Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan de anciens....

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aan de anciens....

Oorspronkelijk geplaatst door racekonijn
    Af en toe stel ik ook nog wel eens een domme vraag , maar het meeste vind ik wel terug via de zoekfunctie .
    I.M.H.O. : domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden.
    Logisch dat een beginnersvraag dom kan klinken voor een gevorderde. Dat betekent echter niet dat die vraag ook echt dom is. In het beginstadium is alles nu eenmaal nieuw en moet je alle dingen nog leren. Iedereen heeft dat proces moeten doorlopen, iedereen die pas met iets begint moet dat proces doorlopen.

Natuurlijk zijn er op forums zoals dit altijd wel mensen die dit of dat niet leuk vinden ( mensen verschillen nu eenmaal hé ). Wat betreft commentaren : ikzelf heb hier nog maar enkele foto's gepost en uit de commentaren die ik daar op kreeg heb ik weeral wat bijgeleerd . Dat is toch de bedoeling van een forum denk ik . Niet iedereen kan evengoed zijn of evengoed materiaal hebben ( nog maar te zwijgen over de tijd om te fotograferen ).
    De ene kan zich al makkelijker uiten dan de andere, de ene kan meer geduld aan boord leggen, kan iets met meer tact brengen.
    Soms kunnen bepaalde reacties inderdaad wel eens wat hard aankomen en een beginneling de moed ontnemen. Maar naarmate men meer van iedereen leest, begint men de mensen ook een beetje te kunnen inschatten. Dit helpt om sommige reacties te nuanceren en de zogenaamde ongezouten mening zelf wat bij te zouten zodat ze toch te pruimen valt.

Enfin , kan dus enkel maar zeggen dat ik geen enkel probleem heb met dit forum en dat ik hier graag nog lang zou blijven en veel bijleren ( zodoende kan ik dus binnenkort misschien ook zulke prachtige foto's posten )

Just my 2 eurocents
    Idem hier. En ook al reageer ik op in het forum niet op elke foto, ik leer en steel met mijn ogen van enkele van de seniors hier. Een paar onder hen zijn echt een voorbeeld voor mij geworden en ik tracht hun werkwijzen dan ook ik mijn hoofd te prenten om er iets uit te leren. Wie de seniors zijn hou ik wel even voor me
    En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Ik denk dat er weinigen het forum 'echt' verlaten hebben, de meesten zullen hier wel zeer regelmatig komen kijken, vele anderen posten hier zelfs nog onder een andere nickname vermoed ik
      Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Wil je de top uitbreiden moet je de voet breder maken.
        Het is hier op BD zoals in de sport .Er zijn toppers die de andere toppers als collega's zien .En er zijn toppers die andere toppers als concurenten zien.

Besluit collega's maken plezier
        Concurenten ......
        Groetjes
        http://www.vehe.be

Comment

Nu deze topic toch weer bovenaan staat, even mijn idee laten horen.

Vroeger, in de begindagen van het BD-forum, waren er misschien 30 goede fotografen waarvan er 20 wekelijks een "goede" foto posten. Nu zijn er honderden actieve leden die wekelijks letterlijk honderden foto's tonen. Jammer genoeg staan er tussen die foto's ook wat minder goed werk. Toch zijn er tientallen erg fraaie foto's en meesterwerkjes tussen. Is dan het niveau van BD naar beneden gegaan? Ik vind van niet, want we hebben véél meer goede foto's dan in het begin. Alleen moet je nu af en toe eens een minder goede foto wegklikken. Een ruwe schatting leert ons dat er op BD een 80.000 foto's staan (of gestaan hebben), vanzelfsprekend staat daar "rommel" tussen, maar ook duizenden pareltjes en die komen echt niet alleen van de anciens met jaren ervaring. Getuige hiervan de Hall of Fame.

Iedere ancien die hier weggaat zal daarvoor wel zijn eigen redenen hebben. Der zijn er bij die vinden dat de forumregels niet op hun van toepassing zijn, der zijn er bij die niet de aandacht krijgen die ze menen te verdienen... daar kunnen we moeilijk wat aan doen. Der zijn er ook die na de forumherindeling zich opnieuw wat thuis voelen en terug komen posten. Zijn er ook nog die gasten die met veel show weggaan en toch nog dagelijks anoniem de forums bezoeken zonder wat te posten, en die gasten die onder een andere naam terugkeren. Tja...

