Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoverkoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotoverkoop

    Oorspronkelijk geplaatst door jowein
    Dus stel,
    ik trek me van alles niets aan en
    verkoop een paar foto's. Met kader er dan bij natuurlijk.
    Moest er nog iemand zijn die dezelfde foto wilt,
    kan je die dan nog eens verkopen? Of moet het
    origineel zijn en blijven. Zoals bij een schiderij bv?
    Of je ze origineel wilt houden zal je eigen keuze zijn denk ik. Ook schilders drukken soms meerdere zeefdrukken van één enkel werk. Hoeveel exemplaren je maakt moet de kunstenaar (jij als fotograaf in dit geval) zelf weten. Voor exclusiviteit kan je natuurlijk wellicht wel weer wat extra vragen.

    Comment


    • #17
      Re: Fotoverkoop

      Je kan je koper ook voorstellen om ruilhandel te plegen. Jij ruilt fotos tegen een lens bv of ander fotomateriaal dat je dan wel kan verkopen via BD

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #18
        Re: Fotoverkoop

        volgens mij kan je gewoon via payroll een factuur laten maken...denk dat dat het gemakkelijkste is

        Comment


        • #19
          Re: Fotoverkoop

          volgens de juridische dienst van m'n boekhoudkantoor mag je in BE gerust gebruikslicenties van foto's en foto's verkopen zonder fotograaf te zijn. De manier waarop je het op de factuur zet is mogelijks nog belangrijk tot als de bescherming van het beroep vervalt.

          Comment


          • #20
            Re: Fotoverkoop

            Foto's in opdracht, bv huwelijk, ... zijn één zaak en is duidelijk voor een beroepsfotograaf. Als je hier geld voor vraagt kom je in troebel water, zeker wanneer het niet eenmalig zou gebeuren. Dus (B) BTW aanvragen en de nodige administratieve rommel.

            Anderzijds heb je de resultaten van 'kunstfotografie'. Op tentoonstellingen e.d. worden dus wel degelijk foto's (met of zonder kader) verkocht.

            Wat doe je met gepubliceerde foto's in tijdschriften? Wat met prijswinnende werken? Wat met foto's van evenementen waar je toevallig bij bent en ze aan kranten kwijt kan? (bv tsoenami, New Orleans, en andere rampen.)
            André Langenus (EFIAP)

            Comment


            • #21
              Re: Fotoverkoop

              Oorspronkelijk geplaatst door doemoezi
              Wat doe je met gepubliceerde foto's in tijdschriften? Wat met prijswinnende werken? Wat met foto's van evenementen waar je toevallig bij bent en ze aan kranten kwijt kan? (bv tsoenami, New Orleans, en andere rampen.)
              voor zover ik weet is geen vestigingsattest nodig voor persfotografie. wel vakkennis, en daarvoor is dan toch vaak die opleiding een goede ruggesteun

              Comment


              • #22
                Re: Fotoverkoop

                Ok, verder uitspitten:

                stel, een paar vrienden/kenissen/familieleden/collega's gaan trouwen en vragen jou of je foto's wil trekken. Natuurlijk wil je dat, het is immers je hobby. Je vraagt er dan ook niets voor, behalve dan dat zij de onkosten betalen (batterijtjes voor de flits, afdrukken, eventueel CD'tje waar ze op gebrand worden, ik noem maar wat).

                Omdat de vrienden heel tevreden zijn van het resultaat en weten wat een beroepsfotograaf voor zoiets vraagt, willen ze je toch wat geld geven 'voor de moeite'.

                Wat nu?
                - halsstarrig weigeren?
                - hen een lijstje geven met 'cadeautjes' die ze voor je kunnen kopen?
                - gewoon aannemen en er verder niet meer wakker van liggen?
                Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                vroeger op dit forum bekend als wAckO

                Comment


                • #23
                  Re: Fotoverkoop

                  Gewoon aannemen. Je verdient je brood er niet mee. Je kan het geld dan zien als wat drinkgeld.

                  Comment

                  Working...
                  X