Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips voor panorama foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips voor panorama foto's?

    heb dit nog nooit gedaan, maar ik zou op reis enkele pano fotos willen maken.

    wat heb je hiervoor nodig qua software?

    andere tips?

  • #2
    Re: tips voor panorama foto's?

    als ge de foto neemt moet je zorgen voor kleine overlapingen. soms zijn eenvoudige vormen handig als 'herkenpunten'

    pano kun je ook met verticale beelden maken, of volledig verticaal laten lopen, beetje creatief zijn.

    zijn enkele gratis progis, photostitch is er een denk ik..maar ben niet zeker!
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: tips voor panorama foto's?



      Maar wat heb je nodig. Wil je het heel goed doen is het weeral duur.

      Maar voor reeds leuke pano's heb je niets anders nodig dan je kamera. Enkel altijd in portrait trekken en +-30% overlap tussen de foto's. Dan lukt het stichen wel en heb je meer plaats om te croppen naar de juiste verhoudingen.

      Comment


      • #4
        Re: tips voor panorama foto's?

        en dan gewoon aan elkaar zetten in bvb PS?

        Comment


        • #5
          Re: tips voor panorama foto's?

          Moet er je ook met iets rekening houden als je boven en naast elkaar stitched.
          ik wil zo'n 10 foto's stitchen maar dat lukt niet goed, ik denk dat dit komt door de verhoudingen .... ???

          En op reis ben ik dit ook van plan, die 10 was maar een probeerselke.
          Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
          Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

          Comment


          • #6
            Re: tips voor panorama foto's?

            je kan ook de panofunctie gebruiken van PS (photomerge)

            Comment


            • #7
              Re: tips voor panorama foto's?

              [QUOTE=Wouter M]je kan ook de panofunctie gebruiken van PS (photomerge)[/QUOT]

              waar zou ik dit kunnen vinden?

              Comment


              • #8
                Re: tips voor panorama foto's?

                Bestand -> automatisch -> photomerge; de rest wijst zichzelf wel uit

                Comment


                • #9
                  Re: tips voor panorama foto's?

                  panorama maker: 360° view, pano in hoogte en breedte, ...
                  prima kwaliteit, maar eindresultaat niet zo goed. 360°views wel, mr echte pano's niet vind ik...


                  autostitch: eenvoudig, goed, mr slechte kwaliteit


                  waar moet je op letten? beetje overlap (ik werk met +/- 10%), voor duidelijke herkenningspunten. zie dat je dezelfde belichting gebruikt. net een stitch gemaakt (zie showcase), en daar spreekt men van een streep te zien. het was geen streep, maar een andere belichting (met coolpix op automatisch...)

                  na een aantal foto's genomen te hebben, op pc, en zo'n gratis progje draaien. simpel, en resultaat

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: tips voor panorama foto's?

                    tips :

                    camera op vaste WB
                    camera op manuele belichting
                    camera verticaal houden en véél overlap gebruiken (hoe meer, hoe beter)

                    eventueel op tripod werken

                    soft :

                    Panorama factory ofwel Panotools + PTA

                    vb :

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips voor panorama foto's?

                      Er wordt hier aangeraden om verticaal foto's te nemen. Waarom is dit?
                      Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
                      Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips voor panorama foto's?

                        zo is uw panoramafoto hoger en dus iets indrukwekkender
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips voor panorama foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door McSerial
                          Er wordt hier aangeraden om verticaal foto's te nemen. Waarom is dit?
                          Dat is echt niet nodig. Waar het om gaat is dat je bij een cilindrisch panorama een beperkte verticale beeldhoek wilt hebben (maw: je bent niet geïnteresseerd in de wolken boven je of in de grond onder je voeten). Hieronder staat een platte (en in twee stukken geknipte) weergave van een 360-graden cilindrisch panorama. Je kunt helemaal om je heenkijken terwijl de verticale beeldhoek beperkt is:


                          Met behulp van een Java panorama-viewer kun je het panorama beter bekijken:



                          Dit panorama bestaat uit twaalf landscape opnamen die gemaakt zijn met een Nikon CoolPix 5000. Het panorama is vervaardigd met PTGui en de opnames zijn op elkaar afgestemd met behulp van Enblend.exe. Omdat ik hier niet voldoende rekening had gehouden met het zogenaamde nodal-point was een zekere parallax op getreden die dankzij een beetje Photoshop nog maar nauwelijks hinderlijk is in het eindresultaat.

                          Als ik portrait-opnames had gemaakt had ik meer vloer en meer plafond op mijn beeld gehad (en dat hoefde helemaal niet), maar had ik ook meer opnames moeten maken om een zelfde overlap te krijgen. In principe mag je ervan uitgaan dat je betere resultaten krijgt als je meer overlap tussen je opnames hebt. Ik probeer tegenwoordig een overlap van 25% links en 25% rechts te krijgen.

                          Beelden van objectieven die sterk vervormen (fish-eye en super-groothoek) zijn moeilijker naadloos aan elkaar te plakken dan beelden van objectieven die nauwelijsk vervormen. In het eerste geval is al snel speciale software zoals PTGuit of PTAssembler nodig, terwijl je in het tweede geval ook met Photoshop Photomerge nog aardige resultaten kunt krijgen.

                          Wat betreft panorama's waar veel voorgrond op staat, moet je beslist zorgen dat je zo min mogelijk parallax hebt. Lees wat dat betreft de onderstaande artikelen om te begrijpen wat het nodal point is.


                          kaidan.com is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, kaidan.com has it all. We hope you find what you are searching for!


                          Bij panorama’s van vergezichten is dit minder belangrijk. Daar doe je er verstandig aan om bij het maken van de foto’s je lichaam rondom de camera te laten bewegen, in plaats van de camera rond je lichaam.

                          Verder moet je ervoor zorgen dat alle opnames in een panorama dezelfde belichting hebben (denk ook aan het uitschakelen van de automatische kleurbalans) anders zullen er altijd overgangen zichtbaar blijven. Als laatste tip wil ik zeggen dat het echt belangrijk is de horizon recht te houden. Als dat niet het geval is wordt het erg lastig om een goed panorama te maken.

                          Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt.

                          Groeten, Miriam

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips voor panorama foto's?

                            Bedankt Miriam, dat is een heel duidelijke uitleg.
                            Ik heb al wat panorama's gemaakt, maar ik maak die altijd in landscape. Panorama's maken zijn niet zo simpel als het er op het eerste zicht uit ziet, heb ik al mogen ondervinden. Ik gebruik Hugin voor mijn panorama's, maar er zijn zoveel opties dat ik me er toch nog wat in moet verdiepen om echt goede resultaten te bekomen.
                            Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
                            Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips voor panorama foto's?

                              @ mvdh

                              Oprechte dank voor die prachtige uitleg Miriam.
                              Met de searchmogelijkheid op het net i.v.m. "Java panorama-viewer" bekom ik heel wat verwijzingen: maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Vandaar mijn volgende verzoek:
                              - is de Java panorama-viewer free-ware en waar eventueel te downloaden?
                              - kan de Java panorama-viewer jpg lezen of moet de file een andere extensie c.q. opbouw hebben?

                              off-topic Proficiat voor 4 x HOF

                              Henri
                              lidnummer: BD0435BE

                              Comment

                              Working...
                              X