Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

    Een plastic bekertje, zo'n dun weggooi-geval uit de koffiemachine, is ook prima te gebruiken om de schaduwen zachter te maken. Om efficienter met het licht om te gaan heb ik wel eens de helft van de binnenkant van de beker (de zijde die naar de fotograaf gericht is als de flitskop rechtomhoog staat) met alu-folie "bekleed". Ook geschikt om te flitsen als je met een fish-eye werkt.

    ja, ja in de vakantie wordt er heel wat afgeknutseld

    Wat ook kan helpen is een SB-800 die je op een witte paraplu monteert. Je hebt dan wel een statief of een hulpje nodig dat de paraplu voor je vasthoudt. Met de D70 kun je de SB-800 perfect op afstand aansturen.

    Maar het meest flits ik toch tegen plafonds aan, waarbij ik het witte kapje van de SB-800 op de flitser laat staan om een puntlichtje in de ogen te krijgen.

    Waarom de SB-800 en niet de SB-600? Het hogere richtgetal is bij indirect flitsen meestal erg welkom.

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #17
      Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

      Ik heb het dus gelijk even uitgeprobeert. Men neme een A4tje, haal daar over de breedte een strook af met de breedte van 2x de hoogte van de flits (duidelijk? ) Haal daar vervolgens nog een stukje van 6 centimeter af. Vervolgens vouw je deze strook over de lengte dubbel. Dit geheel plaats je over de interne flitser. Dan vouw je de uiteinden links en rechts naar achter de flits. Als het goed is heb je nu voor de flitser 1 laagje papier en aan de achterkant 4 lagen. Door die 4 lagen doe je even een nietje. Als het goed is krijg je dan iets wat op dit lijkt:


      Die kan je dan heel handig over de flits heenschuiven. Je moet dan wel iets de FEC iets opschroeven, of de exposure compensation, maar het werkt. (het ziet er alleen niet uit, maar als iedereen dit zondag doet valt het niet op )

      Op mijn 300D moest ik zowieso omlaag compenseren als ik de flits gebruik. Dat hoeft nu dus niet meer. Als je op de 300D de AE-lock knop indrukt krijg je overigens een korte flits. Daarmee doet hij vervolgens de lichtmeting. Dan houd de camera er dus rekening mee dat er een stuk papier voor de flitser zit. Als je dat doet gebruikt de camera eveneens spotmeting, hetgeen ook handig kan zijn voor zondag. (dit is op de 300D namelijk helaas niet in de stellen, een enorme tekortkoming).

      Edit: ik heb het over FEC (Flash Exposure Compensation), daarvoor moet je op de 300D dus de firmware hack geïnstalleerd hebben (ik heb de undutchables). Ik vermoed dat de overige DSLR's dit zowieso hebben.

      Edit2: Versie 2 van mijn home-made omnibounce heeft 2 stukjes magic tape aan de binnenzijde over het nietje geplakt om zo beschadigingen aan de behuizing te voorkomen.
      Last edited by Stefan16384; 18 augustus 2005, 10:15.

      Comment


      • #18
        Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

        Nog een self-made omni-bounce, van wooha in deze reply.

        De volledige thread: link.
        Last edited by Hombre; 19 augustus 2005, 08:15.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #19
          Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

          Als jullie koffiebekertjes nodig hebben, let me know
          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

          Comment


          • #20
            Re: Tips alvorens naar Waterschei af the reizen?

            thisisforlife : ik zie da ge in mijn groep zit en precies dezelfde ervaring hebt als ik. Allez,denk ik toch volgens uwen uitleg . Ben pas 8 maand bezig ik.
            Ik heb maar 2 kaartjes van 256 maar wel een OnionDrive van 40Gig bij dus als ge in de problemen komt moogde altijd overzetten op mijn driveke zenne.
            Ik denk nie da ta rap vol ga zijn anders hou ik er een zere vinger aan over denk ik.
            We gaan gewoon goe oefenen daar ! Ikke toch
            ooit ... .

            Comment

            Working...
            X