Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reacties geven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reacties geven

Ik schrijf dit naar aanleiding van het vertrek van en iedereen zal wel weten van wie. Ook ik heb er een reactie achter gelaten en wat ik dacht is waarheid gebleken en stemt mij een beetje bedroeft.

Het betreft het volgende: vele gebruikers plaatsen hun foto's ergens in een rubriek en kijken enkel in die rubriek naar andere foto's. Ergens wel begrijpelijk omdat dit je het meest interesseert. Ik plaats enkel foto's in Evenementen dus ik moet enkel reacties plaatsen in Evenementen als ik jullie redenatie volg. Goed voor mijn vrije tijd want ik plaats wekelijks 1 foto en dan plaats ik 1 of 2 reacties per week en ik ben klaar. Als je die rubriek bekijkt zie je dat de helft van de foto's daar van mijn hand zijn en vindt je de laatste jaren een 10 verschillende fotografen daar terug. Krijg ik van ieder die daar post dan een reactie, helaas nee en gelukkig zijn er uitzonderingen. Daarom dat ik al tevreden ben dat er ook eens iemand uit een ander forumdeel een reactie geeft en daar zijn enkele trouwe kerels bij die meermaals op mijn foto's reageren.

Om het even in cijfers uit te drukken 430 topics zijn er de afgelopen 4 jaar geplaatst in Evenementen, waarvan 198 van mijn hand. Op die 198 topics heb ik 466 reacties van andere gebruikers, 52 verschillende, gekregen. Dit jaar zit ik aan 6 topics met 14 reacties terwijl ik er 50 ergens anders geplaatst heb. Ik plaats niet veel reacties, dat weet ik, maar het is nog altijd 3 maal meer dan dat ik er krijg. Maar ik vind als je een reactie van iemand krijgt dat je ook wel eens zijn werk mag bekijken en eventueel even reageren. Het dieptepunt was hopelijk enkele weken geleden toen ik op 1 week 19 kijkers had en geen enkele reactie. Misschien moet ik toch egoïstisch zijn en enkel reageren in mijn forumdeel en dan verdwijnt er hier en daar een reactie van mijn en zijn er nog minder reacties. Als jullie naar dit willen: https://www.digifotopro.nl/gallery/a...n/meest-recent . Ik denk het niet.

Dus ik hoop in de toekomst dat er hier enkele gebruikers zijn die ook even het vakjesdenken vergeten en zich even op glad ijs wagen door een reactie te plaatsen in een ander forumdeel dan het hunne. De man achter de foto krijgt misschien zo een tip binnen hoe het beter kan die hij anders niet krijgt. Doet hij er iets mee, dat is zijn zaak. Het verruimd je kennis van fotografie en je kan er misschien zelf wat uit leren voor je eigen foto's.

Met vriendelijke groeten vanwege Johan

Moderator Note: Ik verplaats deze topic van ChitChat (niet-fotografisch) naar Algemeen (fotografisch), maar laat de 'wegwijzer' (verwijzing) een stuk langer open.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Reactie(s) ?
      kijk, met 't Is een goede foto omdat de compo goed zit ....
      't Is een mooie foto
      Knappe opname
      Goed gezien,
      ....

Sorry, maar aan dit soort van reacties heb ik persoonlijk niet veel aan. Leert me niets, zegt me niets. Ik heb liever twee geargumenteerde reacties dan het duimpje, ...
      Komt hierbij dat de toevloed aan beelden dagelijks zodanig veel, massaal is, dat ik er zelfs niet toe kom om alle beelden te bekijken, technische vragen te lezen laat staan te beoordelen. Soms stel ik mij de vraag indien het principe van 'Less is more' ook niet betr zou worden toegepast op het aantal beelden dat iemand wekelijks post. En jawel, ook ik ben schuldig. De tijd die ik hier nu spendeer om mijn gedrag te verklaren had ik misschien beter gestoken in het beoordelen van een foto.
      Maar, helaas, het beoordelen van foto's, beelden niet niet risicoloos. Ooit heb ik geprobeerd dat te doen in "Challenge" waar ik steevast alle inzendingen beoordeelde en ik kan je garanderen dat het aantal verwijtmails die ik gekregen heb niet te tellen is. Ook de negatieve reacties waren niet min, maar gelukkig, er waren ook positieve reacties op die daad.

