Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotohulp gezocht voor AI-model herkennen Aziatische hoornaar, ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotohulp gezocht voor AI-model herkennen Aziatische hoornaar, ...

Allen,
    We weten ondertussen dat met de komst van Aziatische hoornaar, het bijenbestand aardig wordt gedecimeerd.
    Een buur van mij, imker (Wallabieke) is erkent imker en wespenvanger waaronder de Aziatische hoornaar (vergt speciale kledij) en heeft ook last van die rommel.
    Het is zijn idee, het concept is al uitgetekend en technisch is de zaak rond, om een intelligente val te maken voor de hoornaar op basis van beelden die gemaakt worden door een camera en AI.
    Hiervoor hebben we echter een groot pak, lees heel veel, duidelijke foto's nodig van de Aziatische hoornaar zodat deze via beeld en AI kan herkent worden. Het project slaagt er nu al in om vliegende insecten te capteren en we kunnen er al de Aziaat uit halen, maar de fouten zijn heel groot gezien we te weinig referentiemateriaal hebben.
    En nu de vraag. Wie kan er ons goede fotomateriaal bezorgen, wie wil ons daarin helpen. De beelden worden NIET gepubliceerd noch ter beschikking gesteld voor vrij gebruik. Ze dienen enkel om de AI-model te ondersteunen.
    Later is het ook nog het idee om eventueel een onderscheid te kunnen maken tussen dar, werkster en koningin maar eerst starten met het individu.
    Natuurlijk is het leuk om ook andere wespensoorten, bijensoorten te kunnen onderscheiden en ook daar zijn beelden meer dan welkom. Die beelden moeten dan wel detailrijk genoeg zijn zodat we die op correcte naam kunnen zetten.
    Alvast dank.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Beste Wim,
    Ik heb een hele pot asiatische hoornaars op ethanol staan op het werk.
    Als je daar iets mee bent - laat het weten. Daar zitten werkers in en koninginnen. Ook een paar europese hoornaars (bijvangst).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
      Beste Wim,
      Ik heb een hele pot asiatische hoornaars op ethanol staan op het werk.
      Als je daar iets mee bent - laat het weten. Daar zitten werkers in en koninginnen. Ook een paar europese hoornaars (bijvangst).
      Ivo, dank
      Van die mannen (euh vrouwen, werksters en koningin) heb ik er ook op alcohol zitten (ik ga eerstdaags proberen er een paar op te zetten).
      Maar we zoeken meer beelden in de natuur, vlucht ... Het is de bedoeling via AI die beesten te spotten, te herkennen terwijl ze bv de bijenkasten naderen en ze daar proberen op te vangen. Studiobeelden zijn daarbij niet echt hulp omdat de achtergrond geen storende factor is of heeft in het beeld, terwijl in volle vlucht die juist een grote impact heeft op beeldherkenning.
      Trouwens, we hebben verleden week een heel rare waarneming gedaan.
      Ik heb achteraan een tuinhuis waar ik in bananendozen mijn reservepotten zitten heb voor mijn cactussen. Plots merkte ik een abnormale activiteit van wespen rondom dat tuinhuis en werden mijn cactusbloemen te druk bezocht, geplunderd...
      Op zoek naar .... stelde ik vast dat ik een nest van de Duitse wesp (Vespula germanica)​ had in één van de dozen. De doos was één groot nest geworden. Helaas kan, kon ik daar geen foto's van maken gezien het deksel op de doos zat en je best een nest niet teveel bepoteld om geen agressiviteit te hebben. Buiten de last van het zwermen in het tuinhuis erom en erin, zijn die mannekes op het eerst zicht niet agressief. Tuinmateriaal (maaiers, ... staat daarin en ik loop het tuinhuis dagelijks binnen en buiten ...
      Mijn buur verwittigd om het nest te komen halen (we vernietigen die niet, maar verplaatsen). Wanneer we de doos probeerden vrij te maken (er staan er zo'n 10-tal met plastiek potten) schrokken we ... Plots stond de imker voor een 12-tal aziaten ...
      Direct gestopt en een uur gewacht zodat er rust kwam. Met speciale kledij (geen gewone imker-kledij want daar steken de aziaten probleemloos doorheen) werd alles gecontroleerd. EN jawel een bananendoos gevonden met daarin een nest van Aziatische hoornaars...
      Enorm raar als waarneming want naast het nest van de Duitse wesp vonden we een nest van de Aziatische hoornaar en laat dat dan de prooi naast de jager zijn.
      Raar, maar we vonden ook geen resten van gedode Duitse wespen en dat begrijpen we niet direct. Waarom zouden jagers naar buiten gaan op jacht terwijl ze naast hun nest in feite een voedselvoorraad van je welste kunnen vinden.
      En helaas neen, geen foto's gemaakt. Mijn buur wou niet dat ik me in de omgeving waagde en al zeker niet met een flitslicht (ik heb buiten een klein raam, geen bijkomende verlichting in het tuinhuis)

Ik vind wel raar dat ik hier echt weinig tot geen respons vind.
      Last edited by Wim.Vanmaele; Vandaag, 13:52.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
      X