Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorderlicht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorderlicht.

    Heeft er iemand het noorderlicht kunnen fotograferen op vrijdag of zaterdagnacht?
    Ik heb zaterdagnacht tot 03h00 buitengestaan op een toren maar niets waargenomen.
    Vrijdag was ik bezet en kon ik niet gaan kijken.

    Johan


  • #2
    Moderator Note: Verplaatst van ChitChat (niet-fotografisch) naar Algemeen (fotografisch).

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

    Comment


    • #3
      Hier in de buurt moet ik geen moeite doen om noorderlicht te zien, want er is teveel straatverlichting.
      Ik zal al een heel eind moeten rijden om uit de buurt van lichtvervuiling te komen, en als er dan "kans is op noorderlicht", dan ga ik daar geen tijd en brandstof aan verspillen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
        Heeft er iemand het noorderlicht kunnen fotograferen op vrijdag of zaterdagnacht?
        Ik heb zaterdagnacht tot 03h00 buitengestaan op een toren maar niets waargenomen.
        Vrijdag was ik bezet en kon ik niet gaan kijken.

        Johan
        Jawel Johan, ik heb het kunnen fotograferen Vrijdagnacht-Zaterdagmorgen hier bij ons in de uiterst donkere polders
        Heb dit nog nooit gezien dat het hier in onze contreien zo fel aanwezig was, dit was uiterst uitzonderlijk te noemen.
        Doordat ik op een hele donkere locatie stond was het zelfs visueel in alle windrichtingen te spectaculair te zien en dit in veel verschillende kleuren.
        Ik stond echt te genieten en met mijn mond open van verbazing, de beelden die je zag langskomen op het internet en tv zijn dus ongeveer zoals het geweest is.
        Het was ondertussen meer dan 20jaar geleden dat het hier zo fel was, we zaten aan een kp index van bijna 8+, dat is echt abnormaal
        Zal es proberen om hier een foto te plaatsen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

          Jawel Johan, ik heb het kunnen fotograferen Vrijdagnacht-Zaterdagmorgen hier bij ons in de uiterst donkere polders
          Heb dit nog nooit gezien dat het hier in onze contreien zo fel aanwezig was, dit was uiterst uitzonderlijk te noemen.
          Doordat ik op een hele donkere locatie stond was het zelfs visueel in alle windrichtingen te spectaculair te zien en dit in veel verschillende kleuren.
          Ik stond echt te genieten en met mijn mond open van verbazing, de beelden die je zag langskomen op het internet en tv zijn dus ongeveer zoals het geweest is.
          Het was ondertussen meer dan 20jaar geleden dat het hier zo fel was, we zaten aan een kp index van bijna 8+, dat is echt abnormaal
          Zal es proberen om hier een foto te plaatsen

          grts
          Sieg
          Maar heb je het zaterdag op zondag ook nog kunnen waarnemen?

          Johan

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht

            Maar heb je het zaterdag op zondag ook nog kunnen waarnemen?

            Johan
            Neen, toen was de kp index amper een kleine 5, dus niet echt de moeite dan om erop uit te trekken
            Vanaf kp6 kan je het fotografisch vastleggen

            Maar er zullen nog dagen aankomen waarop de kp index zo hoog zal stijgen, dat weet ik zeker
            Onze zon zit nu in haar 11 jarige cyclus bijna op haar hoogtepunt van activiteit, men verwacht dat de piek rond eind 2024 zal vallen
            Wat dus wil zeggen dat de activiteit nog steeds in stijgende lijn is op het ogenblik.
            Dus zeker de kp index in de gaten houden en alvast op zoek gaan naar een locatie die voor jou heel erg donker is zodat je weet waarnaartoe te trekken als het zover is

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Die locatie heb ik al . Bedankt om dit te delen Siegfried. Waar haal jij die KP index.

              Johan


              ( dit staat toch wel hoog op mijn bucketlist)

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                Die locatie heb ik al . Bedankt om dit te delen Siegfried. Waar haal jij die KP index.

                Johan


                ( dit staat toch wel hoog op mijn bucketlist)
                Er zijn verschillende methoden om dat te weten te komen Johan, de makkelijkste daarvan is deze https://www.poollicht.be/nl.html
                Je kan daar de huidige situatie op de zon, zonnevlekken en tuberansen volgen op de zon, tevens in het gedeelte poolicht kan je instellen om een melding te krijgen bij kans op Aurora in Nederland en België (ps vergeet niet je locatie in te stellen)
                Zo ben je altijd gewaarschuwd wanneer er kans is op het Noorderlicht, hoe hoger de kp index hoe meer kans op fotografische Aurora vanaf een kp index van 6, voor visueel moet het nog hoger liggen uiteraard.
                Afgelopen vrijdagnacht schoot voor onze contreien de kp index naar +8, en dat is echt ongezien voor deze breedtegraad, het was zelfs fotografisch vast te leggen tot in Spanje
                Uiteraard moet ook alles nog eens meezitten, weinig tot geen maanlicht en een open hemel, dit viel vrijdag allemaal samen voor ons

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 14 mei 2024, 22:40.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment

                Working...
                X