Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een virtuele retro fototrip met Fooocus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een virtuele retro fototrip met Fooocus

Ik vind AI fascinerend en installeerde afgelopen weekend Fooocus op mijn computer. Dat is een applicatie die via Stable Diffusion beelden genereert waarbij de grafische kaart het rekenwerk op zich neemt. Het knappe aan Fooocus is dat je gewoon opdrachten kan geven en fantastische resultaten kan bekomen zonder je van de achterliggende techniek veel aan te hoeven trekken. Wil je toch een stap verder gaan, dan activeer je advanced mode en krijg je veel meer controle over het ganse proces.

Als eerste experiment leek het me wel tof een reisfotograaf uit de jaren 30 te spelen. Ik omschreef het beeld dat ik zocht, liet Fooocus 4 voorstellen doen en terwijl de computer daaraan rekende werkte ik de volgende scene uit. Hieronder het resultaat, ter leering ende vermaeck - met telkens de opdracht en het resultaat.

1. Dream image looking up at a 1930's steam train flying through the sky and not touching the ground. The train is pulling two brightly lit wagons. it is a cloudy night full of stars with a full moon

2. Make a black and white photo taken in 1935 of a German family embarking on a trip with a huge Zeppelin. The field is green and at the edge a line of trees is visible. It is a sunny summer day.

3. Photograph taken in the 1930's of a harbor, showing a porter dragging a trolley filled with travel bags and suitcases. In the background the Titanic is moored. It is a rainy day in Portsmouth. The ship is brightly lit and lit lanterns also add to the atmosphere

4. Make a low angle shot in 1935 of a man and woman making a trip on a vintage motorbike. They are travelling the Spanish countryside with hills in the background. The sun is shining bright and it is noon.

5. Make a photo in the 1930’s of a lonely mountaineer in climbing attire climbing in the snow to the top of a mountain. He is exhausted but keen to get to the top. In the background we see the stunning landscape below.

Het is opvallend dat de AI de bal regelmatig volledig misslaat en natuurlijk heb ik de fotos van paarden met vijf poten en mensen met zes vingers weggelaten. Tegelijkertijd vind ik de composities dikwijls goed en zijn de afwijkingen van de originele vraag altijd interessant. Dat allemaal op een 10 jaar oude PC met een 4 jaar oude videokaart - petje af voor de ontwikkelaars! Ik kijk al uit naar de kerstvakantie om te gaan spelen met de 'picture to picture' mogelijkheid om je eigen fotos te herbewerken of de 'inpainting' optie om delen van een beeld te herinterpreteren. Ik wil erachter komen op welke manieren deze nieuwe toverdoos iets toevoegt aan de fotografiehobby.
    Last edited by Laurens; 9 december 2024, 22:32.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Die eerste vind ik zeer mooi gedaan, maar ben nu eenmaal zot van stoomlocomotieven.
    Er zitten wel en paar foutjes in maar het totaal beeld en dan vooral de hemel vind ik super.
    We wachten gespannen op uw volgende kunstwerken.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Het is bizar dat veel beelden met treinen er fantastisch uitzien terwijl propellervliegtuigen zo goed als altijd fout zijn. Bizarre landingsgestellen, kromme vleugels, ontbrekende propellerbladen….. misschien ligt het aan mijn prompts en instellingen. Net als bij fotografie wordt het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
      X