Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen over scherpte foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vragen over scherpte foto's

    Ik heb nu een tijdje Nikon Z8 met redelijk wat Z glas (24-70/2.8S, 70-200/2.8S, 85/1.8S alsook 17-18/2.8).
    RAW beelden geïmporteerd in LR Classic.
    Ik ben niet echt gelukkig met de scherpte en zou aan de hand van een aantal beelden (met hun instellingen) wel eens serieuze discussie willen aangaan of dit het beste is wat ik kan bekomen of hoe en wat daaraan te veranderen.
    Ik ga ervan uit dat het materiaal naar behoren functioneert.
    Graag advies
    Dank
    Carl

  • #2
    zet er maar wat beelden bij zou ik zeggen!
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Kan de oorzaak van onscherpe foto's niet liggen aan je beeldscherm om maar ens mee te denken met je. Wat beelden hier op het forum plaatsen kunnen wij ook een mening geven voor jou probleem.
      Met een Z8 en je lenzen zou je toch goede beelden moeten hebben.

      Comment


      • #4
        Vraag is misschen:welke post-processing wordt er gebruikt om deze scherpe foto's te bekomen??

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Vraag is misschen:welke post-processing wordt er gebruikt om deze scherpe foto's te bekomen??
          Als je al post processing moet gebruiken om een scherpe foto te verkrijgen , scheelt er toch heel wat aan je techniek. persoonlijk verscherp ik nooit foto's.
          en aan cb61, met jouw toestel en objectieven moet je haarscherpe foto's kunnen maken... Wanneer dit niet lukt..., ligt de fout bij de gebruiker.

          Comment


          • #6
            Dank voor alle reacties. Voor alle duidelijkheid. Ik denk niet dat het een Nikon issue is, maar een gebruiker .. maar wil wel leren.
            DE vraag is : hoe en waar plaats ik beelden om jullie commentaar op achter te laten
            Andere vraag : zijn er nog Z8 gebruikers die Wide S gebruiken als hoofd Focus instelling in combinatie met AF-C en BBF

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door cb61 Bekijk bericht
              Dank voor alle reacties. Voor alle duidelijkheid. Ik denk niet dat het een Nikon issue is, maar een gebruiker .. maar wil wel leren.
              DE vraag is : hoe en waar plaats ik beelden om jullie commentaar op achter te laten
              Andere vraag : zijn er nog Z8 gebruikers die Wide S gebruiken als hoofd Focus instelling in combinatie met AF-C en BBF
              Ik raad je aan om in het Testforum te beginnen. Hoewel dat (sub)forum niet als bedoeling heeft om commentaar op de geplaatste foto's te plaatsen, is het de beste plaats om
              - reglementair te leren posten; je vindt er (bovenaan) posts over hoe te plaatsen, en bovendien krijg je hulp mocht het niet meteen lukken.
              - verschillende foto's te plaatsen: zodra je in de Fotohoek begint te posten moet je bv dierenfoto's bij Dieren plaatsen, (mensen)portretten bij Mensen, enz. In het Testforum kun je even goed een architectuurfoto zetten als een sportfoto.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 17.6.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Werk je in jpg ? Werk je in Raw ? Als je in raw werkt, verscherp je uw beelden ? Of is het eerder dat de focus niet juist ligt ( voor of achter ) ?
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  LesC : en hoe ga ik dan tewerk om commentaar te vragen op de foto's die ik dan in het Testforum heb geplaatst ?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door cb61 Bekijk bericht
                    LesC : en hoe ga ik dan tewerk om commentaar te vragen op de foto's die ik dan in het Testforum heb geplaatst ?
                    Het Testforum dient niet om commentaar te verkrijgen of te geven, al zal een enkeling het misschien wel doen. Zodra je het posten zelf onder de knie hebt, is het de bedoeling dat je naar de Fotohoek verhuist. Dat mag zelfs met dezelfde foto als die waarmee je geoefend hebt. Maar omdat een andere regel zegt dat je niet mag ‘dubbelposten’, is het aan de Mod om de topic in het Testforum te sluiten. Je mag daar ook zelf om vragen, en anders passeert daar af en toe wel iemand (zoals ik) die checkt of je het posten beet hebt, en dus met een gerust gemoed de topic afsluit.

                    Commentaar wordt in de Fotohoek verwacht, en gelukkig krijg je die soms ook. Maar er wordt verondersteld dat fotografen ook mekaars werk bekijken en becommentariëren. Het is een feit dat fotografen die nooit andermans foto’s van een commentaar voorzien, zelf minder of geen commentaar zullen krijgen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 17.6.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • #11
                      Het eerste wat bij mij opkomt is een te lage sluitertijd waardoor bewegingsonscherpte ontstaat. Maar aan de andere kant, met dat materiaal van Nikon zou dat gecompenseerd moeten zijn.
                      Maar, op welke sluitersnelheden werk je?

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        variërend ts 1/40 en 1/160 maar met de 24-70/2,8 lens, en dus inderdaad hoop dat de VR dit zou toelaten.
                        Bestaat er echt geen objectieve manier om scherpte te testen - aankloppen bij CameraNu ?
                        Dank

                        Comment


                        • #13
                          Of een sluitetijd van 1/40 - 1/160 seconden kort genoeg is voor een 24-70 lens met beeldstabilisatie, dat hangt af van verschillende factoren.
                          Je moet ook altijd rekening blijven houden met de beweging van het onderwerp (bijvoorbeeld met de wind als je landschappen fotografeert).
                          Met de huidige camera's is er meestal ook geen reden meer om een vrij lange sluitertijd aan te houden (tenzij je net de beweging wil laten zien, zoals bijvoorbeeld bij panning foto's), je kan beter de iso verhogen om bewegingsonscherpte te vermijden.
                          Liever een foto met wat ruis dan een bewogen foto, de ruis krijg je tegenwoordig vrij gemakkelijk weggewerkt, een bewogen foto, daar is meestal niet veel meer aan te verhelpen.
                          Bij de eerste digitale camera's was ruis wel een groot probleem, en toen was het de regel om de iso zo laag mogelijk te houden, maar dat is al lang niet meer nodig omdat de camera's en de bewerkingssoftware veel beter zijn geworden.

                          Maar er kan ook een andere reden zijn, bijvoorbeeld als er om een of andere reden niet wordt scherpgesteld op het juiste punt, of als je de verkeerde AF instellingen gebruikt bij bijvoorbeeld sportfotografie.
                          Ik zie er zo geregeld die actiefoto's proberen te maken terwijl de autofocus in "one shot AF staat" (dat hoor je aan het AF-piepgeluidje), en dan krijg je ook nooit de scherpte op de juiste plaats.

                          Zonder een voorbeeldfoto te zien is het onmogelijk om de juiste oplossing te geven voor je probleem.
                          Probeer in ieder geval al een aantal foto's te maken van onderwerpen die niet in beweging zijn, en bepaal zelf waar de camera moet focussen, als de foto dan nog niet scherp is op de plaats waarop de camera heeft scherpgesteld, dan is het mogelijk dat er iets mis is met de camera of de lens.
                          Last edited by Black B@ndit; 20 juli 2024, 09:27.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X