Op zijn Westvlaams. Ne koeienstroent stienkt. Of da he die nu in een koekkedoze stikt of niet, of da her ziejim ip striekt of roeizzen ip leht, ie bluuft stienkn.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

"Massaal veel" nieuwe topis zeg je - mag ik dat tegenspreken ?
        Effen rap tellen - ik klik de rubrieken van fotohoek 1 per 1 open - ik heb 20 topics per blad - en ik tel de topics gestart na 1 jan 2025
        Kan zijn dat ik er hier en daar eentje naastzit - heb rap geteld - maar je moet in geen enkele rubriek meer dan 2 paginas teruggaan (heb 20 topis per blad)
        Beginnershoek : 5
        Reeksen : 1
        Actie : 4
        Architectuur : 29
        Dieren : 40
        Evenementen : 8
        Macro : 14
        Mensen : 30
        Landschap : 40
        Abstract : 31
        Transport : 3
        Dat geeft een totaal van : 205
        205 nieuwe rubrieken sedert 1 januari (vandaag 31+7=38 dagen)
        ongeveer 5 nieuwe topics per dag - is dat massaal veel ?
        Het lijkt me niet - als er weinig wordt gepost dan zal er ook weinig comments zijn ​
        Er zijn inderdaad tijden geweest dat je post na 1 dag al beneden het rijtje stond - maar das verleden tijd hoor
        Maar ik volg Johan als hij zegt dat weinigen de moeite doen - als ze een comment van jou krijgen - om er eentje terug te schrijven
        Groet,
        Peter
        Last edited by blauwzwart; gisteren, 16:11.
        mijn website : klik

Comment

Juist, je spreekt over gemiddeld 5 nieuwe topics per dag. Maar als ik amper 10 minuten per foto wil spenderen dan heb ik al bijna 1 uur nodig voor die nieeuwe foto's zonder dat ik dan nog eens de commentaren lees. Ergens hoop ik ook uit commentaren iets te leren, maar dat gaat enkel indien er een argumentatie beschreven wordt. En dan kom ik er niet met tien minuten.. Trouwens, ik heb echt wel meer dan 10 minuten nodig wil ik een foto grondig bekijken en een commentaar wil geven. En nogmaals, sorry, maar aan een commentaar dat de foto goed is, knap ... heb ik niet veel. Lees eerder hoeft voor mij niet als commentaar. En juist, ik ben geen gemakkelijke, een moeilijke.
          Maar indien het voldoende is om "'t is een goede foto", "een mooie foto" als commentaar te geven kan dat natuurlijk snel gaan. Copy-paste en c'est fini. Ik geloof niet dat dit de bedoeling is van Johan ?
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Wim en Peter alvast al bedankt voor jullie reactie.

Met dit te plaatsen heb ik al een bewijs van mijn gelijk. Op dit moment 104 kijkers en 2 personen die reageren. Waarom schrijft niemand wat als er algemeen geklaagd wordt dat er weinig reacties zijn?

Wat Wim aanhaalt over enkel mooie woorden schrijven dat dat niet helpt begrijp ik ook want zo kom je inderdaad niet verder. Daarom dat ik hier eens een aantal jaren ben weggeweest om met al die opmerkingen die ik kreeg aan de slag te gaan. Met wisselend succes maar ik vind dat ik toch een stap vooruit heb gedaan. Is nu alles perfect? Ik denk van niet en hoop op nog meer te leren. In fotobewerking kan het bij zeker nog wel beter maar als er geen tips komen blijf ik ter plaatse trappelen.