Verder wil ik de nieuwelingen de raad geven om hun foto's wat kritischer te bekijken alvorens in Showcase te posten. Stel jezelf de vraag: zou ik die foto willen inkaderen en ophangen in de beste kamer? Vind je van niet, dan hoort die foto infeite niet thuis in Showcase.

En op Belgiumdigital blijft iedereen welkom!

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
            Verder wil ik de nieuwelingen de raad geven om hun foto's wat kritischer te bekijken alvorens in Showcase te posten. Stel jezelf de vraag: zou ik die foto willen inkaderen en ophangen in de beste kamer? Vind je van niet, dan hoort die foto infeite niet thuis in Showcase.

En op Belgiumdigital blijft iedereen welkom!

Daar zit het hem nu net volgens mij.
            Een nieuweling(e) in de fotografie gaat een foto niet op dezelfde manier bekijken als een doorwinterde fotograaf.
            Een nieuwke ziet bv een bloem, wil die op foto vastleggen en als het resultaat is dat die bloem ook op foto staat dan is hij/zij fier dat het gelukt is.
            Het is pas door het posten van die foto dat zaken naar boven kunnen komen als scherpte, rekening houden met achtergrond, crop van overbodige onderdelen enz... Op die kritische punten wordt hij/zij gewezen door de ouwe rotten in het vak waardoor hij/zij er vervolgens rekening gaat/kan mee houden en de volgende keer reeds een betere foto plaatst.
            Dit leerproces gaat steeds weer opnieuw van gang tot dat nieuwe geen nieuwke meer is... dankzij die ouwe rotten, jullie dus.

Comment

Daar ben ik het niet 'helemaal' mee eens Cookie, tenzij je een echt natuurtalent bent vraagt ook fotograferen oefeing en studie, allebei héél véél zelfs, het stopt eigenlijk nooit...

Hoe dikwijls zien we hier(zeg maar dagelijk) van mensen die nog quasie nooit een foto getrokken hebben, nu een digitaaltje gekregen/gekocht hebben (=prima!) de handleiding nog niet gelezen hebben en de eerste foto waar 'iets vaag' opstaat hier posten.
              Neen, wat meer inzet(oefening) & studie is wel een eerste vereiste.

Leg de lat voor uzelf hoog, zijt zéér kritisch en streng op uw werk en als je vind dat dit nou DE foto is, post ze dan.

Samengevat kan je stellen dat je er normaal jaren over doet om de knepen wat te hebben en een gedegen fotografisch oog te krijgen. 't ja dat vraagd wel geduld + oefenen en een lang leerproces, geloof me, zo is het met alle anciens vergaan!!.

Rome is niet op een dag gebouwd...

Comment

Ik heb me waarschijnlijk niet goed uitgedrukt Teddy-Bear.
                Fotograferen vraagt inderdaad veel oefening en studie. Niets is minder waar.
                Ik bedoelde maar dat het kritisch leren bekijken van je werk ook iets is wat moet groeien. De ene heeft dat in zich, de andere moet hier enige begeleiding in krijgen om het aan te leren. Dàt bedoelde ik.

Iemand die aan het begin van dit proces ligt zal er bv niet aan denken om, in het geval van diezelfde bloem, ervoor te zorgen dat de achtergrond wat rustig is door met de scherptediepte te spelen of er een achtergrondje achter te plaatsen. Misschien schenkt die op dat ogenblik meer aandacht aan de technische kanten dan aan de compo, of net omgekeerd.

Ik weet dat dit bij mij in het begin het geval was. Als ik mijn aandacht op het ene richtte moest gegarandeerd het andere eraan inboeten.
                Door oefenen en alle mogelijkheden uit te proberen, de resultaten met elkaar te vergelijken enz. heb ik al tamelijk wel wat geleerd. Als ik nu een bepaald resultaat beoog en ik kom er niet met hetgene ik weet en hetgene ik op het net kan vinden dan stel ik de vraag natuurlijk.

