...ga eerst x-aantal jaren mee als assistent bij een echte prof en probeer je daarna te vestigen. En niet zomaar eventjes een zaak opstarten die in 90 % toch zal mislukken.
      Geloof mij ook al ben je een super goede hobby-fotograaf...leven van uw fotografie is niet zo simpel en rooskleurig als het lijkt.Het is een harde job.

Vriendelijke groet en beste wensen voor 2006
      iori
      Dag iori,

wat je aanhaalt klopt wel. Het zal verdomd moeilijk zijn om je als professioneel fotograaf te vestigen in hoofdberoep en dan nog van je zaak te kunnen leven en winst te maken.

Dit denk ik klopt voor zij die willen starten in hoofdberoep. Maar de meesten zullen niet in hoofdberoep maar wel in bijberoep starten. Ik ben dit ook van plan. Ervaring doe je op al doende, iedere zelfstandige is ook ooit moeten starten. En wat je graag doet, daar doe je de moeite voor om er te komen. Ik krijg heel positieve reacties op mijn werk, af en toe gaat het ook wel eens minder. Leren uit je fouten is dan het eerste wat je moet doen.

Momenteel bezig met mijn 2e jaar haalbaarheidsstudie, dit jaar mijn diploma behaald en ook nog een jaar persfotograaf bezig. Ik start in bijberoep en hoef niet te vrezen voor mijn job. Je legt de lat zo hoog je zelf wil

Maar ik deel je mening ook dat je beter ervaring doet bij een goede prof om alzo jouw grenzen te kennen. En veel fotograferen, dat is de beste leermeester.

Greetz, RonnyE

Comment

Nagel op de kop, maar wat dan ook.. hoe meer fotografen, hoe meer concurrentie en hoe moeilijker het wordt om er centjes mee te verdienen.
        En het IS AL moeilijk nu.. conclusie.. twordt er ni simpeler op...

But never the less... Ben zelf met fotostudies bezig 2e jaar, k amuzeer mij rot en ben er vrij gerust in dat alles op zen pootjes komt...

Mij hoor je ni klagen

Groetjes Wim
        D700 - 24-70 NIKKOR - 70-200 VR NIKKOR - SB-800 - MANFROTTO 055PROB + ballhead en ng wa reflectieschermkes en een difuusschermke waar ik veel aan heb :-)

Comment

Dag Wim,

volgens mij ken ik je ... was je ook op de fashionshow van de modenatie

Greetz, RonnyE

Comment

Bescherming beroep fotograaf?

Hallo! Is het beroep van fotograaf nu terug beschermd is of niet, en zo ja, wanneer is dat juist ingegaan?

Wat willen ze nu met die welles-nietes??

Ik heb iets gelezen over "eind november" (nu dus), iemand de juiste datum en eventueel een link naar de wettekst of staatsblad of zo?

Comment

Re: Bescherming beroep fotograaf?

Oorspronkelijk geplaatst door Vladimir Bekijk bericht
              Hallo! Is het beroep van fotograaf nu terug beschermd is of niet, en zo ja, wanneer is dat juist ingegaan?

Wat willen ze nu met die welles-nietes??

Ik heb iets gelezen over "eind november" (nu dus), iemand de juiste datum en eventueel een link naar de wettekst of staatsblad of zo?
              het voorstel is deze week ingediend...moet enkel nog goedgekeurd worden...

't is dus nog een kwestie van enkele dagen
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Re: Bescherming beroep fotograaf?

Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                het voorstel is deze week ingediend...moet enkel nog goedgekeurd worden... 't is dus nog een kwestie van enkele dagen

OK, bedankt! Ik snap enkel niet waarom het eerst vrijkomt en dan weer afgeschermd wordt. Precies dat ze een hoop fotografen te kort hadden en die op deze manier aan een vestigingsattest hebben geholpen...

Comment

Lees ook hier eens...!

Comment

OK, ik verhuis misschien best naar daar, bedankt!

Comment

• Re: Bescherming beroep fotograaf?

Oorspronkelijk geplaatst door Vladimir Bekijk bericht

OK, bedankt! Ik snap enkel niet waarom het eerst vrijkomt en dan weer afgeschermd wordt. Precies dat ze een hoop fotografen te kort hadden en die op deze manier aan een vestigingsattest hebben geholpen...
                      't Is inderdaad een ongelooflijk verhaal, begrijpe wie begrijpe kan, dat kan allemaal hier in dit apenland

Comment

• Re: Bescherming beroep fotograaf?

Oorspronkelijk geplaatst door York Bekijk bericht
                        't Is inderdaad een ongelooflijk verhaal, begrijpe wie begrijpe kan, dat kan allemaal hier in dit apenland
                        nee hoor... dit zat er aan te komen...daar zijn nu eenmaal beroepsverenigingen voor...die verdedigen de belangen van hun (officiële) leden...
                        some toys 4 big boys
                        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

• Re: Beroep fotograaf?

@ Mod:

Sluit deze topic, er loopt een nieuwe topic hierover, anders gaan we weer cross-posten ...

tnx
                          www.fotofolio.be

Comment

• Re: Beroep fotograaf?

Deze topic is gesloten omdat er hier inmiddels een nieuwe discussie loopt.

Xarder
                            Last edited by Xarder; 23 november 2006, 22:42.

Comment

Working...
                            X