Kan mij iemand op weg helpen met het digitaliseren van een 300- tal dia's . Zelf een toestel kopen , het laten doen door firma's zoals bv. Mediafix .Alle tips zijn welkom .
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Dia's digitaliseren
Collapse
X
-
-
dit onderwerp kwam al menig maal ter sprake. Kijk eens in de technische mappen van dit forum.
Vooraf even mediteren over de reden waarom je zou digitaliseren, of je alles wel moet digitaliseren en wat dit mag kosten in tijd en euro's. Daarna kan je de voorgeschotelde technische oplossingen beter analyseren om tot een bevredigende oplossing te komen.mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/
- Likes 1
-
Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk berichtZijn er op het forum leden waar ik eventueel terecht kan om een 200- tal dia's te digitaliseren tegen vergoeding uiteraard .
Ik ben bestormd geweest met dialaders waar de Kodakraampjes met nietjes mijn scanner deden vastlopen (ik moet ze doen via een SF21-feeder). Ik heb het snel verleerd.
De dolk in mijn rug was evenwel van een BD moderator die me ooit "urban trash" heeft genoemd. Dat heb ik nooit verteerd. Veel succes nog met uw queeste
Comment
-
Dat is inderdaad al menigmaal behandeld.
Als je nog een diaprojector hebt eenvoudig.
Vervang de lamp door een 25 watt.Lens eruit halen.Fototestel op statief en scherpstellen op de dia.draadontspanner of afstandsbediening.
Belichting volgens lichtmeter in toestel en eventueel aanpassen.Meestal wat onderbelichten.
Lader in diaprojector.
En druk op de projectorbediening en dan druk op de ontspanner.En zo verder.
Geeft behoorlijke resultaten.
Welke lens? iets waarmee je beeldvullend kunt fotograferen.Best een macro-lens,maar iets anders werkt ook,maar kan wel wat vervorming geven,vnl. in de hoeken.
Licht verminderen in de projector of ervoor met filters etc.,zou ik niet doen.De temperatuur loopt daarvoor te sterk op.Voor de dia kan het geen kwaad,die wisselt toch snel.Maar een filter blijft staan en warmt continu op.Ik heb zo'n ND-filter naar de filistijnen geholpen.Dus lampvermogen verminderen.
MAAR:nabewerking blijft meestal noodzakelijk.Ook met diascanners..
Comment
Comment