Overdreven is het inderdaad dat er soms vragen gesteld worden zonder dat men ook nog maar een handleiding ter hand heeft genomen of zelf testen heeft gedaan. Eerst moet je zelf trachten een antwoord te vinden op je vraagstelling. Lukt dat niet, dan breng je je vraag naar buiten.

Comment

Ik wil ook graag even mijn zegje doen.

Mede dankzij of door de dslr is het fotograferen een stuk toegankelijker geworden voor veel personen. Ik heb ook lang getwijfeld over het aanschaffen van een dslr, ik had namelijk in het geheel geen ervaring met spiegelreflex camera's.

Mede dankzij dit forum is het zover gegroeid dat ik een camera en bijbehorende spullen heb aangeschaft. Gelezen, gelezen en nog eens gelezen totdat ik uiteindelijk begreep wat een foto tot een foto maakt, belichting, sluitertijd etc etc... allemaal van het forum gehaald.

Ben nu dagelijk met mijn camera aan het "spelen", probeer iedere keer de lat hoger en hoger te leggen. Em inderdaad als ik hier rond kijk en zie welke kwaliteit sommige bd'ers hebben, dan neem ik daar mijn petje voor af.

maar uiteindelijk wil je toch je eiegen werk ook wel eens aan anderen laten zien nietwaar, dus zoeken en zoeken uit stapels foto's, eindelijk de mooiste gevonden, op het web gezet, en hopen dat je niet te veel wordt uitgelachen...

En dat is nu waarschijnlijk het grote probleem. Voor sommige mensen ligt een drempel om iets te posten veel hoger dan voor anderen. Sommigen denken inderdaad dat met een dslr de plaatsjes er vanzelf komen, niets is minder waar! Voor sommigen mensen ligt de lat van kwaliteit nu eenmaal een stukje hoger dan een ander. En het is heel moeilijk om daar een grens te stellen, vooral omdat een foto die de fotograaf misschien geweldig is helemaal niet zo geweldig is. En vooral voor de (beginnende) mensen die zelf vinden dat ze een perfecte foto posten en hierop kritiek krijgen, zal het af en toe behoorlijk slikken zijn.

Ik moet zeggen dat ik het juist zeer bewonder dat er mensen de moeite nemen om een foto te beoordelen en hun mening geven.

Ik hoop nog vele jaren hier te mogen komen en dat mijn kwalitieten in fotografie mede dankzij jullie alleen maar mogen toenemen....
                  Kijk ook eens op mijn Fotoalbum : http://jacg.org

Comment

Toen ik eind 2001 BD ontdekte en regelmatig bezocht is dat de doorslag geweest om in 2002 een digitale camera aan te schaffen. Ik heb me dan ook geregistreerd zodat ik vragen kon stellen, leren, kijken en ik was dan ook een regelmatige poster van foto’s en commentaren. Maar er is een tijd van komen en gaan en dat is in vele dingen zo.
                    Het feit dat ik nu minder post heeft niets te maken met eventuele sfeer op BD, ik vind het hier nog steeds aangenaam vertoeven en boeiend.

Ik kom nog erg regelmatig een kijkje nemen en volg bepaalde topics op de voet.

De laatste tijd zijn er hier inderdaad vele nieuwe “gezichten” en dat maakt het net wat moeilijker maar ook erg boeiend en verfrissend.
                    Moest BD enkel nog bestaan uit “anciens” dan zou het m.i. een drempel zijn voor de nieuwelingen. Ik ben daarom ook overtuigd dat vele “anciens” zoals ik plaats hebben gemaakt voor de nieuwelingen om hen de ruimte te geven die ze nodig hebben om te leren en zich te bevestigen.
                    De evolutie de BD heeft meegemaakt de laatste maanden leent zich er uitstekend toe.

Aan alle "nieuwelingen" op BD veel plezier hier en aan de "anciens" groetjes van op en naar de achtergrond!
                    Last edited by eMJeke; 8 augustus 2005, 09:58.
                    eMJeke
                    website

Comment

Ik hang hier ook al een tijdje rond en heb BD stukje en beetje zien meegroeien met (de vereisten van) z'n (wijzigend) publiek. Er is inderdaad een tijd geweest dat de toekomst er niet zo bijster mooi uitzag: de gevorderden die zich ergerden aan wat zij als het "dalend niveau" van het forum aanzagen wegens de constante instroom van nieuwelingen en anderzijds de beginnelingen die op de duur schrik kregen om nog iets te vragen (laat staan hun foto's voor de leeuwen te gooien) na de zoveelste scherpe reactie vanwege de "anciens".