Bij de reactie van Peter staan het aantal topics die dit jaar gestart zijn. Enkele forumdelen hebben weinig activiteit. Waar zijn die mensen dan gebleven? Kijken die dan nergens bij een ander? Schrijven die dan ook geen reacties? Dat is het hokjesdenken.

Ik wil verder met mijn fotografie en wil bijleren en ik weet zonder te incasseren gaat dat niet en misschien heb ik later wel een tip die jouw kan helpen door dat leerproces.

Hopelijk komen er nu nog meer reacties.

Groetjes Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Verbiest Bekijk bericht
              Wim en Peter alvast al bedankt voor jullie reactie.

Met dit te plaatsen heb ik al een bewijs van mijn gelijk. Op dit moment 104 kijkers en 2 personen die reageren. Waarom schrijft niemand wat als er algemeen geklaagd wordt dat er weinig reacties zijn?

Hopelijk komen er nu nog meer reacties.

Groetjes Johan
              Beste johan en collega's,
              Toch even geduld hebben: ik had andere activiteiten en wou ook eerst eens nadenken over uw thema. Ondertussen ben ik wel al een paar keer komen kijken naar reacties. (dus : die 120 zijn niet alle verschillende kijkers ?)
              Zelf ben ik ook niet zo'n fan van "mooi", "prachtig", ... . Je hebt er weinig aan als je vooruit wil met je werk. Jammer genoeg is dit juist het probleem met de vertrekkende: ik vind die beelden prachtig en zou het zelf zeker niet even goed kunnen. Daarom heb ik op de pelikaan niet gereageerd, wel verschillende keren opnieuw gaan kijken.
              Ik kom omzeggens elke dag kijken en geef frequent mijn mening. Bewust vermijd ik dit "commentaar" of "verbetering" te noemen: het is mijn mening en die is niet beter geschoold of kunstzinniger dan die van de fotograaf. Bovendien zijn er mensen die enkel applaus willen zien; daar onthoud ik me van elk geschrift. In het algemeen tracht ik zo diplomatiek mogelijk te zijn.
              Mijn dagelijks bezoek begint steevast in "nieuwe berichten" omdat die alle rubrieken bevat. Dat geeft me een overzicht van wat er nieuw is binnengelopen en van nieuwe commentaren bij reeds bezochte beelden.
              Het is misschien tijdrovend, maar ik heb geen 10 minuten voor elk beeld nodig: wanneer een beeld me aanspreekt of er me iets opvalt, dan kijk ik wat meer in detail.
              Ja, de laatste tijd had ik ook het idee "waar hou je je mee bezig?" "je krijgt zelf amper een reactie op wat je instuurt" . De laatste paar weken krekt de activiteit zich echter terug op gang, heb ik de indruk.
              Een ander pijnpunt is - naar mijn mening- de HoF: goede fotografen menen dat ze te weinig geselecteerd worden. De HoF wordt als een Oskar beschouwd, een bewijs van kunnen, de elite. In feite dient de rubriek om de aandacht te trekken op beelden van de laatste week die om een of andere reden de aandacht trokken wegens originele trekjes (opnamehoek, origineel onderwerp, kleur, ...)
              . Vergeet ook niet de stimulans die het betekent voor een beginnende amateur wanneer voor het eerst zijn foto geselecteerd wordt. Misschien moeten de top-fotografen in een afzonderlijke categorie opgenomen worden met als voorwaarde dat ze per week minstens 5 commentaren leveren op het werk van de mindere goden?
              Ach, wie zijn wij? We kunnen alleen hopen dat ons typwerk door enkelen gelezen wordt en tot meer activiteit aanzet. Ik ben al dankbaar voor het vormingswerk dat ik hier ondervonden heb van jullie allen. Gratis en voor niets; en dat is zeldzaam tegenwoordig.
              Groetjes allen.

mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
              nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
              https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Working...
              X