Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vitrine bij nacht fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vitrine bij nacht fotograferen

hallo, ik wou als noob een vitrine bij nacht aan de overkant van de straat fotograferen zodat de rode en witte strepen van een voorbijrijdende auto zichtbaar worden. Dat is aardig gelukt. Maar de vitrine is uiteraard verlicht en bijgevolg overbelicht. Zou net wat minder mogen zijn. De ISO stond op 100 en F-stop op -3, sluitertijd was 4 seconden. Hoe los ik dit op? Misschien is ook wel beter bij schemerlicht dit doen zodat er toch wat meer omgevingslicht is en het contrast met het licht van de vitrine kleiner is.

thx
    Last edited by XXL66; 12 november 2024, 19:50.
    The older i get, the better i was.

Moderator Note: Verplaatst van Fotohoek/Beginners naar Algemeen. De Fotohoek dient om foto's te posten, terwijl dit een vraag is over fotografie, en dus thuishoort in Algemeen.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Als het verchil in belichting voorgrond en vitrine te groot is,ga je dit niet klaar spelen.
      Daarom is her geen slecht idee om bij schemer dit even te proberen.(Als de voorgrond ook voldoende moet weergegeven worden.à
      De belichting van de vitrine moet juist zijn.
      Meestal zijn autolichtsporen wel fel genoeg om dan vast te leggen.
      4 sec belichting lijkt mij toch wel lang.Ik denk niet dat die vitrine zo lang is,dat een auto 4 sec nodig heeft om van links naar rechts te rijden of omgekeerd.
      Je ISO laag zetten is een goed idee,omdat je belichting dan langer wordt,en dit is beter voor de lichtsporen.Diafragma verder sluiten geeft ook een langere belichtingstijd,maar kan teveel zijn voor de lichtsporen.Dat is dus proberen en zien wat het geeft.
      Een andere olpossing is natuurlijk verschillende foto's nemen met verschillende belichtingen en dan lagen,maskers etc.

Comment

Een graduele ND-filter gebruiken bij voorkeur met schuifsysteem kan ook helpen om de hogere verlichtingsgraad van de vitrine wat te dempen, mits de camera natuurlijk juist geplaatst kan worden. Dat is niet altijd mogelijk.

Comment

En zou dat niet lukken met dubbele bellichting?
          Ik deed dat in het analoge tijdperk met voetgangers op straat.
          Volgens mij moet dat digitaal goed mogelijk zijn.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            En zou dat niet lukken met dubbele bellichting?
            Dan speelt ts toch de bedoeling van zijn doel kwijt Luc?
            Namelijk de witte en rode strepen van de auto’s weergeven.

Comment

Wel nee, het is een kwestie van selecteren en plakken.
              Het is niet simpel ik weet het, maar het moet lukken.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Denk dat TS op zoek is naar een fotografische oplossing en niet naar een oplossing met photoshop

-3 is geen F-stop hoor - dat is belichtingscompensatie
                Lichtsporen zijn het beste zichtbaar tov een "donkere" achtergrond
                Je zal beetje moeten experimenteren om de juiste "basisinstellingen" te vinden
                En idd het is van belang om de sluitertijd te beperken tot de tijd die de wagen nodig heeft om voorbij te rijden. (want de auto is kortstondig - de etalage blijft licht geven)
                Denk dat 1 seconde haalbaar moet zijn (of misschien zelfs korter als de wagens daar snel rijden)

Zet je toestel op statief - stand M (Manueel) - dan heb je controle over alle parameters
                Stel scherp op de etalage of waar je de auto verwacht en zet autofocus af
                Ik ga uit van 1 seconde als de tijd korter is neem dan een kortere tijd
                Vertrek bvb van iso100, F8, 1 sec (en laat belichtingscompensatie maar op 0 staan)

Maak een testfoto (zonder auto) en kijk naar het resultaat - bekijk hoe helder de foto is - etalage/omgeving
                Indien te helder verander je stapsgewijs de f-stop (iso en sluiter blijven gelijk) --- neem telkenmale een foto om te checken -- F8, F11, F16 ...
                Indien te donker verhoog je stapsgewijs de ISO (f-stop en sluiter blijven gelijk) --- 100, 200, 400, 800 ... ook hier telkens testfoto
                Herhaal tot je de juiste instelling hebt voor de etalage/omgeving - je basisfoto zal eerder aan de donkere kant moeten zijn om de lichtsporen goed te kunnen zien

Nu ben je klaar om autos te fotograferen - je kan uiteraard nog bijsturen
                Succes​

Peter
                mijn website : klik

Comment

Working...
                X