Vandaag zie ik anderzijds een forum dat er goed in slaagt om "water en vuur" met elkaar te verzoenen: de gevorderden kunnen hun artistieke "ei" kwijt en kunnen "op niveau" bepaalde topics uitspitten, terwijl ook een beginner vrij snel geïntegreerd raakt. Nu nog iets vinden om de immense know-how die achter de "search-knop" schuilt te ontsluiten... (de roeping voor redactie / editors / ... ?) Enfin, goed bezig zou ik zeggen.

Ik durf zonder overdrijven te stellen dat wat ik hier heb geleerd bepalend is geweest voor de richting die ik in mijn hobby (of beter: passie) ben ingeslagen. Niet onbelangrijk als je bedenkt met wat voor kapitaal je na een tijdje op weg bent.

De anciens die zich "te goed voelen" om hier hun paarlen voor de zwijntjes te komen werpen moeten één ding heel goed bedenken: pas in een open forum komt hun werk ten volle tot z'n recht. We leren allemaal uit de vaak adembenemend mooie en originele beelden die hier getoond worden; we leren ook uit de kritieken, de besprekingen etc... Als je dàt gegeven beperkt tot een klein clubje van ingewijden die hetzelfde latijn spreken, dan is het artistieke aspect van je werk meteen ook in dezelfde mate gereduceerd. Want kunst bestaat enkel bij de gratie van z'n publiek; als je dat publiek beperkt, beperk je meteen ook de artistieke relevantie van wat je produceert. Doet mij wat denken aan de academici in de schilder- en tekenkunst die prachtige werken maakten, maar zich ondertussen zodanig buiten de mainstream van de kunst plaatsten dat ze er quasi nooit in geslaagd zijn om iets écht opmerkelijks, laat staan baanbrekends te produceren. Het waren nota bene die academici die nieuwkomers als Van Gogh, Monet, ... en later ook Picasso verweten dat ze verkeerd bezig waren. Opletten dus, dat je jezelf niet gaat opsluiten in een partijtje collectieve zelfbevrediging binnen dat "clubje van ingewijden".
                      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacg
                        Ik hoop nog vele jaren hier te mogen komen en dat mijn kwalitieten in fotografie mede dankzij jullie alleen maar mogen toenemen....
                        Dat hopen we allemaal, en we zullen ook allemaal die kwalitieten zo goed mogelijk trachten te beoordelen
                        Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Oops een typo....

Kijk maar dat vind ik nu ook zo leuk aan hier he... dat je samen ook lachen kunt om bepaalde topics, foto's en verhalen.

Het is net dat beetje meer, en ik zal voortaan mijn best doen zo goed mogelijk nederlands te schrijven...
                          Kijk ook eens op mijn Fotoalbum : http://jacg.org

Comment

28 mei 2001 ...oops nen hele ouwe

Ben een matig gepassioneerd fotograaf, zeker geen goede, want ik leer nog elke dag bij.
                            BD ? Ik kan gewoon niet zonder !!! Hoewel ik nog niet veel mensen irl heb ontmoet, krijg ik er toch elke dag veel vriendschap en hulp van.
                            Ik beschouw BD dan ook als veel meer dan zo maar een fotografie-forum.
                            Sfeer is hier ooit even wat minde geweest, maar daarom wegblijven ???
                            Ik denk dat ze ongelijk hebben.
                            En zoals gezegd: ik denk dat er weinigen zijn die ook echt daadwerkelijk wegblijven.
                            Maar nu, kijken mag altijd he !
                            Ik sukkel momenteel met een zware oogontsteking en kan met moeite uit 1 oog kijken. Toch kom ik hier elke dag even op BD. Omdat het zo plezant is.
                            Enne momenteen is de sfeer zo: ( En ik kan het weten, want ik kan al vergelijken sinds 28 mei 2001 )

Niet te veel piekeren jongens. ( en meisjes )

Carpe Diem !
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

Comment

De anciens zitten hier:

www.xposed.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Padre
                                De anciens zitten hier: