Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoworkshops

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotoworkshops

Mijn fotoervaring zit nu ergens op een niveau dat ik de belichtingsdriehoek wel ken, de knopjes van mijn camera kan vinden, en al wat kan bewerken, maar mis vooral ervaring en wat hulp bij het vinden en maken van een goede compositie. De meeste avondscholen en academies zijn nogal intensief en starten voor mij wat 'te laag', daarom ben ik wat gaan zoeken naar workshops etc.

Maar ik mis hier een topic rond fotoworkshops. Er zijn nu tal van organisaties die er organiseren, gaande van een 'photowalk' en coaching sessie van een paar uur over een fotoweekend tot fotoreis. Het aanbod is enorm, en dan is het meestal zo dat de kwaliteit nogal divers is.

Ik heb zelf 2 workshops gedaan met 2 verschillende coaches, en die zijn niet tegen gevallen.

Is het een goed idee die hier te bespreken (het gaat in zeker zin ook over koopadvies), en tips te delen hier rond? Of zetten we dat beter in een ander forumdeel? ​

Die vraag hoort hier perfect thuis.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Dan starten we maar met een eerste en tweede ervaring.

Fotoworkshop geboekt bij Photowalks. Deze man biedt workshops aan van ca 3uur rond Antwerpen. Normaal kunnen er tot 3 deelnemers zijn, maar ik was dus alleen, en we zijn gestart in het station van Antwerpen.

Eerst een gesprek van 20min met een koffie om het niveau wat te peilen. Hij ziet natuurlijk mensen die amper weten hoe de camera aan gaat, en anderen die er een pak verder in staan.
      Mij ging het vooral om te leren composities te zien, en dat verzoek werd mooi ingewilligd.

Omdat het een beetje regende zijn we niet echt de stad in getrokken, maar hebben we eerst een paar foto's gemaakt in het station, en nadien rondom. Het was 's avonds dus hebben we ook wat gespeeld met beweging/iets langere sluitertijd om speciale effecten te krijgen.
      De tijd ging aangenaam voorbij, en ik stak er wel iets van op.
      In het aanbod zat ook dat ik een paar foto's mocht opsturen om te laten beoordelen.
      Dat heb ik na het bewerken ook gedaan, en die feedback was relatief beknopt. Daar had ik meer van verwacht.

Alles bij elkaar was het een aangename ervaring, en doordat ik alleen was, had ik zeker en vast de indruk dat ik waar voor mijn geld heb gekregen voor de aangename workshop.
      De man werkt alleen, en de opzet is minder professioneel, maar laat wel toe om heel individueel te werken. Je kan hem ook boeken voor een 1:1 sessie waar je maar wil, maar dan moet je ook de prijs overeen komen natuurlijk.

Mijn tweede workshop was geboekt via De Rooij Fotografie en ging door in De Dijlevallei nabij Heverlee in de avond.
      Er waren 7 deelnemers, en de 'lesgever' was duidelijk zeer ervaren in landschapsfotografie. Hij leidde ons naar een aantal aangename plekken en kon goed helpen om aan een mooie gebalanceerde compositie te geraken. Er werd voldoende tijd genomen om iedereen wat uitleg te geven en feedback te geven bij genomen foto's ter plaatse. Het was een leuke diverse groep.
      Op de socials eens gezocht naar de lesgever, en dan merk je snel dat die man ook zelf mooie foto's maakt, en mooie plekken kan vinden.

Nadien heb je de mogelijkheid om 3 foto's up te loaden op een platform waar de lesgever dan feedback geeft op de bewerking en keuze van de foto's. Die was goed onderbouwd.
      Ook deze workshop was een leuke ervaring waar ik wel wat geleerd heb. De Rooij Fotografie is een nederlands bedrijf wat heel veel in het aanbod heeft, en alles is ook mooi professioneel geregeld voor prijzen die ik correct vind.

En nu heb ik er nog eentje met diezelfde lesgever in het Hallerbos deze zaterdag bij zonsopgang. Ik kijk er wel naar uit.

Comment

Maak je lid van een goeie fotoclub, geen school en geen workshop maar daar kan je veel opsteken over alles van fotografie en je komt eens buiten de vrijdagavond.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Maak je lid van een goeie fotoclub, geen school en geen workshop maar daar kan je veel opsteken over alles van fotografie en je komt eens buiten de vrijdagavond.
          Ben ooit eens naar het lokale ‘fotosalon’ geweest van de fotoclub in mijn gemeente.
          Ik keek naar wat er hing, en daar was mooi materiaal bij, en toen liet ik wat zien wat ik zelf gemaakt had op mijn telefoon, en kreeg enkel wat commentaar gebaseerd op de aloude clichés. Ook was de gemiddelde leeftijd toen zowat 20 jaar ouder dan mezelf, geen vrouwen in de club en dan gaan bij mij wat alarmbellen af.
          Toen durfde ik bij een foto nog vragen waar en hoe die genomen was, en daar wou men geen antwoord op geven. Tja, het leek me dat het meer ging over pinten drinken in een mannenclub die niet echt open stond voor nieuwe en jongere leden.
          Ik kan het nog eens proberen, maar heb nu meer geleerd van youtube en die workshops denk ik.

Ik wil het nog een kans geven hoor, kan je me een link geven naar jouw fotoclub? (En ik sta open voor andere clubs in een ruime straal van 20km rond Mechelen. Tijd is belangrijker dan afstand.

Gisteren trouwens nog een workshop gedaan in het Hallerbos. Resultaten staan hier:

(Ik vind het nog altijd een drama om hier een foto te posten, daarom zet ik ze enkel op FB en IG of op andere fora.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht
            Ben ooit eens naar het lokale ‘fotosalon’ geweest van de fotoclub in mijn gemeente.
            Ik keek naar wat er hing, en daar was mooi materiaal bij, en toen liet ik wat zien wat ik zelf gemaakt had op mijn telefoon, en kreeg enkel wat commentaar gebaseerd op de aloude clichés. Ook was de gemiddelde leeftijd toen zowat 20 jaar ouder dan mezelf, geen vrouwen in de club en dan gaan bij mij wat alarmbellen af.
            Toen durfde ik bij een foto nog vragen waar en hoe die genomen was, en daar wou men geen antwoord op geven. Tja, het leek me dat het meer ging over pinten drinken in een mannenclub die niet echt open stond voor nieuwe en jongere leden.
            Ik kan het nog eens proberen, maar heb nu meer geleerd van youtube en die workshops denk ik.

Ik wil het nog een kans geven hoor, kan je me een link geven naar jouw fotoclub? (En ik sta open voor andere clubs in een ruime straal van 20km rond Mechelen. Tijd is belangrijker dan afstand.

Gisteren trouwens nog een workshop gedaan in het Hallerbos. Resultaten staan hier:

(Ik vind het nog altijd een drama om hier een foto te posten, daarom zet ik ze enkel op FB en IG of op andere fora.)
            https://www.focusgeraardsbergen.be/ is de fotoclub waar ik lid ben.
            Als je graag eens meedoet aan een wedstrijd kan je eens opzoeken naar fotoclubs die scoorden in de interclub https://fbp-bff.org/nl/interclub-2025/ daarvan weet je dat dit actieve fotoclubs zijn.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

lieven lens
              Bedankt!
              Ik zie Zefoda staan, en dat is de club die actief is of was in mijn gemeente.
              Laatste indruk was van meer dan 10 jaar geleden. Ik zal eens kijken of ze zich wat heruitgevonden hebben.

Als er iemand hier lid is, dan hoor ik graag wat meer.

Comment

Working...
              X