Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Optimale lighroom config

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Optimale lighroom config


    Hoi,

    ik heb een nieuw toestel met een configuratie met drie disks: 2 M2. SSD's van 500 GB & 2 TB en 1 SSD van 1 TB. Die laatste dient als fotoospalg. De schijf van 500 GB is mijn Windows boot disk. Hoe zet ik LR best op? Op de Windows Disk of de 2TB SSD?
    De catalog moet sowieso op de 2 TB maar afhankelijk van waar je zoekt raden ze aan om de install te doen op de Windows disk of op de 2TB disk.

    Iemand ervaring in deze?

    Thx
    Tom



  • #2
    Of het DE goede oplossing is, weet ik niet maar toen ik onlangs mijn systeem moest vernieuwen, koos ik ervoor om al de programma's (office, LrC, ...) op mijn Windowsschijf te plaatsen, alle data (pdfs, doc, ... en dus ook mijn catalogus) op een andere schijf en mijn foto's tenslotte ook samen op een derde schijf. Dit maakt het me gemakkelijk om van de wisselende bestanden (documeten, catalogus, ...) gemakkelijk en regelmatig één gezamenlijke backup te maken. Dit naast een continue spiegeling van de tweede en derde schijf. Misschien te paranoid geworden? Maar better safe than sorry.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Moderator Note: Verplaatst van ChitChat (niet fotografisch) naar Algemeen (fotografisch). Het had ook bij Fotobewerking & Software gemogen.

      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Optimaliseren ? Moeilijk want LR is een all-in-programma geworden en daar zijn de optimale vereisten voor de ene zijde vaak volledig verschillend als die voor de ander zijde.
        In eerste instantie was LR de donkere kamer van vroeger, maar nu digitaal en daar spelen CPU en geheugen een uiterst belangrijke rol.
        Maar, later begon men ook aan fotobeheer te doen en daar is snelheid, toegankelijkheid van je beelden een belangrijke rol. Het beheer zelf is HD-intensief, maar qua CPU en geheugen stukken minder.

        Naast optimaliseren is er nog een veel belangrijker rol weggelegd. Namelijk die van de gebruiker en hoe hij zijn gehele systeemm wil, kan en zal beheren. Je moet je even voorstellen wat je zal moeten doen wanneer LR eruit gaat. Heb je LR zo opgesteld dat alles een kluwen is rondon LR met storage van beelden in de cloud, bij Adobe, dan zal je indien je LR niet meer wenst een massa werk hebben om je beelden terug te halen en te vinden.
        Staat alles in een kluwen bij LR en dat op 1 harde schijf en je hebt geen copy van die harde schijf, je een paar maanden ongelukkig en geprikkeld zal rond lopen.
        Best eerst alles goed op papier zetten en gewoon tekenen. Dat zal je verder helpen.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Ik kan zeker niet spreken van "een ideale" opstelling maar ik heb alles +/- geconfigureerd zoals CMM : LR + catalogs op de harde schijf van de Mac ; de ruwe fotobestanden op 2 externe harde schijven (2TB). Mijn grootste zorg is echter de backup van die externe schijven. Eentje wordt gebackupt ( via Time Machine ) maar alles programma's, catalogs, ruwe bestanden én de bakcups staan dus fysiek in huis. Dat blijft dus kwetsbaar bijv. in geval van brand, waterschade,... Ik zou kunnen gebruik maken van de iCloud-opslag maar Apple foto's gebruikt dan weer zijn eigen indeling... Iemand een suggestie ? .

          Comment


          • #6
            Ondertussen als volgt geconfigureerd: Installatie op boot disk (m2.NVMe SSD), catalogs op data disk (m2.nvme SSD) en dan de foto's zelf op een gewone SSD. Werkt super vlot. Is ook wel goede CPU (Ryzen 9 7900x), voldoende geheugen (64 GB) en deftige videokaart (4070). Die laatste is toch van groot belang bij denoising e.d.

            Comment

            Working...
            X