Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag: Set calibratiekaarten aanschaffen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag: Set calibratiekaarten aanschaffen

Ik lees weleens in recensies dat gebruikers klagen over een kleurzweem na gebruik van de aangekochte kaarten.
    Jammer genoeg zeggen ze dan niet welke wel voldoen of waar ze mee vergeleken hebben.
    Volgens mijn informatie let ik op 18% grijs (grijskaart) en 100% Rood + 100% Groen + 100% Blauw (witkaart), maar dat wordt zelden aangegeven op een productbeschrijving.
    Mocht iemand kunnen aangeven hoe ik dat zelf kan controleren, dan lees ik heel graag jullie advies.
    ​Ik ben vrij nieuw opnieuw gestart met een fotografie opleiding en zit dus nog volop in de leercurve.

Moderator Note: Vraag verplaatst van "Het Nieuwe Forum/Feedback van gebruikers" naar Algemeen, waar over alles wat fotografie betreft kan gediscussieerd worden.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bij hoeveel inzendingen hier zou er een kalibratiekaart gebruikt zijn, is dat niet iets voor produkt- en reklamefotografie ?

Ik heb zelf al wel cameraprofielen gemaakt met de Adobe Colorchecker, als je dan afdrukt met een custom printerprofiel komt - op de gamutbeperkingen van de printer na - de foto behoorlijk overeen met de kaart.

De grijs- of witkaart mee fotograferen en in nabewerking de witbalans daarop afstemmen zal wel beter zijn, maar is uiteraard niet in elke situatie mogelijk.

Comment

Working...
      X